نخستین لندفیل بهداشتی مازندارن در قائمشهر به بهره برداری رسید / گامی مهم برای حل مشکل 50 ساله پسماند\

نخستین لندفیل بهداشتی مازندارن در قائمشهر به بهره برداری رسید / گامی مهم برای حل مشکل 50 ساله پسماند

  • کد خبر: 2111101094
  • چاپ
  • انتشار: 02 ارديبهشت 1400 - 15:20

نخستین سلول لندفیل بهداشتی روز پنج شنبه با حضور معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، معاون امور عمرانی استانداری مازندران و مسئولین به بهره برداری رسید.

به گزارش استناد نیوز، شهردار قائمشهر در مراسم افتتاحیه لندفیل بهداشتی با بیان اینکه در دوره شورای پنجم موضوع زباله را در دستور کار مدیریت شهری قرار داده ایم، افزود: به منظور حل مشکل زباله قائمشهر، زمینی به مساحت 40 هزار متر مربع در نزدیکی سایت زباله خریداری کرده ایم.

عباس صالح زاده با اعلام اینکه در سایت زباله در شرایط عادی به طور روزانه 200 تن و در شرایط اوج مسافر 300 تن و همچنین پسماند 65 روستا و شهر ارطه را نیز پوشش می دهد، گفت: در گذشته زباله ها به صورت غیر اصولی دفن می شد اما هم اکنون با احداث لندفیل به صورت بهداشتی دفن خواهد شد.

وی از چند پروژه برنامه ریزی شده اعم از احداث لندفیل بهداشتی به عنوان پذیرش دفن بهداشتی زباله و خط پردازش زباله در این شهرستان برای حل مشکل زباله خبر داد و افزود: در بحث خط پردازش زباله 23 میلیارد تومان قرارداد بسته ایم که از این میزان 6 میلیارد تومان در سال گذشته از محل اعتبارات دولتی تامین و 15 میلیارد دیگر آن هم امسال در اختیار ما قرار گرفت.

شهردار قائمشهر بیان کرد: با احداث 2 خط پردازش زباله به ظرفیت 500 تن 40 تا 60 درصد زباله های ورودی پس از جداسازی و کاهش حجم وارد سلول دفن زباله یا لدفیل بهداشتی می شود.

صالح زاده افزود: در فاز دوم خط پردازش بنا است تا مواد عالی تبدیل به کود شود که تا 6 ماه آینده این خط پردازش نیز نصب خواهد شد.

شهردار قائمشهر در خصوص لندفیل بهداشتی، گفت: طرح لندفیل بهداشتی طرح ناشناخته ای در استان بوده است که ابتدا در خصوص گرفتن مجوزات از سوی محیط زیست با مشکل مواجه بوده ایم که خوشبختانه در حال حاضر این طرح مورد موافقت قرار گرفته و امروز شاهد  فاز یک سلول آن در این شهرستان هستیم که این طرح در آینده ای نزدیک به چهار سلول افزایش پیدا خواهد کرد.

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با بیان اینکه بودجه شهرداری و دهیاری ها در سال گذشته یکصدهزار میلیارد تومان بوده است، افزود: شهرداری ها و دهیاری ها در واقع از دل مردم انتخاب می شوند و به عنوان دولت  های محلی خودآگاه تر و احاطه و تسلط بیشتری بر محیط خود دارند و بر همین اساس باید اعتبارات و توجه بیشتری به این بخش ها شود.

علی قربانی بیان کرد: توسعه کشورها با تمرکززدایی در واگذاری اختیارات به مردم است اما در کنار آن نظارت ها نیز باید در دستور کار باشد.

وی با اعلام اینکه پایین ترین سرانه مالیات بر ارزش افزوده به استان های ساحلی مازندران، گیلان و گلستان پرداخت می شود، گفت: این استان ها با حجم بالای مسافر در طول سال مواجه هستند اما اعتبارات پسماند بسیار پایین بوده است.

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور یکی از مهم ترین چالش های شهرداری ها و دهیاری ها را بحث مدیریت پسماند اعلام کرد.

 

** اختصاص 200 میلیارد تومانی اعتبار برای تکمیل پروژه های پسماند

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران در این افتتاحیه با بیان اینکه قدمت مراکز دفن زباله استان به بیش از 50 سال می رسد، افزود: این مراکز زیبنده استان سرسبز و مسافر پذیر مازندران نیست و شیرابه های زباله تاثیرات مخربی بر مناطق پایین دست، جنگل ها و رودخانه ها داشته است و حتی سلامتی هم استانی ها و مسافران را نیز تهدید می کند.

مهدی رازجویان یکی از دغدغه های این استان را به سرانجام رساندن مسئله پسماند و احیای دوباره مراکز دفن زباله بیان کرد.

وی با اعلام اینکه استانداری مازندران 10 مورد را در اولویت برنامه های خود داشته است، گفت: نخستین مورد آن بحث مدیریت پسماند بوده است و در همین راستا  با پیگیری های صورت گرفته سازمان پسماند استان مازندران شروع به کار کرده است.

معاون عمرانی استاندار مازندران بیان کرد: با همت سازمان همیاری  و شهرداری ها در 2 سال گذشته بیش از 10 برابر سالهای قبل تخصیص اعتبار صورت گرفته است و در 2 سال گذشته مبلغ 200 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه های نیمه تمام پسماند اختصاص یافته است.

رازجویان با اشاره به اینکه در بحث پسماند باید مدیریتی صحیح بر الگوی مصرف صورت بگیرد چرا که میزان تولید زباله در کشور بالا تر از نرم جهانی است و متاسفانه در استان مازندران از نرم کشور نیز فراتر رفته است.

وی بیان کرد: زمانی در فرهنگ سازی تولید زباله موفق خواهیم بود که دستگاه های فرهنگی متولی نیز بیشتر پای کار باشند و توجه به مساله تفکیک زباله از مبدا نیز در کاهش تولید زباله کشور و استان بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

معاون امور عمرانی استاندار مازندران با اعلام اینکه کارخانه کمپوست قائمشهر از سالیان قبل در دستور کار قرارداشت که قرارداد آن منطقی نبوده است و سرمایه گذار طرح با مشکل مواجه شده بود، گفت: خوشبختانه با همت سازمان شهرداری ها و شهرداری قائمشهر امروز شاهد افتتاح پروژه لندفیل هستیم که گام مهمی در حل مشکل پسماند در این شهرستان است.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار