گردشگری و کشاورزی ناجی اقتصاد مازندران/ مدیریت استان نیازمند نگاهی نو در حوزه اشتغال\
  • معاون ارتباطات مجمع عالی نخبگان مازندران؛

گردشگری و کشاورزی ناجی اقتصاد مازندران/ مدیریت استان نیازمند نگاهی نو در حوزه اشتغال

  • کد خبر: 216490
  • چاپ
  • انتشار: 09 ارديبهشت 1398 - 17:52

استنادنیوز؛ امروزه گردشگری به یکی از بزرگ­ترین و سریع­ترین صنایع در حال رشد، تبدیل شده است. براساس پیش بینی سازمان تجارت جهانی تا سال 2020­ (1398) تعداد گردشگران در کل دنیا به رقمی بالغ بر 6.1 میلیارد خواهد رسید و بیش از 50 درصد معضل اشتغال در کشورهای در حال توسعه از این طریق قابل رفع خواهد بود.

به گزارش استنادنیوز ؛ ایران براساس آمارهای جهانی به لحاظ جاذبه ­های گوناگون(فرهنگی، مذهبی، طبیعی و تاریخی) جزو ۵ کشور بالقوه توانمند در زمینه جذب گردشگر خارجی است؛ اما رتبه ایران در بین 141 کشور جهان، 97 و در میان 16 کشور خاورمیانه و شمال­ آفریقا 12­ است.

براساس گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری، سهم کل گردشگری ایران در اشتغالزایی طی سال گذشته 5،6 درصد از کل اشتغال یعنی یک میلیون و 398 هزار و 500 شغل بوده که انتظار می ­رود در سال 2026(1405)، تعداد یک میلیون و 967 هزار شغل، یعنی 6،1 درصد از کل اشتغال را تحت پوشش قرار دهد. 

اما استان سرسبز مازندران که بیشترین جاذبه های گردشگری را دارد متاسفانه کمترین استفاده را از این ظرفیت بالقوه داشته است و عملا از خیر عظیم گردشگران ورودی به استان کمترین بهره در جذب درآمد و اشتغال پایدار داشته ایم و این حلقه مفقوده تاکی باید در مازندران ادامه داشته باشد.

استاندار مازندران در جشنواره گل نرگس در شهرستان جویبار که در ماه های گذشته برگزار شده بود بر استفاده از دو ظرفیت مهم در حوزه گردشگری و کشاورزی استان و برقراری ارتباط بین این دو بیان داشت: تولید محصولاتی مانند گل نرگس در مازندران ظرفیت مناسبی برای وصل شدن به حلقه گردشگری است و باید نخبگان هر دو بخش کشاورزی و گردشگری با همکاری دستگاههای ذیربط در این زمینه چاره اندیشی کنند.

حسین زادگان افزود: اگر بتوانیم چنین ارتباطی را برقرار کنیم، نیازی به گردشگر خارجی در مازندران نداریم و می توانیم گردشگر داخلی فراتر از آنچه که اکنون در استان داریم، جذب و در واقع گردشگری استان را به یک بخش پویا و ثروت ساز تبدیل کنیم و به مشکل اشتغال هم پایان دهیم.

 

معاون ارتباطات و امور بین الملل مجمع عالی نخبگان استان مازندران نیز در رابطه با استفاده از ظرفیت گردشگری و کشاورزی در بهبود اوضاع اشتغال و اقتصاد مازندران گفت: آمارهای قابل اتکایی در رابطه با اینکه در سالهای اخیر چه مقدار بواسطه گردشگری شغل مستقیم و غیرمستقیم در مازندران به وجود آمده وجود ندارد.

محمدرضا فرجی افزود: در دنیا گردشگری بیشترین درآمد و اشتغال را در حوزه­های مختلف ایجاد می­کند. اما در مازندران علیرغم وجود ظرفیت های طبیعی و خدادادی انگیزه ای در مدیران برای استفاده از این پتانسیل در راستای توسعه استان و اشتغال برای جوانان مازندرانی وجود ندارد.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که می توان روی آن سرمایه گذاری کرد، بوم گردی در استان است. معضلی که اکنون در ارتباط با بوم‌گردی با آن مواجهیم این است که بیشتر در حال حاضر به فیزیک و کالبد توجه می شود در حالیکه هدف باید توجه به عرضه محوری و تقاضا محوری باید باشد.

معاون ارتباطات و امور بین الملل مجمع عالی نخبگان استان مازندران گفت؛ پیوند بین بوم گردی و شیوه های کسب درآمد بومی، فرهنگ معیشت، نوع زندگی محلی باید توسط صاحبان اقامتگاه ها مورد قرار گیرد و آموزش های لازم در این زمینه داده شود.

فرجی نقیبی ادامه داد : امیدواریم استاندار مازندران، مدیرکل گردشگری و جهاد کشاورزی با تعامل بیشتر نسبت به رفع موانع ساختاری و بروکراسی های موجود در سیستم اداری در حوزه گردشگری و کشاورزی اقدام نمایند و زمینه را برای ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان بیکار فراهم نمایند.

وی در خصوص کشاورزی مازندران نیز افزود: ظرفیت تولید اغلب محصولات کشاورزی در استان های شمالی کشور به خصوص مازندران به بهترین وجه ممکن وجود دارد اما امروز کشاورزان در وضعیت اقتصادی مناسبی به سر نمی برند.

 

با توجه به مشکلات اقتصادی موجود در کشور و تحریم ها نیاز است به ظرفیت های مغفول مانده در کشور و استان مازندران نگاهی نو داشته باشیم از این رو از استاندار مازندران انتظار می رود رویه سالهای گذشته در مدیریت استان را ترمیم و دگرگون نموده و شعارها را به عمل تبدیل نماید تا در آینده ای نزدیک شاهد تحولی ساختاری در اقتصاد مازندران باشیم.

 



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار