مازندران بزرگترین تولیدکننده و تامین کننده مرکبات ایران است/ تشکیل صندوق ملی مرکبات\
  • مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی:

مازندران بزرگترین تولیدکننده و تامین کننده مرکبات ایران است/ تشکیل صندوق ملی مرکبات

  • کد خبر: 2111085
  • چاپ
  • انتشار: 10 دی 1398 - 19:23

  استناد نیوز، مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: مازندران در تولید مرکبات جایگاه ویژه ای دارد و بزرگترین تولیدکننده و تامین کننده مرکبات ایران است.

 

 به گزارش استناد نیوز، زهرا جلیلی مقدم در آیین افتتاح جشنواره تخصصی ملی مرکبات که در شهرستان قائم‌شهر برگزار شد با بیان اینکه در دنیا 140 کشور تولیدکننده مرکبات هستند و میزان تولید مرکبات در دنیا حدود 185 میلیون تن و سهم ایران 5.3 میلیون تن است، گفت: رقبای زیادی در تولید مرکبات داریم و ایران رتبه هفتم دنیا در تولید مرکبات را به خود اختصاص داده است.

 وی ادامه داد: سطح زیرکشت مرکبات دنیا 11 میلیون هکتار و سطح زیرکشت مرکبات ایران 300 هزار هکتار است که از این میزان سطح زیرکشت، 50 درصد مربوط به استان مازندران است.

 مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه مازندران در تولید مرکبات جایگاه ویژه ای دارد و بزرگترین تولیدکننده و تامین کننده مرکبات ایران است، افزود: بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی، سال گذشته حدود 86 هزار تن مرکبات از کشور صادر شد که سهم مازندران در میزان صادرات مرکبات قابل توجه است.

 جلیلی‌مقدم بیان کرد: سال گذشته ارزش مرکبات صادر شده حدود 45 میلیون دلار بود که پیش بینی می‌شود امسال صادرات با روندی که دارد افزایش پیدا کند.

 وی اظهار کرد: مرکبات از دیرباز در رژیم غذایی افراد جایگاه به خصوصی داشته است و یکی از منابع تامین کننده ویتامین c است و در درمان بسیاری از سرطان ها و پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی جایگاه ویژ ای دارد و مورد استقبال مردم دنیا قرار گرفته و امیدواریم در ایران میزان مصرف این محصول روز به روز افزایش پیدا کند.

 مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌هایی را در زمینه مرکبات دنبال می کند که یکی از برنامه‌ها اصلاح، احیا و نوسازی باغات مرکبات است، گفت: بازسازی و نوسازی باغات به دلیل افزایش عملکرد و افزایش بهره وری نهاده ها جایگاه به خصوصی دارد و این موضوع به طور جدی از سوی معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در حال پیگیری است.

 جلیلی‌مقدم اظهار کرد: رقم غالب در استان مازندران " تامسون" است و استفاده از ارقام یکی از برنامه‌های معاونت باغبانی است به طوری که بتوانیم در دامنه وسیع زمانی برداشت و عرضه به بازار داشته باشیم و بین میزان عرضه و تقاضا توازن برقرار کنیم.

 وی با اشاره به اینکه تولید نهال سالم، اصیل و استاندارد از مواردی است که وزارت جهاد کشاورزی پیگیری و حمایت می کند، ادامه داد: استان مازندران باغداران خبره و باتجربه ای دارد و عملکرد استان نشان دهنده این موضوع است.

 مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: پیشگیری از بیماری‌ها و آفات و کنترل و مبارزه با آفت مگس میوه یکی از برنامه هایی که سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران به طور جدی پیگیری کرد و جای تقدیر دارد و توانستیم این آفت را کنترل کنیم.

 جلیلی‌مقدم اظهار کرد: با تشکیل صندوق ملی مرکبات و تشکیل زنجیره ارزش مرکبات، تولیدکننده تا مصرف کننده درگیر این زنجیره ارزش هستند و امیدواریم با پیگیری این موضوع از سوی استان در آینده شاهد افزایش قیمت محصول و افزایش درآمد باغدار باشیم و بتوانیم قیمت محصولات کشاورزی را کنترل کنیم.

 

 



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار