اقدامات موثر جهاد کشاورزی قائمشهر در خشکسالی ۱۴۰۲\

اقدامات موثر جهاد کشاورزی قائمشهر در خشکسالی ۱۴۰۲

  • کد خبر: 2111104127
  • چاپ
  • انتشار: 02 ارديبهشت 1403 - 09:01

سال گذشته کشورمان به دلیل کمبود بارندگی با خشکسالی دست و پنجه نرم کرد اما مدیریت جهاد کشاورزی قائمشهر سبب شد تا تولید محصولات کشاورزی قائمشهر از استان مازندران روند رو به رشدی داشته باشد.

به گزارش استناد نیوز، استان مازندران به قطب تولید برنج و مرکبات معروف است و شهرستان قائمشهر از این استان سرسبز و حاصلخیز، هم در بخش تولید برنج و هم مرکبات سهم بسزایی دارد. البته حفظ و نگهداری زمین های کشاورزی نیاز مبرم به حمایت دولت و همیاری کشاورزان دارد که جهاد کشاورزی شهرستان توانسته در این راستا اقدامات مناسبی انجام دهد. 

در چند سال اخیر کشورمان با مشکلات خشکسالی همراه بود و اگر اقدامات به موقعی از سوی جهاد کشاورزی شهرستان رخ نمیداد قطعا کاشت و برداشت برنج در قائمشهر با مشکلات بسیاری همراه بود اما پروژه ها و مدیریت رئیس جهاد کشاورزی این شهرستان سبب شد تا در مدت یکسال در بخش تولید مرکبات، برنج، گوشت و سایر محصولات دامی و شیلاتی به ۵۱۰ هزارتن برسد که این رقم یعنی حدود ۶ درصد از محصولات کل استان سهم قائمشهر شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائمشهر روز یکشنبه در گفتوگو با خبرنگار استناد نیوز به تشریح فعالیت این نهاد در سال گذشته اشاره ای کرد و گفت: با توجه به اینکه آب نقش مهمی در تامبن امنیت غذایی دارد بنابراین در سال گذشته با وجود کم آبی و خشکسالی و به جهت امنیت تولید محصول برنج؛ تامین آب مورد نیاز شالیزارها در الویت قرار گرفت .

علی درویش نیا با اشاره به اینکه به همبن منظور و با دستور و موافقت فرماندار این شهرستان نسبت به مرمت و تجهیز چاه ها اقداماتی صورت گرفته است، گفت : در این راستا مرمت و تجهیز ۳۱ حلقه چاه انجام شد تا یک وجب از اراضی شالیزاری بدون کشت باقی نماند .

وی بیان کرد : در این راستا همچنین پوشش بتنی کانال انتقال آب به طول بیش از ۴ کیلومتر ، دیوار سازی و مرمت پنج مورد از آببندان ها در سطح ۲۸.۵ هکتار، 

احداث پل بین مزارع یک مورد ، احداث دیوار حفاظتی یک مورد ، لایروبی انهار سنتی و زهکشی اراضی در طول ۴ کیلومتر به اجرا در آمد .

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائمشهر در ادامه با اشاره به بخش تولیدات گیاهی به خصوص زراعت برنج با تولید بیش از ۵۹ هزار تن شلتوک از انواع برنج محلی و پرمحصول در بیش از ۱۰ هزار و ۳۰۰ هکتار اراضی شالیزاری این شهرستان اشاره ای کرد و گفت که ۶۰ درصد نشا برنج و همچنبن ۹۰ درصد از برداشت آن به صورت مکانیزه انجام می شود .

درویش نیا تصریح کرد : پرورش رتون و نشا مجدد در سطح ۷۵۶ هکتار از اراضی شهرستان ، کشت محصول پاییزه گندم ، جو ، علوفه و سبزیجات در سطح ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار انجام شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائمشهر در خصوص توزیع کود شیمیایی در این شهرستان گفت که ۵ هزار و ۴۷۶ تن کود شیمیایی در شهرستان توزیع شد .

درویش نیا به اجرای پروژه جهش تولید در این شهرستان اشاره ای کرد و افزود : در اجرای پروژه جهش تولید در ۱۰ روستای این شهرستان و در ۶۶۰ هکتار کشت محصولات گندم. جو ، علوفه انحام شد.

وی گفت که در این زمینه ۲ کارشناس بخش خصوصی از طرف ستاد فرمان حضرت امام (ره ) به کارگیری شد که در این سطح از هکتار ؛ بیش از ۵ هزار تن برنج سالم ، ۳۱ هکتار گلخانه تولید شد و همچنین اجرای مبارزه بیولوژیک در سطح ۸۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری و اجرای مبارزه بیولوژیک در کنترل مگس مدیترانه هم در سطح ۵ هزار و ۳۹۴ هکتار صورت گرفت.

وی در خصوص سهمیه سوخت گفت که سهمیه سوخت از حدود ۳ میلیون لیتر به بیش از ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر افزایش یافت. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائمشهر مجموع کل تولیدات بخش کشاورزی شهرستان در طی یک سال مرکبات ، برنج ، گوشت و سایر محصولات دامی و شیلاتی را ۵۱۰ هزار تن اعلام کرد که حدود ۶ درصد از محصولات کل استان را به خود اختصاص داده است .

درویش نیا در پایان در خصوص شناسایی بنای غیر مجاز گفت که ۴۰۸ مورد بنای غیرمجاز شناسایی و برای ۱۷۰ مورد هم پرونده تشکیل و به دادگاه ارجاع داده شده است.

شهرستان قائمشهر دارای بیش از ۲۸ هزار و ۷۳۰ هکتار اراضی باغی و زراعی است.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار