مهمترین راه های مقابله با بلاست برنج چیست؟\

مهمترین راه های مقابله با بلاست برنج چیست؟

  • کد خبر: 217711
  • چاپ
  • انتشار: 23 تیر 1398 - 16:57

استناد نیوز، مدير جهاد كشاورزي شهرستان محمودآباد گفت: کاهش سطح آب، مصرف کود پتاسیم و استفاده از سموم رایج شیمیایی از مهمترین راه های مقابله با بلاست برنج است.


به گزارش استناد نیوز، احمد صادقی با اشاره به برگزاری کارگاه های‏ آموزشی زراعت برنج در روستاهای تحت پوشش شهرستان محمودآباد، گفت: از مهمترین راه های مبارزه با بلاست برنج، کاهش سطح آب، مصرف کود پتاسیم و استفاده از سموم رایج شیمیایی است.

وی با اشاره به اهمیت مدیریت مصرف آب و برتری آبیاری تناوبی بر آبیاری غرقابی درباره روش آبیاری شالیزارها، اظهار کرد: لایروبی به موقع کانال‌های آبیاری باعث تسهیل در انتقال آب و جلوگیری از هدررفت آن می شود و کرت‌ها باید طوری ساخته شوند که در زمان بارندگی توانایی ذخیره آب بیشتری داشته باشد.

مدير جهاد كشاورزي شهرستان محمودآباد با بیان اینکه در شرایط کم آبی مصرف کود پتاسه می تواند مقاومت گیاه را نسبت به خشکسالی افزایش دهد، ادامه داد: کنترل و کاهش رشد علف های هرز با استفاده به موقع از علفکش در کاهش مصرف آب موثر است.

وی افزود: استفاده از کودهای دامی قبل از آماده سازی زمین با توجه به نقش آن در حفظ رطوبت خاک، خسارت ناشی از خشکسالی را کاهش می دهد.

صادقی تصریح کرد: نشاکاری برنج با فاصله کم برای تکمیل سریع پوشش گیاهی برای جلوگیری از تبخیر آب از سطح خاک و نیز کاهش رشد علف های هرز در شرایط کم آبی بسیار موثر است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد با بیان اینکه سمپاشی در زمان ظهور خوشه برنج باید بعد از ظهر صورت گیرد تا باعث عدم تلقیح بر اثر سمپاشی نشود، اضافه کرد: سموم مورد استفاده علیه آفت کرم ساقه خوار برنج شامل دیازینون گرانوله 10درصد به میزان 20 کیلوگرم، ریجنت دو دهم درصد در هکتار و همچنین در اراضی شالیزاری که شکل نگهداری آب وجود دارد از سموم سومیتون و  دیازینون مایع 1 تا 1.5 لیتر در هکتار و علیه بیماری بلاست سموم رایج بیم به میزان نیم کیلوگرم درهکتار، ویستا به میزان نیم کیلوگرم در هکتار، وین به میزان 400 سی سی در هکتار و ناتیوو 160 گرم در هکتار است.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار