یکه تازی کشاورزان جویباری در تولید توت فرنگی/ بیش از ۳ هزار تن توت فرنگی روانه بازار می شود\

یکه تازی کشاورزان جویباری در تولید توت فرنگی/ بیش از ۳ هزار تن توت فرنگی روانه بازار می شود

  • کد خبر: 2111104131
  • چاپ
  • انتشار: 03 ارديبهشت 1403 - 13:13

کشاورزان شهرستان جویباری می توانند برای سال جاری بیش از ۳ هزار تن توت فرنگی تولید کنند و جهاد کشاورزی این شهرستان هم در این راستا اقدمات موثری انجام داده است.

 

به گزارش استناد نیوز، با فرا رسیدن فصل توت فرنگی، تقاضای این میوه دوست داشتی در سطح داخلی و خارجی افزایش میابد. شهرستان جویبار با تولید توت فرنگی به راحتی می تواند نیاز داخلی و حتی خارجی را برطرف کند.

 تولید بیش از ۳ هزار تن، وعده مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان است که می تواند بازه اقتصادی خوبی برای کشاورزان این شهرستان داشته باشد.

جهاد

تولید بیش از ۳ هزار تن محصول توت فرنگی در جویبار

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جویبار روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار استناد نیوز سطح زیر کشت محصول توت فرنگی در سال جاری را حدود ۳۳۹ هکتار بیان کرد و گفت : پیش بینی می شود ۳ هزار و ۲۲۰ تن محصول توت فرنگی تولید و به بازار عرضه شود.

عبدالله رحیمی با اعلام اینکه توت فرنگی اولین میوه ای است که در فصل بهار به بازار عرضه می شود، اظهار داشت: استان مازندران رتبه دوم سطح زیرکشت این محصول را به خود اختصاص داده است و شهرستان جویبار نیز در تولید این محصول رتبه دوم استان را کسب کرده است.

وی تعداد بهره برداران فعال در کشت این محصول را بالغ بر ۵۱۸ نفر اعلام کرد و افزود: برداشت آن از ۲۰ اسفند آغاز و هزینه های مازاد این محصول با عرضه نوبرانه آن به بازار قابل جبران خواهد بود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جویبار در پایان به اهمیت تولید سالم محصول توت فرنگی تاکید و اظهار کرد: روش های استفاده از ارقام تجاری و اصلاح شده به جای ارقام محلی ، استفاده از نشاهای سالم و عاری از ویروس، استفاده از روش های نوین کشت به جای کشت سنتی ، هزینه بهینه عناصر غذایی براساس آزمون خاک و برگزاری کلاس های آموزشی به منظور ارتقا دانش فن بهره برداران را در تولید محصول سالم دانست.

جهاد

قیمت بالای کود و سموم کشاورزی مشکلات تولیدکنندگان

اصغر قربان زاده گل محله ای از کشاورزان شهرستان جویبار که چند سالی است به کشت توت فرنگی مشغول بوده در گفتگو با خبرنگار استناد نیوز با اعلام اینکه خاک منطقه گیلخوران سنگین و رسوبی بوده و همیشه با کمبود زمین روبرو هستیم ،گفت: زمین بنده اجاره ای بوده و متاسفانه هزینه اجاره زمین ها بسیار بالا بوده است .

وی قیمت بالای کود و سموم کشاورزی را از دیگر مشکلات تولید کنندگان توت فرنگی اعلام و افزود:خوشبختانه قیمت امسال توت فرنگی مناسب بوده اما باید بپذیریم هزینه کشت تا زمان برداشت این محصول نیز بسیار بالا بوده است .

این تولید کننده اضافه کرد: در هر هکتار به ۱۸ کارگر نیاز داریم و در ۶ ماه از پروسه تولید این محصول اشتغالزایی و درآمد خوبی برای شهرستان جویبار که دومین شهرستان تولید کننده ابن محصول بوده به همراه خواهد داشت.

کشاورزان برای ترویج محصولات به کلاس درس بیایند

مسئول ترویج و آموزش جهاد کشاورزی شهرستان جویبار در گفت و گو با خبرنگار استناد نیوز سطح زیر کشت محصول توت فرنگی در این شهرستان را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت : کلاس های آموزشی و ترویجی در راستای تولید محصول سالم برگزار می شود .

سیده سمانه هاشمی در پایان با اشاره به اینکه  کشت توت فرنگی برروی مالچ های پلاستیکی به منظور کاهش مصرف علف کش ها ،تولید محصول سالم و جلوگیری از تبخیر سریع آب در سال‌های اخیر رواج زیادی یافته است، اظهار داشت : از کشاورزان در خواست داریم با حضور در کلاسهای آموزشی و به تبع آن استفاده کمتر از سموم و کودها در تولید محصول سالم گام بردارند.

جهاد



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار