اولتیماتوم دو هفته ای به شرکت فراورده های نفتی و جهاد کشاورزی برای رفع مشکل سوخت مرغداران/ افزایش سهمیه سوخت مرغداران\

اولتیماتوم دو هفته ای به شرکت فراورده های نفتی و جهاد کشاورزی برای رفع مشکل سوخت مرغداران/ افزایش سهمیه سوخت مرغداران

  • کد خبر: 219835
  • چاپ
  • انتشار: 04 آبان 1398 - 15:44

استناد نیوز، در حالی کم کم به فصل سرما در استان مازندران نزدیک می‌شویم که تامین سوخت زمستانی برای مرغداری‌ها در قطب صنعت طیور کشور به دغدغه‌ همه ساله تبدیل شده‌است.

 

به گزارش استناد نیوز، تاخیر در اختصاص سهمیه ، فرصت سوزی در زمانبندی ذخیره سازی ، کم بودن میزان سهمیه به نسبت میانگین مصرف و تعدد دستگاههای متولی اختصاص سهمیه از مهمترین مشکلات مرغداران مازنی برای دریافت سوخت زمستانی به خصوص در واحدهای سوخت فسیلی ( نفت و گاز) است.
براساس گزارش رسمی اتحادیه مرغداران مازنی در این استان افزون بر ۲ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی مرغ فعالیت دارد که سوخت حدود ۳۰ درصد از این واحدها به خصوص واحدهای مستقر در مناطق کوهستانی و صعب العبور از نفت و گاز است که میانگین مصرف سالانه سوخت در این واحدها حدود ۶۰ میلیون لیتر است به طوری که برای هر قطعه مرغ حدود ۲ لیتر در سال نفت گاز اختصاص داده می شود.
کاهش سهمیه
محمود ابراهیمی یکی از تولیدکنندگان مرغ در مازندران می گوید : میزان میانگین سهمیه سوخت زمستانی( نفت گاز) اختصاصی برای واحدهای مرغداری در این استان حدود نیم لیتر از میانگین کشوری پایین تر است و به طور میانگین برای مناطق سردسیر که بخشی از استان به خصوص مناطق کوهستانی نیز در این منطقه قرار می گیرد، سالانه ۲.۴ لیتر به ازاء هر قطعه مرغ سوخت اختصاص داده می شود که این سهمیه برای استان ۲ لیتر است.
وی گفت: پایین بودن سهمیه سوخت باعث می شود تا مرغداران بخشی از نیاز خود را از بازار آزاد تامین کنند که این کار هزینه زیادی را به قیمت نهایی ما اضافه می کند و در شرایط فعلی که نرخ گوشت مرغ با مصوبه ستاد تنظیم بازار تقریبا سربه سر است، ضرر ما را دو چندان می کند.
وی تاخیر در سهمیه سوخت را مشکل دیگری برای مرغداران مازنی دانست و افزود : در سنوات گذشته سوخت مورد نیاز حداقل مهر و آبان در تابستان در قالب ذخیره سازی به مرغداران اختصاص می یافت که در سال جاری به دلیل مشکلی ثبت نام در سامانه این ذخیره سازی انجام نشده و با کاهش دما بسیاری از مرغداران با مشکل تامین سوخت مواجه شدند.
ابراهیمی خاطرنشان کرد: شرکت فراورده های نفتی آمار تمام واحدهای مرغداری در سطح استان با میزان تولیدشان را در اختیار دارد و مشکل در ثبت سامانه نباید دلیلی برای تاخیر در سهمیه ایجاد کند، حداقل در چنین مواقعی به میزان سهمیه تولید سنوات گذشته به مرغداری ها سوخت اختصاص دهند و مابه تفاوت را پس از ثبت در سامانه تحویل دهند.
وی مشکل نقدینگی را دغدغه دیگر مرغداران برای ذخیره سازی سوخت زمستانی بیان کرد و خواهان مساعدت دولت در بخش نقدینگی برای ذخیره سازی زمستانی شد.
چند وجهی شدن تخصیص سهمیه
دبیر انجمن تولیدکنندگان مرغ درمازندران چند وجهی شدن اختصاص سهمیه سوخت به تولیدکنندگان را معضل اصلی صنعت طیور بیان کرد و گفت : هم اکنون به محض ورود جوجه به مرغداری باید مرغداران تعداد جوجه ریزی را در سمانه سماسط ( جهاد کشاورزی) به ثبت برسانند و پس از ثبت تایید از سوی جهاد کشاورزی، باید در سامانه شرکت فراورده های نفتی نیز این ثبت نام انجام شود و دریافت سهمیه نیز منوط به تاییدیه ثبت نام در هر دو سامانه است.
سیروس جوادیان افزود : تاخیر در ثبت نام هر یک از این سامانه موجب می شود تا سوخت مورد درخواست مرغداران پیش از ثبت نام حذف شود و به دلیل سراسری بودن سامانه ، دستگاههای متولی در استان ها هیچ اختیاری برای تغییر وضع موجود و یا حتی اختصاص سوخت به صورت علی الحساب ندارند.
وی خاطرنشان کرد : این در حالیست که در بسیاری از مواقع به دلیل مشکل فنی و درگیری مرغداران ثبت نام با تاخیر انجام می شود و در صورت تایید سازمان های متولی در استان ها باید سوخت مورد نیاز تولیدکنندگان تامین شود و صرفا به بهانه جلوگیری از قاچاق نباید فشار بر روی تولید باشد.
وی کم تعداد بودن خودروهای سوخت رسان ،عدم تناسب ظرفیت این خودروها با میزان سهمیه اختصاصی و حتی گنجایش انبار ذخیره مرغداری ها را مشکل دیگری اعلام کرد که مرغداران را در تامین سوخت زمستانی با مشکل مواجه کرده است.
تامین سوخت زمستانی مشکل هر ساله
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران می گوید : تامین سوخت زمستانی با وجود ریشه دار بودن صنعت مرغداری در استان مازندران و قرارگیری این خطه شمال کشور به عنوان قطب صنعت طیور ایران به دغدغه تکراری برای دست اندرکاران این صنعت مبدل شد به طوری که همساله در آستانه فصل زمستان تامین سوخت مشکل اصلی این بخش است.
امیرمیران آملی در نشست بررسی مشکل سوخت زمستانی واحدهای مرغداری مازندران این مشکلات را شامل تاخیر در تامین به موقع ، ذخیره سازی و عدم همخوانی سهمیه با نیاز دانست و گفت : به نظر می رسد باید به این دغدغه مرغداران استان که در شرایط سخت اقتصادی و تحریم فعالیت دارند، مورد رسیدگی قرار گیرد.
وی اضافه کرد : بخشی از این استان در زمره مناطق سردسیر قرار دارد و سهمیه هر قطعه مرغ نیز باید ۲.۴ لیتر در سال محاسبه شود و این در حالیست که این سهمیه برای ما ۲ لیتر اختصاص داده می شود و واحدهای مرغداری باید مابقی خود نیازشان را از بازار آزاد تامین کنند و این کار هزینه تولید ما را افزایش می دهد.
وی راهکار رفع مشکل سوخت را تامین اعتبار برای بهسازی و اصلاح ساختار واحدهای مرغداری دانست و اظهارداشت : این طرح از سال ۹۲ تاکنون به دلیل محدودیت مالی دولت متوقف شد و این در حالیست که برای کاهش مصرف سوخت باید دوباره احیاء شود.
افزایش سهمیه سوخت مرغداران
معاون شرکت فروارده های نفتی مازندران ( منطقه ساری) با تایید مشکلات مرغداران در تامین به موقع سوخت، ثبت نام در سامانه و کمبود کامیون سوخت رسانی گفت: بخشی از مشکلات تامین سوخت به خصوص ثبت در سامانه در اختیار سازمان های ملی است و استان ها اختیاری ندارند و تخصیص سهمیه نیز صرفا با تایید در سامانه سماسط و شرکت نفت امکان پذیر است.
اسلامی گفت : اکثر انبارهای ذخیره مرغداری ها ۱۴ هزار لیتری است که در استان صرفا یک کامیون با این ظرفیت وجود دارد که تامین سوخت با این ظرفیت برای مرغداری ها دشوار است و قطعا این مشکل هزینه هایی را به مرغداران تحمیل می کند که رایزنی برای افزایش خودروها با این ظرفیت و یا تامین بخشی از سوخت از نمایندگی ها در نزدیک مرغداری ها فراهم شده است.
وی اضافه کرد : در سال جاری سهمیه سوخت زمستانی مرغداری ها نسبت به مدت مشابه سال قبل طبق پیش بینی سازمان هواشناسی از سوی وزارت نفت و جهادکشاورزی افزایش یافت و به نظر می رسد که در فصل جاری تولیدکنندگان ما مشکلی در تامین نداشته باشند.
اسلامی در مورد تاخیر در ذخیره سازی را بیشتر مربوط به کمبود نقدینگی از سوی مرغداران دانست و اظهارداشت : اکثر مرغداری ها توان نقدینگی برای ذخیره سازی سوخت زمستانی در تابستان را ندارند و دریافت سهمیه را به حوالی فصل سرما موکول می کنند که در این بخش در برخی مواقع به دلیل وقوع بارش و سیلاب با مشکل مواجه می شوند که باید در این بخش مسوولان استانی چاره اندیشی کنند.
وی اضافه کرد : شرکت متبوعش برای تامین سوخت زمستانی مرغداران مشکلی ندارد و مطابق با سهمیه پیش بینی سوخت این واحدها تامین می شود.
رفع نگرانی مرغداران
مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری مازندران رفع نگرانی ناشی از کمبود سوخت و ناهمخوانی میانگین نیاز با مصرف را وظیفه اصلی دستگاههای متولی اعم از جهادکشاورزی و شرکت فراورده های نفتی بیان کرد و گفت: این استان با تولید ۱۱ درصد از نیاز گوشت سفید کشور قطب طیور ایران محسوب می شود و در شرایط مشکل شدید اقتصادی زیر سایه تحریم باید به تولید داخلی توجه بیشتری شود تا آنها بتوانند بدون دغدغه به تولید بپردازند.
مهدی گلچوب در نشست کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران در مورد مشکل ثبت نام گفت: باید دستگاههای مرتبط این مشکل مرغداران را با وزارتخانه ها و سازمان های مسوول خود در حوزه ملی مطرح کنند و چنانچه نیاز به همراهی استانداری و یا مدیریت ارشد استان باشد، قطعا این حمایت برای رفع مشکل صورت می گیرد و باید سهمیه سوخت زمستانی مرغداران بدون کم و کاست تامین شود.
وی اضافه کرد : همچنین در صورت کمبود کامیون حمل سوخت به مرغداری ها و تامین به موقع نیز باید این مشکل با همراه کردن بخش خصوصی رفع شود و هیچ بهانه ای برای رفع مشکل حوزه تولید که مربوط به بین دستگاههای است، پذیرفتنی نیست.
گلچوب شرکت فراورده های نفتی و جهاد کشاورزی مازندران را موظف کرد تا حداکثر ۲ هفته آینده در قالب طرحی راهکار خود را برای رفع مشکل تاخیر ثبت نام در سامانه و کمبود کامیون سوخت رسانی و ارایه آن به استانداری، ارایه کنند و. این مشکل نیز تا پیش از فرارسیدن فصل سرما بر طرف شود.
مدیرکل اقتصادی استانداری مازندران با اشاره به پیش بینی هواشناسی زمستان سال جاری را نسبت به سنوات گذشته سردتر اعلام کرد و دغدغه مرغداران برای تامین سوخت را جدی دانست و خواهان تامین هر چه سریعتر سوخت این واحدها شد.
وی بهسازی و نوسازی و اصلاح ساختار مصرف سوخت را از برنامه های مهم برای مرغداری های مازندران اعلام کرد و خواهان اجرای این طرح از محل تسهیلات بانکی شد.
در مازندران ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مرغداری با تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن گوشت مرغ فعالیت دارند که طبق آمار ۷۰ درصد از این واحدها دارای گازسوز و مابقی نیز از نفت و گاز برای سوخت زمستانی استفاده می کنند که میانگین مصرف این واحدها در سال حدود ۶۰ میلیون لیتر با نرخ دولتی ۳ هزار ریالی است./ ایرنا



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار