دولت مخالف مالیات بر ثروت نیست/ نظام مالیاتی کشور ناکارآمد است\
  • معاون سازمان امور مالیاتی:

دولت مخالف مالیات بر ثروت نیست/ نظام مالیاتی کشور ناکارآمد است

  • کد خبر: 2111022
  • چاپ
  • انتشار: 08 دی 1398 - 16:19

استناد نیوز، معاون سازمان امور مالیاتی گفت: دولت و سازمان امور مالیاتی مخالف وضع مالیات بر ثروت نیست منتها باید دقت کرد ثروت در واقع انباشت درآمد است.

 

 به گزارش استناد نیوز، احمد زمانی در یک گفت و گوی رادیویی، اظهار داشت: متأسفانه ناکارآمدی در نظام مالیاتی کشور هم در بخش سیاست گذاری و هم در بخش اجرا وجود دارد و این موضوع برکسی پوشیده نیست.

وی افزود: وقتی همه منابع درآمدی و مالیاتی به طور کامل تحت پوشش قرار نمی‌گیرد و همین طور طیف گسترده ای از معافیت‌های مالیاتی در کشور وجود دارد که به طور مستقیم بخش قابل توجهی از درآمدهای مالیاتی را از چرخه نظام بودجه خارج و به طور غیر مستقیم هم فرار مالیاتی ایجاد می‌کند نمی‌توان انتظار داشت که در آمدهای بالقوه را متناسب با نیازهای بودجه تأمین کرد.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و امور بین الملل سازمان امور مالیاتی گفت: اعتقاد بر اینکه بخشی از ناکارآمدی نظام مالیاتی کشور در حوزه سیاست گذاری است یعنی حوزه پوشش منابع، نقص در پوشش منابع و مهمتر از این معافیت‌های مالیاتی گسترده است بنابراین اگر اصلاح ساختار معافیت‌های مالیاتی مطرح می‌شود یک رویکرد همین مقوله است و رویکرد اساسی‌تر بحث جلوگیری از بی عدالتی مالیاتی و اجتماعی و حرکت به سمت عدالت اجتماعی است.

زمانی اظهارداشت: اینکه گفته شود دولت تمایلی به دریافت مالیات از ثروت و دهک‌های بالای درآمدی ندارد و بیان این نکته در شرایطی که دولت هم نیاز بودجه‌ای و هم برنامه‌های خوبی برای اصلاح نظام مالیاتی دارد به نظر کم لطفی است.

وی گفت: دولت و سازمان امور مالیاتی مخالف وضع مالیات بر ثروت نیست منتها باید دقت کرد ثروت در واقع انباشت درآمد است.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و امور بین الملل سازمان امور مالیاتی افزود: مالیات باید متناسب با درآمد، مصرف و ثروت وضع شود منتها نکته این است که اگر نظام مالیات بر درآمد خوب طراحی و وصول شود دیگر نیاز به این نیست که مالیات بر ثروت را به شکلی در منابع سرمایه وضع کرد که منجر به فرار سرمایه و ناکارآمدی سرمایه شود.

وی ادامه داد: کسی نمی‌تواند بگوید در شرایط حاضر نظام مالیاتی کشور کارآمد عمل می‌کند چرا که از ناکارآمدی‌های زیادی در بخش سیاست گذاری و اجرا رنج می‌برد.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار