در حاشیه تغییرات مکرر قیمت دلار / حالا شد « هزار و يك اشتباه » !\

در حاشیه تغییرات مکرر قیمت دلار / حالا شد « هزار و يك اشتباه » !

  • کد خبر: 212487
  • چاپ
  • انتشار: 22 فروردين 1397 - 12:56

استنادنیوز؛ در پی تغییرات مکرر قیمت دلار که موجب گردید نوسانات جدی و اساسی در شرایط فعلی اقتصاد ایران بوجود آید، یک عضو هیات علمی دانشگاه با انتشار مطلبی نسبت به سیاست‌های اقتصادی دولت واکنش نشان داد.

هادی ابراهیمی در این نوشتار آورده است:

شيخ الرئيس بوعلى سينا مى گويد : اگر براى توجيه يك اشتباه، هزار دليل هم بياورى، مى شود هزار و يك اشتباه!

قصه اين روزهاى سياست هاى اقتصادى دولت، تكثير اشتباهاتى است كه هر كدام براى جبران اشتباه قبل از خود به عنوان راهكار ارائه شده بودند!

اولين اشتباه اقتصادى دولت، بكارگيرى اشباع شده ها و شكم سيرها در بالاترين سطوح مديريتى نظام و مشخصا" در كابينه و سطوح پائين تر بود كه دغدغه ذهنى و عينى آنها، مردم و اقشار آسيب پذير جامعه و محرومين نبوده و بيش و پيش از همه به خودشان مى انديشيدند!

اشتباه دوم، مبناهاى غلط محاسبات بود كه بجاى تمركز داخلى و توجه به توانائي هاى نيروهاى ايرانى، چشم به اقتصاد جهانى و بعبارتى اقتصاد تحت سلطه نظام سلطه دوخته تا از نمدش كلاهى براى اقتصاد ما بدوزند كه برجام نافرجام، تجلى همه جانبه اين تفكر ناكام بود!

اشتباهات همچنان تكرار مى شدند و عليرغم زيبايى شعارها و تزريق اميدهاى كاذب به جامعه، نه تنها بهبود اوضاع به مشام نمى رسيد، بلكه تعفن فقر و ناتوانى معيشتى و سقوط آزاد اقتصادى از جامعه قربانى مى گرفت و با تعطيلى پياپى كارخانه ها و ساير مراكز تعطيلى و نيز عدم جذب سرمايه گذارها و كلا" عدم اقبال مطلوب از بخش خصوصى، نه تنها شيب ايجاد فرصت هاى شغلى جديد كند شد، بلكه شاهد شيب تند از دست دادن فرصت هاى شغلى موجود نيز بوده ايم!

استمرار شگرد كهنه و منسوخ مديران گذشته نيز تا پايان دولت يازدهم توانست از آقايان، قهرمان نماهايى بسازد كه مى خواهند شق القمر كنند، اما شروع دولت دوازدهم، پشت پرده هاى ناتوانى هاى مديريتى، رانت خوارى ها، دريافت هاى نجومى، اشرافيت مديريتى، بيگانه نوازى ها، هماهنگى ناروا با نظام بين المللى اقتصاد، التماس هاى ناكام، وعده هاى دروغ، سياست گذارى هاى غلط و دهها خلط مبحث اقتصادى و مدبريتى را افشاء كرد و نشان داد كه شعار زيباى"على بركت الله" توخالى بوده و سفره اى را رنگين و فقيرى را غنى نكرد!

اميد گدامنشانه به دستهاى چدنى غرب كه در دستكش هاى مخملين پنهان اند، به جايى رسيد که این روزها باید گرانترین نرخ خرید و فروش دلار و سایر ارزها را نظاره‌گر باشیم و حتی دلار (جهانگیری) و برخورد پلیسی هم نتواند بازار ملتهب ارز، سکه و طلا را رام و آرام کند!

تهاجم نمایندگان به آقای سیف در مجلس و سایر اتفاقات این‌ روزها، مهر تاییدی بر ناکامی دولتی است که مدیران گذشته را عجولانه تخریب می‌کردند و منتقدان خود را با توهین و تهدید و تمسخر مورد خطاب قرار می‌داد!

این دولت و تفکری که در تخریب نیروهای اصولگرا و ولایی دارد از هیچ شگرد روانی – تبلیغی فروگذار نکرده و نمی‌کند، حالا باید با گوش کردن کلیپ‌های انتخاباتی خود، شرمنده مردمی شوند که به آنها دل بسته و چشم امید دوخته بودند‍!

رشد نجومی قیمت‌ها، پرواز نرخ تورم، سقوط رشد اقتصادی، برج بلند آمار و بیکاری، نارضایتی مردم، ناکامی اقتصادی و هزار قصه پرغصه دیگر، ماحصل اعتماد نابجا به کسانی است که جامعه را به اینجا کشانده است.

امید آن که در مدت باقیمانده، به خود آیند و دست از سیاست‌های غلط برداشته و تا حدودی جبران مافات نمایند.

روحانی که خود را مبتکر و ژنرال عرصه اقتصادی و سیاست خارجی می‌دانست، در روزهای انتخاباتی در تخریب و تحقیر رقبای خود ید طولانی داشت. او در حالی ادعا کرد که تحریم‌ها رفع شده و هیچ کس غیر از وی زبان مذاکره را نمی‌داند، این روزها باید پاسخگوی افکار عمومی باشد.

بدون تردید روضه‌خوانی بر سر قبر برجام دردی از مشکلات مردم دوا نخواهد کرد. از سوی دیگر با بخشنامه‌های دستوری هم نمی‌تواند قیمت‌ها را تثبیت کند، در حالی که سیاست تثبیت قیمت‌ها چه در حوزه ارزی و چه در حوزه مصرفی تنها برای یک دوره اثرگذار است.

پایان سخن اینکه دستاورد دولت محترم در 5 سال گذشته حاصلی جز عقب‌ماندگی و مشغول کردن ذهنیت عمومی برای چندین سال نداشته و نتایج آن امروز در اقتصاد و بازارمصرفی کشور مشخص شده است.

هادی ابراهیمی
عضو هیات علمی دانشکده رسانه ملی



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار