به گزارش اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران، «عسکری نیکزاد» درمراسم افتتاح «نمایشگاه یادگیری» گفت: ما رسالت خود را بهعنوان متولّیان تعلیم و تربیت انجام میدهیم و با تلاش بیوقفه و شبانهروزی رتبههای برتر کشوری را در رشتههای مختلف کسب کردیم.
وی افزود: از زمانی که سرکار خانم حکیمزاده، معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش را برعهده گرفتند، تغییرات جدی و رویکرد جدیدی در آموزش و پرورش ایجاد شد و امیدواریم این تغییرات، شرایطی ایجاد کند تا حسرت کشورهای توسعهیافته را نخوریم و همیشه مثال و مصداق ما کشورهای توسعهیافته نباشد.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه برگزاری چنین نمایشگاههایی، مسیر را برای ما روشن میکند، افزود: امروزه امکان انتقال دانش فراهم است و میتوان با برگزاری دورههای ضمن خدمت و غیره، اطلاعات و دانش را به همکاران فرهنگی، انتقال دهیم اما دشوارترین بخش کار، داشتنِ نگرش درست به آن کار است و اینکه بتوانیم نگرش خود را به دانش اضافه کنیم.
نیکزاد ضمن ابراز امیدواری از اینکه برپایی چنین نمایشگاهایی موجب شود ایراد خود را اصلاح و خود را بهروز کنیم، خاطرنشان کرد: نزدیکی نگرش به دانش، ازجمله مأموریتهای دشوار آموزش ابتدایی است بهویژه اینکه وزارت آموزش و پرورش نیز روش نوینی در آموزش را آغاز کرد و دانشآموزان را از روش تکالیفمحور و سختگیرانه به سمت آموزش مهارت و مهارتمحوری سوق داد.
وی با بیان اینکه مراوده اطلاعات و تجربیات در چنین نمایشگاههایی موجب بهروزرسانی دانش و ظرفیتسازی برای معلم، دانشآموز و مدرسه میشود گفت: یکی از اقدامات تحسینبرانگیز آموزش ابتدایی وزارتخانه، حذف تکالیف نوروزی بود که دانشآموز بهجای اینکه وقت خود را با خانواده و فامیل بگذراند و با آداب، رسوم و فرهنگ کشورش آشنا شود، مدام درگیر تکالیف حجیم، وقتگیر و بیهوده بوده است.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران همچنین خاطرنشان کرد: برگزاری نمایشگاههای یادگیری، فرصتی است تا بتوانیم مهارتها و دانش خود را به یکدیگر منتقل کنیم و موفقیت و چالشهایی که داریم انعکاس دهیم و خودمان را به چالش بکشیم تا فرصتهای بهتری را برای تربیت دانشآموزان خلق شود.
نیکزاد درادامه سخنان خود با اشاره به اینکه نمایشگاه یادگیری میتواند به یادگیری پایدار، شناسایی توانمندیهای مدارس و تبادل تجربیات کمک کند افزود: تکالیف مهارتمحور، هدفی است که آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش دنبال میکند و بیشتر دنبال این هستیم که دانشآموزی در زمان فراغت از تحصیل، حداقل یک مهارت آموخته باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما با «سمن»ها ارتباط نزدیکی ایجاد کردیم تا بتوانیم حداکثر پوشش تحصیلی را در استان مازندران داشته باشیم و از آنجاییکه امکان اینکه خودمان بهعنوان یک دستگاه دولتی بخواهیم دانشآموزان را در فضاهای غیردولتی آموزش دهیم، فراهم نبود، تفاهمنامههایی را در همین خصوص امضاء کردیم تا امکان تحصیل برای دانشآموزان بیتحرّک و بیماری که در بیمارستانها به سر میبرند نیز مهیّا شود.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در پایان یادآور شد: اولویت ما حمایت از کودکان کار و جامانده از تحصیل است و تمام تلاش ما این است که این دانشآموزان را شناسایی کنیم و تحت پوشش تحصیلی قرار دهیم.