لزوم مدیریت آفت مگس میوه مدیترانه ای در باغات سیاه ریشه و مرکبات\
  • مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران

لزوم مدیریت آفت مگس میوه مدیترانه ای در باغات سیاه ریشه و مرکبات

  • کد خبر: 217439
  • چاپ
  • انتشار: 14 تیر 1398 - 20:22

استناد نیوز، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران بر لزوم مدیریت آفت مگس میوه مدیترانه ای در باغات سیاه ریشه و مرکبات استان تاکید کرد.

به گزارش استناد نیوز، عبدالرحمن زاغی با اشاره به اهمیت مبارزه تلفیقی با آفت مگس میوه مدیترانه ای، بر لزوم مدیریت آفت مگس میوه مدیترانه ای در باغات سیاه ریشه و مرکبات استان تاکید کرد و گفت: نصب تله های جلب کننده حاوی مایع سراتراپ، فرومون ها یا سراتینکس به تعداد یک تا دو عدد در هکتار برای اطلاع از آلودگی و تراکم جمعیت آفت در باغ ضروری است.

وی تسریع در برداشت میوه های باقیمانده سال قبل نظیر نارنج، پرتقال والنسیا و تمامی میوه های رسیده سالجاری اعم از هلو، شلیل، آلوچه، ازگیل ژاپنی و سایر میوه ها را برای فرار از خسارت آفت مورد تاکید قرار داد و افزود: رعایت بهداشت باغ شامل جمع آوری و دفن میوه های ریخته شده پای درختان در عمق 50 سانتیمتری خاک الزامی است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر اینکه انجام طعمه پاشی در باغات آلوده بایستی با نظر کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک های گیاهپزشکی باشد، گفت: طعمه مسموم با استفاده از پروتئین هیدرولیزات به میزان سه لیتر به اضافه 200 سی سی حشره کش مالاتیون در 100 لیتر آب انجام شود.

زاغی درباره نحوه طعمه پاشی بیان کرد: طعمه پاشی باید با استفاده از سمپاش پشتی تلمبه ای بصورت یک ردیف در میان با طعمه تهیه شده در قسمت های جنوبی و آفتابگیر درخت 25 روز قبل از رسیدن میوه صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در صورت بالا بودن تراکم آفت، تکرار طعمه پاشی 7 تا 10 روز بعد و یا بعد از هر بارندگی با نظر کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک های گیاهپزشکی انجام شود، به باغداران توصیه کرد: برای تاثیر مطلوب طعمه پاشی، بایستی طعمه پاشی در ساعات خنک بویژه اوایل صبح صورت پذیرد و طعمه تهیه شده همان روز مصرف شود.

این مسوول ادامه داد: نصب تله های جلب کننده حاوی مایع سراتراپ، سراتینکس یا فرومون به تعداد  30 تا 50 عدد در هکتار برای شکار انبوه تاثیر بسزایی در کاهش جمعیت و جلوگیری از خسارت خواهد داشت.

وی رعایت مسائل قرنطینه ای شامل عدم جابجایی و نقل و انتقال میوه های آلوده از باغ آلوده به سایر مناطق را مورد تاکید قرار داد و افزود: انجام عملیات اجرایی فوق توسط تمامی باغداران خصوصا باغدارانی که کشتهای مخلوط سیاه ریشه، مرکبات، گلابی، خرمالو و انجیر دارند در کاهش آلودگی و جلوگیری از خسارت بسیار تاثیر گذار خواهد بود.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار