روستای ریکنده در مسیر تبدیل به قطب گردشگری\

روستای ریکنده در مسیر تبدیل به قطب گردشگری

  • کد خبر: 2111103484
  • چاپ
  • انتشار: 28 شهریور 1402 - 16:03

ریکنده یکی از روستاهای منطقه کوهساران در شهرستان قائمشهر که همواره بواسطه نیزارهای نیشکر در کشور و مازندران معروف است و بسیاری از هموطنان کامشان از تولیدات  شکر قرمز این روستا شیرین شده است.

 خبرنگار: مونا معینی 

به گزارش استناد نیوز، اهالی این روستا طی سال‌های متمادی میراث گذشتگان خود را در زمینه کشت نیشکر و تولید شکر قرمز حفظ کردند .

سنتی دیرینه و پابرجا در این روستا که در سفر شهرستانی استاندار مازندران به آن التفات ویژه ای شد و برنامه ریزی برای تبدیل این روستا به عنوان قطب گردشگری بواسطه تولید این محصول مورد تاکید قرار گرفت .

چهاردهمین سفر شهرستانی استاندار مازندران ۱۵ مرداد ماه در قائمشهر برگزار شد و سید محمود حسینی پور در جلسه مسائل روستاها به میزبانی روستای سیدابوصالح با فرماندار و روسای تمامی ادارات شهرستان ،‌ اعضای شورای اسلامی و دهیاری کوهساران که شامل هشت روستا است بر موضوع  تقویت گردشگری ریکنده تاکید کرد.

در این جلسه خواسته های دهیاران منطقه کوهساران مطرح شد که بنا به گفته رئیس شورای اسلامی روستای ریکنده  17 بند از مصوبات این جلسه به بخش کوهساران اختصاص یافت.

روستا

بهرام واگذاری رئیس شورای اسلامی روستای ریکنده روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار استناد نیوز  به شرایط جوی ، محیط خوش آب و هوا و همچنین مهمان خیز بودن این منطقه اشاره ای کرد و گفت: استاندار مازندران بر استفاده از این ظرفیت برای توسعه گردشگری این منطقه تاکید کردند .

وی با اشاره به ثبت ملی شکر قرمز ریکنده افزود :‌  این موضوع به همراه حمایت های استاندار مازندران موجبات دلگرمی اهالی روستا بویژه جوانان را فراهم کرده است تا ریکنده در مسیر قطب گردشگری مبدل شود.

وی توضیح داد : با توجه به تاکید استاندار مازندران بر تبدیل روستا  به قطب گردشگری این موضوع در اولویت میراث فرهنگی قرار گرفت و همچنین با حمایت فرماندار تعاونی با مرکزیت دهیاری ایجاد می شود تا پس از اخذ مجوز محصولات مواد اولیه شیره از کشاورزان خریداری تا به چندین محصول مبدل شود.

رئیس شورای اسلامی روستای ریکنده به تلاش برای اخذ دریافت «سیب سلامت» برای محصول نیشکر این روستا اشاره و خاطرنشان کرد: داشتن فضای بهداشتی و مناسب تولید این محصول از ملاک های صدور سیب سلامت از سوی وزارتخانه متبوع است اما بدلیل اینکه کشاورزان توان مالی برای ایجاد این بستر ندارند به حمایت نیاز است.

دست یاریگر کشاورزان ریکنده از آستین بنیاد برکت

وی با تشکر از بنیاد برکت که در این زمینه همراهی کرد ، افزود : در طول ۲ سال اخیر با حمایت های ویژه این نهاد  به 45 کشاورز و تولیدکننده روستا تسهیلات پرداخت شد که توانستند  30 تا 40 درصد  دستگاههای صنعتی و محیط تولید بهداشتی را بروزرسانی کنند.

درخواست تسهیلات بیشتر؛ مطالبه تولیدکنندگان نیشکر 

وی اضافه کرد : فعالان این عرصه برای فراهم کردن زیرساخت های لازم تولید شکر قرمز به  200 تا 300 میلیون تومان تسهیلات نیاز دارند. 

رئیس شورای اسلامی روستای ریکنده گفت : پارسال با حمایت مهندس مولایی فرماندار و مهندس وهابی معاون برنامه ریزی و عمران فرماندار شهرستان قائمشهر  10 تا 12 نفر زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) تسهیلات مناسب سازی فضای کسب و کار  پرداخت شد.

وی اضافه کرد : خواسته جوانان روستا و افراد زیر پوشش نهادهای حمایتی بهزیستی و کمیته افزایش میزان تسهیلات در این خصوص است تا زمینه تبدیل نیشکر به فراورده های دیگر و اخذ سیب سلامت فراهم شود .

تداوم خدمت با اجرای طرح های عمرانی و خدماتی

وی در ادامه به  اجرای روکش آسفالت محور کوهساران از جمله مصوبات شهرستانی استاندار مازندران بود اشاره ای کرد و گفت که با تلاش و پیگیری استاندار این مهم در  تاریخ 15 شهریورماه انجام شد.

بنا به گفته واگذاری پارسال فاز اول آسفالت مسیر به طول  یک کیلومتر اجرا شد و با انتخاب پیمانکار فاز سوم این طرح در آینده نزدیک اجرا می شود .

رئیس شورای اسلامی روستای ریکنده گفت که پیگیری فاز سوم با حضور در دفتر کار مدیر کل راهداری مازندران تداوم یافت که ایشان قول مساعد برای اجرای کار داد .

رئیس شورای اسلامی روستای ریکنده  به تاکید بر اجرای طرح آبرسانی به روستای سیدابوصالح  اشاره کرد و گفت: دولت بودجه 2 میلیارد تومانی در نظر گرفته است .

روستا

وی  قاچاق چوب های جنگلی در این منطقه به عنوان دغدغه اهالی نام برد و گفت که  بارها قاچاقچیان توسط دستگاههای امنیتی و قضایی دستگیر اما ظرف مدت کوتاه آزاد شدندو بار دیگر قاچاق را انجام دادند و تاکنون اقدامات لازم و جدی در برخورد با این افراد صورت نگرفته است .

واگذاری اضافه کرد : حتی با وجودایستگاه نگهبانی در ورودی روستا روزانه 2 الی سه ماشین چوب قاچاق از این منطقه عبور می کند و گلایه اهالی به منابع طبیعی برای جلوگیری و برخورد با این افراد راه به جایی نبرده است.

وی تاکید کرد: با تداوم برداشت درختان از مراتع و اراضی کشاورزی این نگرانی وجود دارد که میراث بزرگان از بین برود و تا چند سال آینده درختی در این روستا باقی بماند .



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار