واردات 11 فروند کشتی گندم از بنادر مازندران / فرصت مناسب منطقه آزاد مازندران برای صادرات آرد + ویدئو\
  • بهرام نجفی در گفتگو با استنادنیوز؛

واردات 11 فروند کشتی گندم از بنادر مازندران / فرصت مناسب منطقه آزاد مازندران برای صادرات آرد + ویدئو

  • کد خبر: 2111100137
  • چاپ
  • انتشار: 03 خرداد 1399 - 19:46

سرپرست اداره کل غله مازندران گفت: باتوجه به پتانسیلی که در کارخانجات آرد مازندران وجود دارد و با توجه به ایجاد منطقه آزاد در استان، ظرفیت مناسبی برای صادرات فراهم شده است

بهرام نجفی در گفت و گو با استناد نیوز با اشاره به اینکه شرکت بازرگانی دولتی ایران و بازوان اجرایی این شرکت که ادارات کل غذا و خدمات بازرگانی استان هستند برای تامین امنیت غذایی مردم ایران برنامه ریزی‌های لازم را انجام داده‌اند، افزود: در زمانی که دشمنان جمهوری اسلامی در تلاش هستند با تحریم مشکلات مردم را دو برابر کنند، این ارگان با برنامه ریزی های به موقع خود مانع هرگونه کمبود غذایی شدند.

وی با اشاره به اینکه زمانی که کادر درمانی درگیر مبارزه با ویروس کرونا و تحریم بودند، هرگز مردم کشورمان کمبود غذا را در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها احساس نکردند، گفت: بر خلاف کشورهای اروپایی که مشکلات تحریمی ندارند، با ذخیره سازی مناسب در استان ها، مردم ایران کمبود مواد غذایی را احساس نکردند.

سرپرست اداره کل غله مازندران ادامه داد: مردم ایران تلاش کردند با تهیه بسته های غذایی در روزهای مبارزه با کرونا به نیازمندان کمک کنند. برای اطمینان بیشتر شرکت بازرگانی ایران در بخش واردات روغن و گندم اقدام کرده است. در حالت عادی کشورها فقط سه ماه می‌توانند ذخیره سازی استراتژیک انجام دهند اما با توجه به شرایط موجود برنامه ریزی لازم انجام شد تا ذخایر استراتژیک کشور برای بیش از 3 ماه صورت گیرد. در همین راستا با بهره گیری از بنادر جنوب و به خصوص در سال گذشته استفاده از بنادر شمال اعم از بندر امیرآباد و نوشهر و همچنین بندر انزلی نسبت به واردات گندم روسیه و کشورهای اسیایی میانه اقدام شد.

نجفی با تاکید بر اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 11 فروند کشتی در استان مازندران گندم حمل کردند، بیان کرد: از این میان 9 فروند در بندر امیرآباد و سه فروند هم در بندر نوشهر تخلیه و در مراکز ذخیره سازی دولت، ذخیره شده است. همچنین حدود 18 فروند کشتی روغن افتابگردان به میزان نزدیک بر 80 هزارتن از طریق  بندر امیرآباد و برای توزیع در سطح کشور واردات انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه کشورمان دیگر به بندر جنوب متکی نیست، تاکید کرد: با فعال سازی بنادر شمال می توانیم از پتانسیل کشورهای همسایه در بخش شمالی کشور هم استفاده کنیم. در مازندران 19 کارخانه تولید آرد داریم و با بیش از 30 درصد ظرفیت کار میکنند. در استان گلستان هم بیش از 30 کارخانه فعالیت می کنند و با توجه به جمعیت کمتر این استان نسبت به مازندران، ظرفیت کارخانه های انها هم کمتر است. با توجه به ایجاد منطقه آزاد می توان از بنادر شمالی در بخش واردات گندم کشورهای اسیایی میانه استفاده کرد و همچنین کارخانه های استان مازندران و گلستان با تولید ارد در بخش صادرات به کشورهای همسایه برنامه ریزی نمایند.

سرپرست اداره کل غله مازندران در پایان گفت: کارخانه های موجود در استان های مازندران و گلستان از تجهیزات لازم برخوردار است و در نتیجه تولید آرد انها با کیفیت بالایی می باشد که پتانسیل صادرات به کشورهای همسایه را دارند. با صادرات میتوانیم در تولید و اقتصاد گام های موثری برداریم. امیدواریم همه تولیدکنندگان بتوانند از فرصت منطقه آزاد مازندران که با تلاش نمایندگان و استاندار شکل گرفته استفاده لازم را ببرند.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار