عزم دولتی ها برای رونق بخشیدن فعالیت شرکت زغالسنگ مرکزی در سوادکوه\

عزم دولتی ها برای رونق بخشیدن فعالیت شرکت زغالسنگ مرکزی در سوادکوه

  • کد خبر: 2111103591
  • چاپ
  • انتشار: 23 مهر 1402 - 10:22

شانزدهمین سفر شهرستانی استاندار مازندران امروز یکشنبه به شهرستان سوادکوه انجام شد و در بازدید از زغالشویی شرکت البرز مرکزی واقع در این شهرستان ، استاندار و نیز معاون وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت از اجرای مصوبات برای رونق بخشیدن به فعالیت این کارخانه خبردادند.

خبرنگار : مونا معینی 

به گزارش استناد نیوز ،‌تاریخچه ایجاد شرکت زغالسنگ البرز مرکزی و راه‌اندازی این شرکت به سال ١٣١٠ و زمان ایجاد راه آهن سراسری تهران- شمال بر می گردد. همچنین در سال ١٣۴٢ شرکت‌هایی از روسیه و آلمان عملیات اکتشاف را آغاز می کنند که در نتیجه، یک معدن و کارخانه زغالشویی ایجاد می شود.

پس از انقلاب اسلامی زمینه فعالیت شرکت گسترده تر می شود و معادن «کارمزد» و «کارسنگ» فعال و فعالیت صنعتی این شرکت پررنگ می‌شود، به طوری که امروز نیز بزرگترین شرکت زغالسنگ کشور محسوب می‌شود.

در دهه ۷۰ مشکلات باعث شد تا این شرکت با زیان انباشته به مرحله ورشکستی برسد؛ از این رو معادن این شرکت به شرکت های دیگر واگذار شد و برای این شرکت معدن «گلیران» و «کردآباد» باقی ماند.

در دهه ١٣٩٠ دولت تصمیم گرفت تا این شرکت را احیا کند، بنابراین کارخانه زغالشویی با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد تومانی در سال ۱۳۹۶ احداث کرد که بزرگترین کارخانه زغالشویی سبز کشور است.

 بخشی از زغال‌سنگ مورد نیاز این کارخانه از معادن «کارمزد» و «کارسنگ» تامین می شود.برای اجرای سیاست پشتیبانی از این کارخانه، استخراج از معدن زغال‌سنگ گلیران با ذخیره ۵٧ میلیون تن در مرز سوادکوه و بابل قرار در دستور کار قرار گرفت که در فاصله ١١٠ کیلومتری مجموعه قرار داردبه طوریکه پارسال، ۵٠ هزار تن استخراج از این معدن صورت گرفته است.

معدن «کردآباد» از سال ١٣٩٠ پروانه بهره برداری دارد، اما به دلیل واقع بودن در جنگل‌های هیرکانی، سازمان حفاظت محیط زیست مجوز فعالیت به آن نداده است.

این شرکت ٢۵ تا ٣٠ درصد نیاز کشور به زغال‌سنگ را فراهم می کند و تولیدات این شرکت به صورت کنسانتره کک شو است که به شرکت ذوب آهن اصفهان و دیگر کارخانه های کک سازی ارسال می شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیات مدیره سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در بازدید ازاین واحد صنعتی در گفت‌وگو با خبرنگاران با اعلام اینکه استاندار مازندران دستورات لازم را جهت افزایش تولید این کارخانه صادر کرده است، گفت: امروز شاهدیم با تلاش بی وقفه پرسنل این واحد صنعتی افزایش تولید و بهبود کیفیت محصولات در این کارخانه بوجود آمده است.

محمدرضا موثقی نیا افزود: با دستورات استاندار مازندران ظرفیت این کارخانه افزایش خواهد یافت .

وی ادامه داد: تا پایان امسال باتلاش فعالان در این مجموعه ،‌تولید به ۱۳۰ هزار تن خواهد رسید.

موثقی نیا از افزایش تولید کارخانه در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: با افزایش خوراک کامل و با تخصیص معادن جدید تا اواسط سال ۱۴۰۳ تولید این کارخانه به ۱۵۰ هزار تن خواهد رسید .

معاون وزیر صمت در پایان از احداث کارخانه فولاد سازی در سوادکوه خبر داد و گفت که کارخانه فولاد سازی با سرمایه گذاری بخش خصوصی در سوادکوه راه اندازی می شود و بدین طریق زنجیره فولاد تکمیل خواهد شد.

استاندار مازندران در این بازدید هم گفت : آینده خوبی برای این شهرستان با توجه به ایجاد کارخانه فولاد خواهیم داشت .

سید محمود حسینی پور بیان کرد: برای احداث کارخانه مشکلاتی به وجود آمده بود که مربوط به برخی مجوزاتی است که در گذشته صادر شده هست.

وی گفت که تمامی مدیرانی که نقشی در دادن مجوز برای ساخت این کارخانه داشته اند را با خود به این شهرستان آوردیم تا روند کار تسریع شود..

استاندار مازندران در پایان احداث این کارخانه را در توسعه اقتصاد استان مهم تلقی کرد و گفت : کارخانه فولاد باید احداث شود چرا که با تکمیل زنجیره فولاد در استان و با سرمایه گذاری بزرگ رشد اقتصادی در استان را بوجود می آورد.

 

 

 

 

 



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار