باز کاشت 4 هزار متر مربع شمشاد در مناطق جنگلی لاجیم\
  • موسوی تاکامی خبر داد:

باز کاشت 4 هزار متر مربع شمشاد در مناطق جنگلی لاجیم

  • کد خبر: 2110005
  • چاپ
  • انتشار: 13 آبان 1398 - 16:33

استناد نیوز، سید محسن موسوی تاکامی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری، از بازکاشت 4 هزار متر مربع شمشاد در مناطق جنگلی لاجیم مازندران خبر داد.

 

به گزارش استناد نیوز، وی با اعلام اینکه تنها راه مقابله با انقراض شمشاد‌ها تولید قلمه و بذرگیری است، افزود: طی دو سه روز گذشته 4 هزار متر مربع شمشاد در نهالستان لاجیم بازکاشت شده است و این اقدام موثر باعث احیاء مجدد شمشادها خواهد شد.

موسوی تاکامی اضافه کرد: در مازندران 794 هزار هکتار جنگل، 387 هزار هکتار مرتع داریم و امروز پدیده‌ای که در جهان ساری و جاری است، پدیده گرمایش زمین است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری با اعلام اینکه نشست‌های جهانی در این ارتباط تشکیل شده است، تصریح کرد: ابزار خاصی در این نشست‌ها برای مقابله با پدیده گرمایش زمین پیشنهاد نشده و تنها راه مقابله ارائه شده در این نشست‌ها حفظ جنگل بوده است.

موسوی با اعلام اینکه بیش از 600 میلیون تن گاز گلخانه‌ای در کشور تولید می‌شود، افزود: نیاز داریم که جنگل‌های هیرکانی موجود استان را حفظ کنیم، جنگل‌های ما برای مقابله با پدیده و گرمایش زمین نیاز به احیاء دارد.

وی بیان کرد: با وجود 16 هزار هکتار شمشاد در استان 43 هزار هکتار در شمال کشور، ممکن است با بی‌توجهی یا بیوتروریسم زمینه بیمارسازی شمشادها را فراهم کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران- ساری خاطرنشان کرد: کل 43 هزار هکتار شمشاد شمال کشور و 16 هزار هکتار مازندران کل شمشادهای ما را آلوده کرده است.

موسوی از کمبود اعتبارات در این بخش گلایه کرد و افزود: میزان اعتبارات با نیازهای استان مطابفت ندارد، برای احیاء 7 هزار هکتار 210 میلیون تومان پول داشتیم، این اعتبار نه از منابع ملی بلکه از منابع استانی تامین شده است در صورتی که منافع جنگل به کل کشور برمی‌گردد.

وی با اعلام اینکه در اطفاء حریق امکانات ما بسیار حداقلی است، گفت: برای جنگل‌های بازمانده هیرکانی نیاز به بالگرد داریم، در برخی از نقاط جنگلی و مناطق صعب‌العبور برای اطفاء حریق نیاز به بالگرد است.

موسوی در پایان گفت: احیاء شمشادها دغدغه عامه مردم است، در این بخش انتظار و نیاز ما به مساعدت‌های ملی است.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار