در برداشت نارنگی و خرمالو تسریع شود\
  • بدلیل تداوم شرایط آب و هوایی مساعد برای افزایش جمعیت مگس میوه مدیترانه ای

در برداشت نارنگی و خرمالو تسریع شود

  • کد خبر: 219604
  • چاپ
  • انتشار: 18 مهر 1398 - 17:03

استناد نیوز،  مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به تداوم شرایط آب و هوایی و میزبانی مساعد برای افزایش جمعیت مگس میوه مدیترانه ای در باغات مرکبات، تسریع در برداشت کامل میوه‌های رسیده نارنگی و سایر میوه های قابل برداشت مانند خرمالو را ضروری دانست.

 

 به گزارش استناد نیوز، عبدالرحمن زاغی با اشاره به تداوم شرایط آب و هوایی و میزبانی مساعد برای افزایش جمعیت مگس میوه مدیترانه ای در باغات مرکبات، گفت: برای حفظ محصول و پیشگیری از خسارت احتمالی به ارقام مرکبات، تسریع در برداشت کامل میوه های رسیده نارنگی و سایر میوه‌های قابل برداشت مانند خرمالو ضروری است.

 مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: در باغات نارنگی پیش رس که برداشت با تاخیر صورت می گیرد، سمپاشی با سموم توصیه شده یک مرحله بصورت پوشش تمامی درختان در اسرع وقت بعمل آید.

 وی افزود: برای ارقام نارنگی میان رس، سمپاشی برای کاهش جمعیت آفت مذکور 1 تا 2 مرحله به فاصله 10 روز توصیه و تاکید می شود.

 مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: در باغات مختلط انواع نارنگی، پرتقال و خرمالو، سمپاشی درختان تامسون با مشاهده اولین علائم تخم ریزی مگس با سموم توصیه شده، 1 تا 2 مرحله به فاصله 10 روز و در باغات تامسون و ارقام دیررس فاقد آلودگی، طعمه پاشی برابر دستورالعمل سازمان حفظ نباتات و در صورت مشاهده اولین علایم تخم ریزی سمپاشی کلی یک مرحله مورد تاکید است.

 زاغی درباره سموم توصیه شده برای مبارزه گفت: حشره کش های توصیه شده شامل مالاتیون به میزان 2 لیتر و دیپترکس (تری کلروفن) به میزان 1.5 در 1000 لیتر آب است.

 وی رعایت مسائل قرنطینه ای شامل عدم جابجایی و نقل و انتقال میوه های آلوده به سایر مناطق، بهداشت باغ و جمع آوری همه میوه های ریخته شده پای درختان و دفن آنها در عمق 50 سانتیمتری خاک را الزامی دانست و افزود: بمنظور اثر بخشی بیشتر سموم مورد استفاده توصیه می شود سمپاشی از حدود ساعت 10 صبح به بعد و در ساعات آفتابی (زمان فعالیت مگس) صورت پذیرد.

 مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با توجه به اهمیت کاهش باقیمانده سموم در محصولات تولیدی، به باغداران توصیه کرد از مصرف حشره کشها با دوره کارنس بالا خودداری و ترجیحا از سموم توصیه شده فوق استفاده شود.

 

 



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار