نماینده مردم در مجلس یازدهم چه ویژگی های باید داشته باشد؟\

نماینده مردم در مجلس یازدهم چه ویژگی های باید داشته باشد؟

  • کد خبر: 2110937
  • چاپ
  • انتشار: 03 دی 1398 - 07:46

استنادنیوز؛ وجود تخصص در فردی که وارد مجلس شورای اسلامی می‌شود، بسیار مهم است، چراکه پس از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی دیگر قابل قبول نیست که یک نماینده غیرمتخصص وارد مجلس شورای اسلامی شود.

 

به گزارش استنادنیوز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی دو وظیفه قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قوانین را بر عهده دارند و نخستین و مهم‌ترین مؤلفه یک نماینده در تراز نظام جمهوری اسلامی ایران این است که باید از حوزه فعالیت‌های مجلس و وظایف آن آگاهی کاملی داشته باشد و در دوران نامزدشدن و انتخابات از تبلیغات سالم و ساده به دور از تخریب دیگران استفاده کند؛ درواقع باید از ارائه وعده‌های خارج از حوزه وظایف نماینده مجلس شورای اسلامی بپرهیزد.

متأسفانه در ادوار انتخابات گذشته در استان مازندران مشاهده شده که برخی از نمایندگان وعده‌هایی به مردم داده‌اند که حتی از حوزه اختیارات ریاست جمهوری هم بالاتر است لذا باید بدانیم که این اقدام توقعاتی برای مردم ایجاد می‌کند که در آینده در صورت عدم تحقق موجب سرخوردگی و ناامیدی مردم از نظام جمهوری اسلامی می‌شود لذا اخلاق مداری در تبلیغات از وظایف و ویژگی‌های نماینده شایسته است.

آگاهی از مسائل، مشکلات، معضلات و نیازهای مردم مازندران به طور تفصیلی و ارائه راهکارهای مناسب جهت رفع آن از دیگر مشخصه‌های نماینده است، چراکه یک نماینده مجلس شورای اسلامی باید توان ارائه راهکار جهت رفع مشکلات را داشته باشد.

مسلط بودن به موازین اسلامی برای هر فردی که قصد حضور در مجلس را دارد، حایز اهمیت است زیرا نمایندگان در مجلس شورای اسلامی اقدام به وضع قانون می‌کنند که نباید با شرع مغایرت داشته باشد و در هنگام نطق در صحن مجلس شورای اسلامی و ارائه رأی به مصوبه، باید بر اساس رعایت شرع و موازین اسلامی عمل می‌شود؛ هرچند که شورای نگهبان بر این امر نظارت و کنترل دارد، ولی وقت و زمان مجلس و شورای نگهبان نباید هدر برود. و صرف اینگونه مسایل شود.

داشتن استقلال اندیشه و استقلال در موضع سیاسی برای هر نماینده مجلس مهم است و این امر مغایرتی با وابستگی نامزدهای انتخاباتی به حزب خاص ندارد اما در حوزه انتخاباتی و مجلس شورای اسلامی باید منافع ملی و کشور آرمان‌های انقلاب اسلامی بر هر گونه دیدگاه حزبی ترجیح داده شود.

ورود نماینده غیر متخصص به مجلس قابل قبول نیست

عنصری به نام خودمراقبتی سیاسی وجود دارد که اگر در فرد ایجاد شود، هیچ گاه در صورت نداشتن تخصص وارد عرصه نمایندگی مجلس نمی‌شود. امام صادق علیه السلام فرد غیر متخصص که به سمت کاری می‌رود را مورد لعن قرار داده‌ است.

وجود تخصص در فردی که وارد مجلس شورای اسلامی می‌شود، بسیار مهم است، چراکه پس از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی دیگر قابل قبول نیست که یک نماینده غیرمتخصص وارد مجلس شورای اسلامی شود و باید در حوزه اقتصاد، فرهنگ، صنعت، شهرسازی و ... عالی‌ترین تخصص را داشته باشد و تخصص او در کمیسیون‌هایی که در مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌شود، کارایی داشته باشد تا جهت رفع مشکلات کشور به کار گرفته شود.

مؤلفه دیگری که باید برای نماینده تراز انقلابی در نظر گرفت این است که از عمق جان و دل به انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی و همچنین آرمان‌های آن معتقد باشد و به رأی مردم به عنوان یک سرمایه اجتماعی و حق الناس احترام بگذارد و بداند که در صورت راه پیدا کردن به مجلس از این اعتماد مردم هیچ گاه جز جهت منافع مردم بهره نگیرد.

یک نماینده باید توان تحلیل مسائل سیاسی در حوزه انتخابی خود و کشور را داشته باشد؛ در شرایط امروز که در سطح بین المللی و منطقه‌ای حاکم است، نماینده مجلس شورای اسلامی باید بتواند اتفاقات سیاسی و بین المللی را به خوبی تحلیل و نسبت به هرگونه رویداد در جهان، منطقه و کشور اعلام موضع کند لذا تحلیل مسائل سیاسی به نماینده مجلس کمک می‌کند تا نگاه او در هر موضوعی کارشناسانه باشد.

متأسفانه گاهی مشاهده می‌شود وعده ارزانی کالا و اجناس به مردم می‌دهند که ارتباطی به حوزه وظایف آنها ندارد، لذا تخصص و آگاهی از وظایف بسیار مهم است و مردم به نماینده متخصص نیاز دارند و نماینده متخصص کسی است که در سیستم مدیریتی نظام جمهوری اسلامی دارای تحصیلات بالا و تجربه باشد و الفبای قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قانون را به خوبی بداند و همچنین با ساختار مجلس و وظایف کمسیون ‌ها و نحوه فعالیت‌های آن آشنایی داشته باشد؛ در آسیب‌شناسی مجلس در ادوار گذشته مشاهده می‌شود که افرادی وارد کمیسیون های مجلس ‌شدند که ارتباطی به تخصص آنها ندارد.

نمایندگان مجلس باید به اقتصاد مقاومتی معتقد باشند

اعتقاد به مدیریت درون‌زا در کشور امری است که باید هر نماینده‌ای به آن توجه کند و این به این معنا است که به اقتصاد مقاومتی معتقد و به کارگیری توان داخلی جهت ساختن کشور استوار باشد و بپذیرد که تنها راهکار توسعه کشور، بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی کشور است.

اگر یک نامزد انتخاباتی که قصد حضور در مجلس شورای اسلامی را دارد، جهت توسعه کشور نگاهش به بیرون باشد و به بهره‌گیری از نیروهای خارجی باور داشته باشد، هیچ گاه در تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی موفق نمی‌شود، چراکه سابقه انقلاب اسلامی اثبات کرده که اعتماد به جوانان کشورمان منجربه پیشرفت شده و چنگ‌زدن به بیگانگان نیز باعث به وجود آمدن مشکلات عدیده‌ای در کشور شده‌است.

نمایندگان مجلس با استکبارستایی را در پیش نگیرند

طبق سخنان مقام معظم رهبری استکبارستیزی برای ما یک اصل است و نامزدهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی نباید به جای استکبار ستیزی، استکبارستایی را در پیش گیرند و مردم بایددر این زمینه هوشیار باشند و از سابقه افرادی که جهت حضور در مجلس شورای اسلامی نامزد شده‌اند به خوبی آگاهی پیدا کنند و پیشینه آنها را در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ودوران پس از آن را بررسی کنند.

مردم باید کاندیدایی را وارد مجلس کنند که ورود او باعث اقتدار مجلس شود نه اینکه مجلس باعث رسیدن به اهداف شخصی افراد مانند جایگاه و مقام شود؛ وجود ویژگی های مذکور در هر فردی نماینده تراز انقلاب اسلامی را شکل می‌دهد که حضور اینگونه افراد در مجلس شورای اسلامی آرمان‌های انقلاب اسلامی را به منصه ظهور می‌گذارد.

نحوه ارتباط نماینده تراز انقلابی با مردم

 نماینده‌ای که از طبقه متوسط جامعه باشد، مردمی است و باید در مجامعی که مردم حضور دارند شرکت داشته باشد تا نیازهای آنها را بشناسد؛ داشتن دفتر پاسخگو که به روی مردم باز باشد، چراکه هزینه ایجاد دفتر ارتباط مردمی از سوی مجلس شورای اسلامی تأمین می‌شود. وجود ارتباط گسترده با مردم از طریق اشخاصی که در بین مردم هستند بسیار مهم است؛ نماینده مردمی باید افرادی را جهت ارتباط با مردم به کار گیرد که مردمی باشند.

نظارت بر کارکنان خود و بهره‌گیری از فضای مجازی جهت ارتباط با مردم و اختصاص دادن زمان برای مطالعه پیام‌های مردم از اقداماتی است که نماینده مردمی باید به آن روی آورد.

یکی از مهم‌ترین حوزه ها، ارتباط نماینده مجلس با مردم شهرستان خود است که باید در این زمینه از افراط و تفریط دوری شود، در استان مازندران بارها مشاهده شده است که برخی پس از ورود به مجلس دیگر در دسترس مردم نیستند تا انتخابات دوره بعد که در آن دوره به وفور مشاهده می‌شوند؛ به طوری که در هر گونه برنامه و افتتاح پروژه‌های دستگاه‌های اجرایی حضور می‌یابند که این امر به جایگاه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی آسیب جدی وارد می‌کند که دیگر نباید در استان مازندران شاهد اینگونه اقدامات باشیم.

 



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار