مازندران با کمبود بهورز مواجه است\

مازندران با کمبود بهورز مواجه است

  • کد خبر: 2111103530
  • چاپ
  • انتشار: 09 مهر 1402 - 12:02

مسئول اموربهورزان دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به کمبود حدود ۷۰۰ نفری نیرو‌های بهورز درخانه‌های بهداشتی روستایی وشهری استان، از فراهم شدن زمینه جذب ۳۱۸ نیروی جدید بهورز درمازندران خبر داد.

به گزارش روز یک شنبه استناد نیوز، مهرانه کاظمیان، گفت: این تعداد نیروی جدید اکنون درمراحل فراگیری آموزش‌های تخصصی رسته شغلی خودشان هستند و با توجه به اولویت‌های نیاز درمناطق استان مشغول به خدمت خواهند شد.

 

وی با اشاره به فعالیت حدود هزار و ۶۳۲ بهورز اکنون درخانه‌ها ومراکز بهداشتی روستایی وشهری استان مشغول به فعالیت هستند، تصریح کرد: برای جذب بیش از ۳۵۰ نفر دیگر نیز به تدریج درسال‌های آینده اقدام خواهد شد.

 

مسئول اموربهورزان دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: بهروزان درواقع نیرو‌های بومی در مناطق روستایی هستند که پس از شرکت در آزمون‌های مربوطه، در خانه بهداشت روستا‌ها فعالیت می‌کنند.

 

کاظمیان اضافه کرد: درحقیقت دوره آموزشی بهورزان در اکثر شهرستان‌های استان در آموزشگاه‌های بهورزی و توسط مربیانی که کارشناس یا کارشناس ارشد دوره دیده هستند، برگزار می‌شود.

 

به گفته وی، بهورزان علاوه بر دروس نظری، دوره‌های میدانی را نیز می‌گذرانند که در محیط روستا و خانه‌های بهداشت نمونه حضور پیدا می‌کنند و مهارت‌های لازم را کسب و پس از فارغ التحصیلی نیز وارد عرصه کار می‌شوند.

 

همچنین به نقش موثر بهورزان در موفقیت نظام مراقبت‌های اولیه سلامت اشاره کرد وادامه داد: عملکرد بهورزان یکی ازاصلی‌ترین و مهمترین عوامل در موفقیت نظام مراقبت‌های اولیه سلامت است و خدمات آن‌ها در گستره تمامی ابعاد سلامت و در محرومترین نقاط روستایی تأثیرات شگرفی بر ارتقای شاخص‌های سلامت داشته است.

 

مسئول اموربهورزان دانشگاه علوم پزشکی مازندران، همچنین درخصوص ارائه شرح خدمات بهورزان اشاره کرد وگفت: خدماتی که بهورزان ارائه می‌دهند، شامل موارد مربوط به بهداشت آب، بهداشت محیط روستا، سلامت کودکان، بهداشت مادران وده‌ها موارد دیگر درحوزه بهداشتی درسطح روستا واهالی آن منطقه است.

 

کاظمیان افزود: امروزه به دلیل تغییر در الگو‌های جمعیتی و شیوع بیماری‌های غیرواگیر نیز بهورزان اغلب روی سلامت میانسالان و سالمندان بیشتر متمرکز شده اند، در گروه نوجوانان نیز رده‌های شش تا ۱۸ سال را در چهار مقطع اول، سوم و هفتم و دهم متوسطه ارزیابی می‌کنند.

 

وی ادامه داد: مازندران درزمینهٔ ارائه خدمات بهورزی به مناطق روستایی و عشایری به واسطه ارتباطی توأم با صمیمیت و باورپذیری توانسته‌اند میزان مرگ‌ومیر مادران را به علت عوارض حاملگی و زایمان به میزان قابل‌توجهی کاهش دهند و این دستاورد عظیم به معنای جلوگیری از کاهش مرگ مادران عشایری و روستایی است که جایگاه مازندران را درمیان استان‌های پیش رو کشوری قرار داده است



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار