حذف کامل ارز ترجیحی واردات برنج را در مجلس دوازدهم پیگیری خواهم کرد\

حذف کامل ارز ترجیحی واردات برنج را در مجلس دوازدهم پیگیری خواهم کرد

  • کد خبر: 2111104179
  • چاپ
  • انتشار: 15 ارديبهشت 1403 - 11:25

منتخب مردم بابل در مجلس حذف ارز ترجیحی واردات برنج را مطالبه به حق کشاورزان شمالی دانست و گفت؛ سیاست  حذف کامل آن را در مجلس دوازدهم دنبال می کنم.

استناد نیوز - دکتر حسن حسن نتاج منتخب مردم شهرستان بابل در دوازدهمین دوره  انتخابات مجلس شورای اسلامی با بیان این که تاکنون تلاش های خوبی از سوی مجمع نمایندگان شمال کشوردر مجلس برای حمایت از کشاورزان تولید کننده برنج ایرانی در رقابت با برنج های وارداتی صورت گرفته است تصریح کرد:  یکی از مهمترین موضوعاتی که در نخستین روزهای شروع به کار رسمی مجلس دوازدهم   آن را پیگیری خواهم کرد طرح حذف ارز ترجیحی برنج وارداتی است .

دکتر حسن نتاج افزود: تلاش می کنم با دریافت سوابق کارهای انجام شده در مجلس یازدهم ، در رایزنی با رئیس مجلس و سازمان برنامه و بودجه  طرح دوفوریتی حذف ارز ترجیحی را آماده و پس از جمع آوری امضاء نمایندگان و انجام مراحل قانونی در کمیسیون تخصصی  آن را به صحن علنی مجلس بیاورم.

نماینده منتخب  مردم بابل در مجلس دوازدهم با اشاره به  اهمیت نقش و سهم  تولید برنج در سبد درآمدی خانوار روستایی استان مازندران تصریح کرد: برنج در مازندران به عنوان تولید استراتژیک محسوب می‌شود و باید در زمان تصمیم گیری و  سباستگذاری برای این کالا در دولت منافع  همه  در نظر گرفته شود.

وی تاکید کرد: در سال گذشته با تولید یک میلیون و ۲۲۳ هزار و ۷۰۵ تن شلتوک برنج در ۲۰۹ هزار و ۹۳ هکتار اراضی شالیزاری  قطب تولید برنج یا رتبه نخست میزان تولید برنج در کشور بوده است و جایگاه نخست تولید ایجاب می کند که برای  تامین حقوق  و حمایت از کشاورز برنج کار مازندرانی از تمام ظرفیت قانونی مجلس برای حذف ارز ترجیحی و اجرای آن از سوی دولت  استفاده کنم.

 

دکتر حسن نتاج با اشاره به اصلاح قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی و نقش شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی برای تعیین قیمت خرید اظهار داشت:  در راستای قانون اصلاح قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی، شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی باید سه ماه قبل از شروع فصل زراعی اقدام به قیمت گذاری محصولات اساسی از جمله برنج کند که تا نیمه  اردیبهشت ماه این شورا هیچ جلسه ای تشکیل نداد و  کشاورز برنج کار در چشم انتظاری و در فضای  ناامیدی  مراحل ابتدایی  آماده سازی شالیزار و کشت برنج را آغاز کرد .

منتخب مردم بابل تاکید کرد: از آقای دکتر رئیسی رئیس جمهور دولت مردمی  انتظار می رود که  به وزرای جهاد کشاورزی و اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه  برای تشکیل جلسه شورای قیمت گذاری  تذکرات لازم را ارائه نمایند.

وی خاطر نشان کرد : وزیر جهاد کشاورزی رئیس شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی است و چنانچه اراده ای در دولت برای تشکیل جلسه و تعیین قیمت و اعلام خرید تضمینی برنج وجود نداشته باشد و تا زمان شروع مجلس دوازدهم  نیز هیچ اقدامی صورت نگیرد قطعا از ظرفیت قانونی نمایندگی مجلس استفاده خواهم کرد و با طرح شکایت علیه اعضای شورای قیمت گذاری بویژه وزرای جهاد کشاورزی و اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه درکمیسیون اصل 90 تخقق این حق برنج کاران  را تا  أخذ نتیجه اعلام قیمت دنبال خواهم کرد.

وی یادآور شد: از دولت مردمی دکتر رئیسی انتظار می رود  قبل از شروع مجلس دوازدهم ، دو موضوع مهم  حذف ارز ترجیحی  به برنج وارداتی و اعلام  قیمت خرید تضمینی برنج در سال  جاری را  حل نماید.

به گفته این نماینده منتخب با اعلام قیمت خرید تضمینی برنج  از سوی دولت وزارت جهاد کشاورزی موظف است از طریق سازمان های خود همچون تعاون روستایی اقدام به خرید بخشی از برنج تولیدی کشاورزان جهت ایجاد تعادل در بازار کند  که در ادامه انجام فرآیند خرید از جایگاه  نظارتی مجلس بر این فرآیند  نظارت مستمر  خواهد شد.

منتخب مردم بابل با بیان این که توان خوداتکایی و تولید به میزان تقاضای داخلی وجود دارد  افزود:  اگر  از کشاورز برنج کار حمایت شود و دولت نیز از با کاهش حمایت از واردات برنج به سمت  سیاست  افزایش حمایت از  تولید داخلی با تشویق اجرای طرح هایی همچون کشت مکانیزه حرکت کند ؛ بدون شک با  توجه به ورود شرکت های دانش بنیان کشاورزی  به افزایش  سطح تولید، در میان مدت نیازی به واردات برنج نخواهیم داشت.

 

وی به حاشیه سود واردات برنج برای دلالان و سوداگران این بخش اشاره  و تاکید کرد: با توجه به خسارات زیاد به برنج های انبار شده در گمرکات، وارد کننده همچنان علاقه مند به واردات برنج است و حاشیه سود حتی با ارز ترجیحی هم برای وارد کننده آنقدر جذاب است که حاضر است هر میزان ضرری را متحمل شود. دکتر حسن نتاج با  تاکید ویژه  بر لزوم ادامه کنترل واردات برنج و سیاست کاهشی و  بازدارنده  آن از سوی دولت دکتر رئیسی اظهار داشت: سال 1401 شاهد وارد یک میلیون و 770 هزار تنی برنج بودیم که در سال 1402 به 760 هزار تن رسید؛ این دستاورد کاهش یک میلیون تنی واردات برنج قابل تحسین است و برای تقویت آن روند نظارتی برای کاهش واردات در مجلس دوازدهم ادامه خواهد داشت.

منتخب مردم بابل در مجلس دوازدهم  پیشنهاد کرد: در ازای حذف ارز دولتی برای ارقام پر محصول برنج، دولت به واردکنندگان برنج ارز نیمایی اختصاص  دهد تا علاوه بر از بین بردن حباب قیمت بتوان شاهد توازن قیمت ها و حمایت از کشاورز داخلی بود. دکتر حسن نتاج اضافه کرد : واردات برنج برای توازن بازار و تنظیم آن  باید متناسب با عملکرد تولیدات داخلی بوده و در صورت مواجهه با کمبود تولیدات یا عدم کفاف مصرف داخلی بر حسب نیاز اقدام به واردات برنج شود.وی تاکید کرد: با توجه به طول پنج ماهه فصل برداشت برنج و بازاریابی مناسب ؛ واردات برنج از مرداد ماه تا پایان آذر از سوی وزارت جهاد کشاورزی ممنوع اعلام شود.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار