نجات ضلع غربی تالاب بین المللی میانکاله از خشکی\

نجات ضلع غربی تالاب بین المللی میانکاله از خشکی

  • کد خبر: 2110461
  • چاپ
  • انتشار: 10 آذر 1398 - 20:43

استناد نیوز،  بخش قابل توجهی از ضلع غربی میانکاله که چند سالی در سیطره خشکسالی قرار داشت، با اجرای طرح محیط زیستی به کمک تشکلهای مردم نهاد بهشهر و محیط زیست استان، از خطر خشکسالی نجات یافت.

 

به گزارش استناد نیوز، ضلع غربی تالاب بین المللی میانکاله که طی چند سال گذشته به دلیل کاهش بارش های فصلی، کاهش منابع آبی منتهی به تالاب و بعضا برداشتهای غیرمجاز آب، به وسعت حدود 7 هزار هکتار خشک شده بود، این فرصت را به برخی از سوءاستفاده کنندگان و متخلفان محیط زیست می داد که در نواحی خشک حاضر شده و حتی تجاوز به عرصه های زیست محیطی را داشته باشند، همچنین متخلفان با ترددهای غیرمجاز به وسیله خودرو و موتورسیکلت، چالش هایی را ایجاد کرده بودند.

اما با اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران و ایجاد دایکتهای خاکی، بخشی از این اراضی احیا شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران می گوید: باتوجه به تخلفات زیست محیطی که با خشک شدن تالاب میانکاله رخ داده بود، با همفکری و همکاری که بین تشکل های مردم نهاد در بهشهر با محوریت انجمن زیست محیطی اشرف البلاد انجام شد؛ طرحی را به اداره کل حفاظت محیط زیست با احداث" دایکت خاکی" پیشنهاد دادند و محیط زیست نیز بلافاصله آن را در ضلع غربی میانکاله اجرایی کرد.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی تصریح کرد: خوشبختانه با اولین باران که پس از اجرای دایکت خاکی باریدن گرفت، سطح آب به بالای 25 سانتی متر رسیده است که با این موفقیت، قطعا دایکت های دیگری به صورت تکمیلی احداث خواهد شد.

وی افزود: این اقدام در کنار لایروبی انهار منتهی به میانکاله که از سال گذشته و امسال در بیش از 80 کیلومتر انجام شده و ادامه دارد؛ سبب شد که با کمترین هزینه، با کمک مردم و محیط زیست یک الگوی بسیار خوبی را داشته باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران افزود: اکنون هم تالاب دارای آب است، هم حضور پرندگان را داریم، هم به دلیل از بین رفتن احتمال خشکی منطقه و چالش ریزگردها، خوشبختانه فضای بسیار مفرحی در سراسر تالاب ایجاد شده است و این طراوات و زیبایی که به کمک دوستداران محیط زیست حاصل شد؛ می تواند الگویی برای کشور باشد.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار