چرا اکثریت نمایندگان مازندران در مجلس باید تغییر کنند؟ / این قسمت: مصوبات جنجالی\
  • اختصاصی استناد نیوز؛

چرا اکثریت نمایندگان مازندران در مجلس باید تغییر کنند؟ / این قسمت: مصوبات جنجالی

  • کد خبر: 2111104003
  • چاپ
  • انتشار: 27 بهمن 1402 - 20:09

در آستانه انتخابات مجلس دوازدهم قصد داریم عملکرد مجلس یازدهم و نمایندگان در حوزه های انتخابیه نه گانه استان مازندران را مورد بررسی قرار دهیم، آیا نمایندگان در حوزه های مختلف در نقش وکیل مردم قرار داشته اند؟

به گزارش استناد نیوز، بسیاری از کارشناسان مجلس یازدهم را مجلسی یکدست می دانستند که می تواند به دور از حواشی اتفاقات خوشی را برای مردم و کشور رقم بزند و با قرار گرفتن در راس امور نقش مهمی را در بهبود کیفیت زندگی مردم ایفا نماید، اما نگاهی به عملکرد نمایندگان و نتیجه مصوبات مجلس یازدهم در زندگی مردم، نشان از ضعف عملکردی بسیاری از نمایندگان دارد، در ادامه به برخی از رویدادهای مهمی که در زمان مجلس یازدهم و در ارتباط با آن رخ داد اشاره می کنیم:

حذف بدون برنامه و کارشناسی نشده ارز 4200 تومانی و تصمیماتی پیرامونی ارز ترجیحی بدون در نظر گرفتن الزامات آن یکی از مهم ترین دلایل گرانی های افسارگسیخته و مشکلات اقتصادی موجود می باشد که مجلس نه در حوزه تقنینی و نه در وظیفه نظارتی خود موفق عمل نکرده است، درحالی که یکی از شعارهای مجلس یازدهم مهار تورم و گرانی ها بود. هرچند نمایندگان تمام تلاش خود را کردند تا مسئولیت آن را برعهده دولت بی اندازند.

 

طرح شفافیت آرای نمایندگان که یکی از مهم‌ترین شعارهای نمایندگان مجلس یازدهم بود، با مخالفت بهارستانی‌ها از دستور کار خارج شد و در نهایت به نتیجه نرسید.

طرح صیانت از فضای مجازی توسط نمایندگان مجلس به صورت اصل 85 درآمد که با حواشی و مخالفت های زیادی مواجه شد. به عقیده کارشناسان این طرح ضد اینترنت به دنبال مسدودسازی و فیلترینگ فضای مجازی بود که در نهایت بعد از اصرار نمایندگان، این طرح در صحن مجلس بررسی و سپس برای تصویب به شورای عالی فضای مجازی رفت.

 

 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که وقت زیادی از مجلس را به خود اختصاص داد در نهایت در قالب اصل 85 و غیر شفاف تصویب شد که بعد از دو سال نه تنها دستاوردی نداشت بلکه سال جاری کمترین نرخ باروری در کشور ثبت شد.

طرح 9 ماده ای قوه قضاییه برای  حجاب و عفاف بعد از صرف وقت بسیار در مجلس و دولت به 60 ماده افزایش یافت اما نهایتا یا به نتیجه نرسیدند یا اینکه اگر مصوب شدند، تاثیر مثبتی در کشور ایجاد نکردند.

 

پرداختن به مسائل جزئی و مصوبات بی حاصل برای مردم و بی توجهی و عدم واکنش مناسب نسبت به شرایط اقتصادی و گرانی های افسار گسیخته و افزایش نرخ ارز، اقلام و کالاهای اساسی در سبد غذایی مردم در شرایطی که اولویت کشور و تاکید مقام معظم رهبری بر رشد تولید و مهار تورم بود را از دیگر موارد ضعف عملکردی مجلس یازدهم می توان نام برد.

مازندران 12 نماینده در مجلس دارد که در تمام این تصمیمات با آرای مثبت و منفی خود دخیل بوده اند، و اگر اراده ای برای تغییر داشته و از توان لازم و قدرت چانه زنی بالا برای اقناع و همراه سازی سایر نمایندگان برخوردار بودند می توانستند موثرواقع شوند.

 

با شرایط موجود و علیرغم غیر شفاف بودن آرای نمایندگان با اطلاع از برخی اظهار نظرات نمایندگان استان می توان خروجی تصمیمات مجلس یازدهم را به اغلب نمایندگان استان نیز نسبت داد و تنها ۲ یا ۳ نماینده مواضع مسئولانه و کارشناسی تری داشتند.

بنابراین اگر مردم از شرایط موجود و عملکرد مجلس یازدهم رضایت ندارند لازم است تغییر را در پای صندوق های رای انتخاب کنند.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار