کرونا در کمین است / جلوگیری از خیز دوباره کرونا با رعایت نکات بهداشتی\

کرونا در کمین است / جلوگیری از خیز دوباره کرونا با رعایت نکات بهداشتی

  • کد خبر: 2111103476
  • چاپ
  • انتشار: 22 شهریور 1402 - 17:49

هر چند خبری از سویه جدید بیماری کووید 19 در کشور و مازندران مشاهده نشده است اما رعایت دستورالعمل های بهداشتی بویژه ماسک می تواند جامعه را از شیوع احتمالی این بیماری رهایی دهد .

 

به گزارش استناد نیوز، هر چند که هنوز گسترش ویروس کرونای جدید آنقدر حالت اپیدمی پیدا نکرده که موجبات نگرانی ساکنان استان را فراهم سازد و حتی بهرام عین اللهی وزیر بهداشت نیز در واکنش به شایعات مطرح شده در ارتباط با همه گیری مجدد کرونا در کشور آن را تکذیب و با تاکید بر اینکه سویه جدید فراگیر کرونا در کشور نداریم ،گفته که کرونا از وضعیت همه‌گیری یا پاندمی به وضعیت تک گیری یا آندمی تبدیل شده که شبیه به آنفلوانزا است. اما تجربه مواجهه با این میهمان ناخوانده در گذشته باعث شده تا متولیان امور بهداشت و درمان با ارائه راهکاهایی پیشگیرانه تلاش کنند قبل از وقوع حادثه ، بسترهایی را برای مقابله با آن را بوجود بیاورند.

طبق اخبار منتشر شده، سویه های جدیدی از این ویروس در برخی از کشورهای اروپایی و آمریکا و همچنین آسیای جنوب شرقی مشاهده شده  است اما دانشمندان بر این باورند که با رعایت الزامات بهداشتی و بهره گیری از برخی دارو های پیشگیری کننده می توان ار همه گیری آن جلوگیری کرد.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در راستای اطلاع‌رسانی و ارتقاء سطح آگاهی مردم دیار همیشه ‌سبز مازندران نسبت به میزان سلامتی خود و حفظ این گوهر ارزشمند دست به امری مهم زده و با ترویج فرهنگ خود مراقبتی سعی بر بالا بردن سطح سلامت مردم مازندران دارد. در گزارشی که می‌خوانید کارشناسان و متخصصان این دانشگاه نکات مهمی را در ارتباط با نقش رعایت الزامات بهداشتی و فاصله گذاری های اجتماعی در جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونای جدید و بستر سازی برای  ارتقاء سطح سلامتی آنان مورد توجه قرار داده است که توجه به  آن می تواند در حفظ سلامتی ساکنان مازندران و هم استانی های عزیز نقش مهمی را ایفا کند.

پیرولا چیست؟

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، ویروس که با نام غیررسمی «پیرولا» شناخته می‌شود، بیش از ۳۰ جهش در پروتئین اسپایک (نحوه ورود ویروس کرونا به سلول انسان) خود دارد. طبق آمارها تاکنون ۲۸ مورد ابتلا از این ویروس در دنیا شناسایی شده است که برای نخستین‌ بار در سرزمین‌های اشغالی مشاهده شد.

دانشمندان هنوز در حال مطالعه سویه پیرولا هستند؛ بنابراین هنوز مشخص نیست که شدت این سویه چقدر است یا اینکه آیا قادر است باعث موج جدیدی از همه‌گیری شود یا نه. سازمان بهداشت جهانی در این رابطه می‌گوید مهم است که با واکسیناسیون و تقویت سیستم ایمنی بدن و استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی ایمن بمانید.

این ویروس که از زیر سویه‌های امیکرون است، هنوز مرگ و میر و عوارض شدیدی از آن در مبتلایان گزارش نشده است.اما با این وجود متخصصان بهداشت و درمان تاکید دارند؛ افرادی که علائمی مانند تب، سرفه و آبریزش بینی دارند سریعا به پزشک مراجعه کرده و از ماسک استفاده کنند.

واکسن

جدی گرفتن تزریق واکسن مقابله با تجربه ناخوشایند گذشته:

اکنون که سویه جدید این بیماری در جهان در حال گسترش است تزریق واکسن به عنوان اصلی ترین عامل برای کنترل و مقابله با بیماری و همچنین نجات جان مردم عنوان می شود و متخصصان حوزه بهداشت و درمان بار دیگر بر این موضوع صحه می گذارند.

گروههای پرخطر تزریق دز یادآور واکسن جدی بگیرند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه تاکنون ویروس سویه جدید بیماری  در استان گزارش نشده است، افزود: موضوع مهم بحث واکسیناسیون است که باید مردم این مهم را جدی بگیرند.

دکتر عباس علیپور ادامه داد:‌  ۱۵ درصد از جمعیت زیر پوشش استان جزو قشر سالمند و نیز حدود ۴۰ هزار بیماری زمینه ای داریم که تمامی این افراد بسته به شرایط جسمی و مصرف داروهایی که دارند جزو افراد با سیستم ایمنی ضعیف بدن به شمار می روند.

وی افزود: از جامعه ۲ میلیون و ۸۰ هزار نفری که زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی قرار دارد جمعیتی معادل حدود ۵۰۰ هزار نفر جزو این اقشار آسیب پذیر به شمار می روند که در پیک های مختلف بیماری در زمره افراد پرخطر و نیاز به تزریق واکسن قرار گرفته اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار داشت:  در پیک های قبلی کرونا شاهد بودیم که جدی نگرفتن تزریق واکسن از سوی این افراد منجر به فوت آنها شده است به طوریکه در پیک هفتم کرونا در مازندران تمامی افرادی که براثر ابتلا به این بیماری فوت کردند بیماران زمینه ای بودند.

وی با اشاره به مشاهده سویه جدید بیماری در برخی استان های کشور ، گفت: بروز این سویه در مازندران دور از انتظار نیست و برای مقابله با این وضعیت می بایست افراد آسیب پذیر و پُرخطر را ایمن کنیم.

به گفته دکتر علیپور برای این منظور تزریق دُز یادآور واکسن کرونا به بیماران زمینه ای و افراد سالمند مورد تاکید است و برای این کار دانشگاه علوم پزشکی تمام توان خود را بکار بسته است تا این افراد را برای تزریق واکسن فراخواند.

وی اعلام کرد :‌ دانشگاه علوم پزشکی مازندران با استفاده از ظرفیت پزشکان خانواده استان برنامه فراخوان بیماران زمینه ای برای تزریق واکسن کرونا را آغاز کرده است و پزشکان خانواده مکلف شدند تا بیماران زمینه ای که زیر پوشش دارند تماس بگیرند و از آنها بخواهند به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

رئیس مرکز بهداشت استان مازندران بیان کرد: تمام مراکز بهداشتی در سطح شهرها و روستاهای استان آماده تزریق واکسن هستند.

دکترعلیپور خاطرنشان کرد: امیدواریم باتوجه به توصیه‌ها و هشدارها این موج بیماری را به‌صورت خفیف پشت سر بگذاریم.

واکسن همچنان راهی برای ایمن زایی در برابر سویه جدید:

سرماخوردگی ، آنفلوآنزا و کرونا سه بیماری ویروسی با واگیر بالا هستند که در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی لازم و واکسیناسیون این بیماری ها می توانند به حالت همه گیری و اپیدمی در آیند.

مهمترین ویژگی و شاخصه این بیماری های شایع در فصول سردسال حمله ویروس به سیستم تنفسی انسان است که در صورت پیشروی عفونت می تواند موجب تنگی نفس و در مراحل بالاتر شدت بیماری موجب مرگ و میر افراد شود.

عامل بروز این بیماری ها از طریق تماس مستقیم و غیر مستقیم مجاری تنفسی به افراد منتقل می شود و آنها را به بیماری مبتلا می کند و با توجه به اینکه ویروس از طریق مجاری تنفسی منتقل می شود رعایت نکات بهداشتی که همواره از سوی متخصصان گوشزد می شود می تواند در جلوگیری افراد در ابتلا به بیماری ها کمک کند.

استفاده از ماسک ، رعایت فاصله ، شستن مرتب دست با آب و صابون و تزریق واکسن کووید ۱۹ و آنفلوآنزا به افراد مسن و بیماران زمینه ای را از جمله راهکارهای بهداشتی برای مقابله با ویروس این بیماری ها است.

افرادی با چنین ریزفاکتورهای خطر برای تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند چون این افراد در صورت ابتلا می توانند آسیب های جدی تر به نسبت دیگر افراد ببینند.

کرونا

چگونه از ابتلا به ویروس جدید کرونا جلوگیری کنیم؟

قطعاً تاکنون این موارد را زیاد شنیده‌اید، اما هنوز هم ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقدامات مهمی هستند که می‌توانیم برای جلوگیری از ابتلا به ویروس جدید کرونا انجام دهیم.  باید موارد بهداشتی را رعایت کنیم تا از وقوع پیک‌های بعدی کرونا جلوگیری کنیم.

رعایت فاصله ها در مکان های شلوغ:

نکته مهم‌تر توجه به اقدامات  پیشگیرانه است. از این رو استفاده از ماسک بویژه در کسانی که علائمی از سرماخوردگی دارند کاملا ضروری است . در حال حاضر توجه به توصیه‌های کمیته علمی کرونا و متخصصان برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی اهمیت فراوانی دارد. همچنان توصیه می‌شود افراد از حضور در اماکن شلوغ و سربسته آن‌هم بدون داشتن ماسک خودداری کرده و همواره توصیه‌هایی نظیر شست‌وشوی دست‌ها، تکمیل دوزهای واکسیناسیون، حفظ فاصله‌گذاری فیزیکی و ... را جدی بگیرند.

تاکید بر تزریق دز یادآور واکسن:

تمامی مراکز بهداشتی وزارت بهداشت واکسن تزریق می‌کنند و آخرین توصیه کارشناسان این است که افراد بالای ۱۸ سال باید سه دوز واکسن تزریق کنند و اگر افرادی هستند که هنوز دوز یادآور واکسن را تزریق نکردند باید اقدام کنند. از طرفی افراد بالای ۶۰ سال و بیماران پر خطر (در گروه سنی بالای ۱۸ سال) که از تزریق آخرین دوز واکسن‌شان یک سال گذشته است باید یک دوز یادآور واکسن تزریق کنند. همه واکسن‌های داخلی به اندازه کافی در دسترس است و هر زمانی که نیاز به واردات واکسن باشد طبیعتا اقدامات مقتضی انجام خواهد شد.

افراد برای تزریق واکسن می‌توانند به مراکز شبکه بهداشتی که قبلا هم اقدام به تزریق واکسن می‌کردند، مراجعه کنند. همچنین با مراجعه به سایت دانشگاه‌های علوم پزشکی هر شهر، اطلاعات تکمیلی برای مراکز واکسیناسیون وجود دارد که می‌توانند بر اساس آن اقدام کنند و یا با مراکز بهداشتی شهرستان خود که برای دریافت سایر خدمات هم به آنجا مراجعه می‌کنند، در تماس باشند تا از آخرین اطلاعات پیرامون محل تزریق واکسن کرونا آگاه شوند.

تحقیقات نشان داده‌است افرادی که حداقل دو دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند به نسبت افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند کمتر به کووید 19 مبتلا شده‌اند و یا در صورت ابتلا نیز به نوع خفیف آن دچار شده‌اند.

فصل مدارس و رعایت الزامات بهداشتی:

در همین حال با توجه به در پیش بودن زمان بازگشایی مدارس،تاکید ویژه متخصصان در گروه‌های سنی پایین بویژه دانش‌آموزان این است که اگر کودک علائمی از بیماری داشت والدین با هماهنگی پزشک حتما از فرستادن او به مدرسه خودداری کنندتا کودک در خانه مانده و هم خودش استراحت کند و هم باعث ابتلای سایرین به بیماری نشود.»

شروع موج جدید با کرونای جدید 1402

با توجه به اینکه در فصل تابستان، بسیاری از افراد با باد سرد کولر علائم سرماخوردگی را تجربه می‌کنند و ممکن است ابتلا به کرونا را به این علت نسبت دهند، بسیار باید مراقب شیوع این بیماری باشیم و با مشاهده اولین علائم، از حضور در مکان‌های عمومی خودداری کنیم. با مشاهده اولین علائم بهتر است برای اطمینان تست کرونا انجام دهید تا در صورت تایید ابتلا، خود را قرنطینه و اقدامات درمانی لازم را انجام دهید.

تزریق دوز یادآور برای سویه جدید کرونا 1402

پس از تحقیقات و مطالعات برخی متخصصان درباره آمار جمعیت واکسینه شده در بسیاری از کشورهای جهان از جمله سنگاپور، متوجه افزایش چشمگیر مبتلایان و شناسایی این زیرسویه‌ها در بیماران شده‌اند، که نشان می‌دهد این زیر سویه ویروس جدید کرونا قابلیت انتقال بیشتری را نسبت به موارد قبلی داشته باشند.

ماسک

از ماسک با کیفیت استفاده کنید:

توجه داشته باشید هنگام انتخاب ماسک، به میزان مناسب بودن آن توجه کنید. هنوز هم استفاده از ماسک یکی از مهم ترین اقدامات پیشگیرانه ابتلا به کروناست به همین دلیل بهتر است که با زدن ماسک، شانس ابتلا به ویروس در خود و اطرافیان را کاهش دهیم.

تست PCR کرونا انجام دهید:

یکی از بهترین روش‌ها جهت کاهش تعداد مبتلایان، انجام تست کرونا است. در صورتی که علائم مربوط به کرونا را دارید، در اولین قدم خود را قرنطینه کرده و به نزدیکان و افرادی که با آن‌ها تماس داشته‌اید و ممکن است ناقل بیماری باشند اطلاع دهید و جهت انجام آزمایش های تشخیصی به پزشک خانواده خود مراجعه فرمایید. همچنین به جهت کاهش این زنجیره از مراجعه به آزمایشگاه خودداری کرده و در منزل اقدام به انجام نمونه گیری نمائید.

شایع‌ترین علائم کرونای جدید شامل:

آبریزش بینی، سردرد، ضعف و بیحالی، تهوع و استفراغ، معده درد، عطسه، گلو درد شدید، سوزش قفسه سینه، بدن درد

راه کارهای پیشگیری :

شست و شوی مرتب دست ها :عوامل بیماریزای خطرناک به طور گستردهای در خاک، آب،؛ حیوانات و مردم وجود دارند و می توانند بر روی دست حمل شوند و به مواد غذایی منتقل شوند. بنابر این همواره دست خود را بعد از استفاده از توالت، قبل از صرف غذا، بعد از بازگشت از زیارت اماکن  متبرکه، تماس با فرد بیمار، قبل و بعد از آماده کردن غذا و بعد از  تماس با مواد غذایی خام بشویید. در صورتی که دسترسی به آب ندارید، استفاده از ژل های ضدعفونی کننده ای که نیاز به شستشو  با آب ندارند می توانند بسیار کمک کننده باشند.

روش درست شستن دست ها در 9 مرحله :

1- ابتدا دست ها را خیس کرده و بعد آن ها را صابونی کنید.

2 - دو کف دست ها را با هم بشویید.

3- بین انگشتان را در قسمت پشت دست بشویید.

4 - بین انگشتان را در هم گره کرده و به خوبی بشویید.

5- نوک انگشتان را در هم گره کرده و بخوبی بشوئید.

6 -انگشت شست دست را جداگانه و دقیق بشویید.

7 -خطوط کف دست را با نوک انگشتان بشویید.

8- دور مچ معموال فراموش میشود در آخر حتما شسته شود.

9- دست را با دستمال خشک کرده و با همان دستمال شیر آب را ببندید و دستمال را در سطح زباله بیاندازید.

آداب بهداشت تنفسی:

*دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال و یا قسمت باآستین بپوشانید.

*از روبوسی، دست دادن و در آغوش گرفتن افراد دارای عالئم بیماری تنفسی خودداری کنید.

* چنانچه علائم شبه آنفلوآنزا  تب، سرفه و گلودرد پیدا نمودید ضمن رعایت اصول حفاظت فردی استفاده از دستمال و ماسک به رابط سلامت کارکنان بهداشتی اطالع دهید.

بیماری آنفلوآنزا:

آنفلوآنزا یک بیماری حاد تنفسی است که به علت ابتلا به ویروس

آنفلوانزا ایجاد می شود و در فصول سرد سال شایع است.

علائم آنفلوانزا :‌

تب بالای 38 درجه ،‌سرفه ،‌ گلودرد ،‌احساس سردی

همراه با لرز ،‌کوفتگی و درد د ر بدن ،‌ سردرد ،‌خستگی و بی اشتهایی

راههای پیشگیری از آنفلوانزا :‌

1-شستشو مکرر دست ها  با آب و صابون به مدت 40 تا 60 ثانیه

2- جلوی دهان خود را هنگام عطسه یا سرفه با دستمال کاغذی یا آستین خود  بگیرید

3- رژیم غذایی سرشار از ویتامین

4- پرهیز از تماس نزدیک با افراد بیمار حداقل فاصله یک متر

5-خودداری از تماس دست های آلوده با چشم ،‌دهان و بینی

6- از دست دادن و روبوسی با دیگران خودداری کنید

منبع / روابط عمومی علوم پزشکی مازندران



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار