شرایط برای حذف چهار صفر در کشور مهیا نیست\

شرایط برای حذف چهار صفر در کشور مهیا نیست

  • کد خبر: 218742
  • چاپ
  • انتشار: 02 شهریور 1398 - 16:08

نماينده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر از نظر زمانی شرايط مناسبی برای حذف چهار صفر از پول رايج كشور وجود ندارد.

استناد نیوز به نقل از ایسنا ، علی اصغر یوسف نژاد با اشاره به تجربه كشورهايی كه صفرهايشان را حذف كردند، اظهار كرد: زمان حذف چهار صفر وقتی است كه تورم تقريبا يک رقمی و کشور از لحاظ رشد اقتصادی رونق داشته است.
وی با بیان اینکه اگر در شرايط درست و مناسب این طرح اجرا نشود، ممكن است صفرها دوباره بازگردد، تصریح کرد: حذف چهار صفر باید در پايان و آخرين مرحله از فعاليت ها در ساختار اقتصادی با بسته اقتصادی مناسبی باشد تا سرعت گردش پولی در توليد بيشتر شود و توليد در جايگاه مناسبی قرار گيرد.
نماينده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان كرد: در حال حاضر دولت سعی دارد حلقه آخر فعاليت از اين زنجيره را به اول آورد که ممکن است در اجرای طرح و برنامه موفق نشود.
یوسف نژاد با توجه به تجربه كشورهايی که در اجرای حذف صفر موفق بودند، گفت: بعضی از شاخص های كلان اقتصادی باید در جايگاه و بستر مناسب برای اجرا باشد در غیر این صورت اثر روانی در جامعه و هزینه برای دولت دارد زيرا با تغییر مقياس پولی اسكناس ها قبلی امحا و اسكناس های جديد چاپ شود.
وی تاكيد كرد: حذف چهار صفر حتی در شرايط عادی اتفاق خاصی در توليد و و روند اقتصادی رقم نمی زند، تنها در حسابداری يک سری تغييرات ايجاد می شود كه اعداد گرد شده و در مقياس كوچكتر محاسبات انجام می شود.
نماينده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی با تاكيد بر اينكه شرايط برای حذف چهار صفر مناسب نيست، ادامه داد: دولت نسبت به حذف چهار صفر مقداری عجله كرده است و لازم نبود چنين كاری انجام شود، شرايط زمانی بدون اقدامات اوليه و پايه ای در اقتصاد به صلاح و منفعت نيست.
یوسف نژاد خاطر نشان كرد: تجربه برخی كشورها نشان می دهد كه صفرها برگشته است و در برخی كشورها همانند تركيه نيز نشان دهنده عملی خوب است بنابراين بايد ديد شرايط اقتصادی، توليدی، شاخص های كلان اقتصادی و متغيرهای اقتصادی در آن بستری كه انجام شد، چگونه بوده است.
وی افزود: اگر همانند كشور ما نقدينگی بيش از هزار و 700 ميليارد تومان، رشد اقتصادی مناسب وجود نداشته و اقتصاد حالت تقريبا ركود همراه با تورم باشد كه بدترين نوع شرايط اقتصادی است، شرايط حذف چهار صفر در کشور نیست و اقتصاد ما توان اجرای اين پروژه را ندارد.
نماينده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دولت برای اجرای این گونه طرح ها بايد با مردم، مجامع و مراجع تخصصی، حرفه ای، مراكز علمی دانشگاهی و رسانه ها گفت وگو و بحث كند تا پيامدهای منفی و مثبت اين طرح را بررسی شود.
یوسف نژاد با اشاره به اینکه صدا و سيما و روزنامه ها باید هر روز به صورت مناظره يک آگاهی نسبی در بين مردم ايجاد كنند وگرنه اگر همين طور به يكباره تصويب شود، نتيجه مثبت نخواهد داشت، افزود: اجرای طرح حذف چهار صفر باید بررسی شود که درست است يا خير و اگر دولت چند مصاحبه انجام دهد شايد كسانی كه منتقد هستند، راضی شده و افراد موافق ذهنشان روشن تر شود.
وی خاطرنشان کرد: با توليد فعال تر و خارج کردن كشور از حالت ركود می توان شاخص های توليد را تغيير داد و يا بسته های اقتصادی كه متناسب حذف چهار صفر است، فراهم شود.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار