هنجارشکنی سازمان یافته در زیست بوم فرهنگی مازندران در حال شکل گیری است\

هنجارشکنی سازمان یافته در زیست بوم فرهنگی مازندران در حال شکل گیری است

  • کد خبر: 217556
  • چاپ
  • انتشار: 17 تیر 1398 - 23:06

استنادنیوز؛ تعدادی از اساتید دانشگاهی، کارشناسان و جوانان انقلابی و اهالی رسانه مازندران با ارسال نامه‌ای به کارگزاران مازندران خواستار ساماندهی اقتصادِ گردشگری و ساماندهی توریسم هویت‌گرا و مقابله با هنجار شکنی‌های سازمان یافته در زیست بوم فرهنگی مازندران شدند.

به گزارش استناد نیوز به نقل از فارس ، اساتید دانشگاهی، کارشناسان و جوانان انقلابی و اهالی رسانه مازندران در این نامه خطاب به مسؤولان سیاسی، فرهنگی، اقتصادی،گردشگری، قضایی و انتظامی و زیست محیطی مازندران اعلام کردند: استان مازندران بخاطر آراستگی به مواهب الهی از جمله آب و هوا و دیگر مؤلفه‌های زیست محیطی و همچنین نزدیکی به پایتخت ایران اسلامی و برخورداری مردمان این سامان به خُلق نیکو، در صدر توجهات مسافرین نوروزی و تابستانی در کشور  قرار دارد.

در ادامه این نامه آمده است: صرفنظر از آمارهای گوناگون از تعداد سفرها، پر واضح است میلیون‌ها ایرانی و برخی گردشگران خارجی در طی سال از  این استان بازدید، اقامت و یا عبور می‌کنند، در یکی از منابع آماری که بر تعداد انجام ۱۳۲ میلیون مسافرت در  سال گذشته  در کشور  تأکید کرده بود به جایگاه نخست مازندران در این سفرها تأکید شد.

اساتید دانشگاهی در ادامه این نامه با اشاره به مشکلاتی که زیرساخت‌های استان وجود دارد، اعلام کردند: زیر ساخت‌های این استان در سواحل، تفرج‌گاه‌ها، پارک‌های جنگلی و اقامتگاه‌ها برای پیشرفت و رونق  اقتصاد گردشگری فراهم نیست، مازندران به دلیل عدم برخورداری از منابع و اعتبارات ملّی و کم توجهی دولت‌ها در حمایت از استان در رونق صنعت اقتصادی و فرهنگی توریسم، حتی از حداقل‌های لازم برای تأمین  دوگانۀ رفاه گردشگران و نیز حفظ و حراست از کیان فرهنگی و هویتی این سرزمین تاریخی، فرهنگی و انقلابی در  رفت و آمدهای  پرحجم گردشگران برخوردار نیست.

در این نامه اضافه شده است: صنایع علمی و تخصصی صنعت گردشگری و صنایع تکمیلی مربوط به آن نیز در پایین ترین سطح ممکن قرار داشته و این کم توجهی‌ها در دولت‌های ادوار و ناکارآمدی‌ها و بی‌عملی‌ها در کارگزاران استانی آنها علاوه بر تبدیل نکردن حجم بالای مسافرت ها و این مزیت استانی به ارزش افزوده در منطقه برای توسعۀ اشتغال و تولید ثروت، در بسیاری از مواقع و به خصوص از حیث فرهنگی و سبک زندگی به ضد خود نیز تبدیل شده است.

 اساتید دانشگاهی و فعالان رسانه‌ای مازندران اضافه کردند: در  سال‌های اخیر برخی از هنجار شکنی‌ها با هدایت شبکه‌های ماهواره‌ای به صورت سازمان یافته در قالب انجام سفر و گردشگری در این استان فعالیت می‌کنند.

در ادامه این نامه اضافه شده است: مازندران دارای یکی از درخشان‌ترین قطعات تاریخ تکوین تشیع و دولت علوی  و نیز اهداء کنندۀ بیش از 10 هزار و 500 شهید به شجرۀ طوبای اسلام و ایران اسلامی بوده و از این منظر نیز دستبرد به مواریث فرهنگ شیعی و بومی تحت هیچ شرایطی قابل قبول نبوده به صورت جدی محکوم است.

 در این نامه با اشاره به نارضایتی صاحب نظران و فعالان دلسوز به مسئله حجاب و عفاف، اعلام شده است، اهمیت توجه به اقتصاد گردشگری بر کسی پوشیده نیست و نسبت به جذب گردشگر در استان مازندران تاکید دارم و معتقد هستیم که زیرساخت‌های لازم برای توسعه صنعت گردشگری در استان باید فراهم شود اما در کنار این زیرساخت‌ها پیوست‌های فرهنگی آن متناسب بار فرهنگ و هویت اسلامی دیده شود.

اساتید دانشگاه خطاب به کارگزاران و مسؤولان استان مازندران اعلام کردند: در حال حاضر ساز و کار قانونی استان را در بخش‌های مختلف در اختیار دارید  به صورت شفاف و اثر بخش برای مردم بزرگ و شریف در اقصی نقاط مازندران و بلکه تمام ایرانیان توضیح دهید که در کوتاه مدت چه برنامه‌ی موثری برای حفظ آبرو و هویت مازندران در ایام سفر تابستان دارید؟

اساتید و فعالان فرهنگی اذعان کردند: می‌دانیم این کار بزرگ و پر مزیت به وحدت علمی و عملی در سطح کارگزاران، نخبگان و مردم به خصوص جوانان نیازمند بوده به همین منظور از کارگزاران انتظار داریم تشکیل کمیته‌ی  تخصصی با درجات و اولویت‌های کوتاه مدت ، میان‌مدت و بلندمدت را با رویکرد حلّ مسأله در دستور کار خود قرار دهند.

اساتید دانشگاهی و فعالان رسانه‌ای مازندران در پایان خواستار استفاده از ظرفیت تشکل‌های استادی، دانشجویی و انقلابی و فعالان رسانه‌ای، فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی، دستگاه قضایی و صدا و سیمای مازندران شد‌ه‌اند.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار