خاویار ایران یک برند جهانی / مازندران در تولید آبزی رتبه اول کشور را دارد/ سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون آبزی تولید و رها سازی می شود\

خاویار ایران یک برند جهانی / مازندران در تولید آبزی رتبه اول کشور را دارد/ سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون آبزی تولید و رها سازی می شود

  • کد خبر: 217537
  • چاپ
  • انتشار: 17 تیر 1398 - 13:48

استناد نیوز، در تمام دنیا نوع پرورش ماهیان خاویار ایران را یک برند می دانند و این علت فروش ماهی خاویار ایران با قیمت بالاتری شده است .

به گزارش استناد نیوز، محمد زاده مدیر کل شیلات استان مازندران پیش از ظهر امروز در نشست با خبرنگاران به ۵ ماموریت اصلی شیلات اشاره کرد و گفت: شیلات پنج ماموریت  دارد که مهم ترین آن توسه پایدار آبزی پروری آب های داخلی دریا است که در حال پیگیری است.
وی اظهار داشت: مازندران رتبه اول پرورش با ۱۷ درصد تولید آبزی کشور را داراست که 6/1 پرورش آبزی کشور با ۳۵۴۰ مزرعه پرورش ماهی در استان داریم. ۶۵۰۰ نفر به صورت مستقیم در این بخش در حال فعالیت هستند.
محمد زاده ادامه داد: صید مسئولانه از دریای خزر از دیگر ماموریت های شیلات محسوب می شود که بیش از ۴ هزار صیاد و ۴۴ شناور ماهی کیلکا و حدود ۷۰ شناور صید ماهی خاویار در استان داریم که می توانند انواع  ماهی های استخوانی -کیلکا- خاویار را صید کنند.
وی افزود: بازسازی ذخایر آبزی دریای خزر با توجه به تغییرات دربی آب های رودخانه احیای آبزی دریا نیازمند تولید بچه ماهی و توزیع است که سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون قطعه آبزی تولید می شود و رها سازی می شود.

مدیر کل شیلات استان مازندران تاکید داشت: توسعه بازار آبزیان کارخانه جات و صنایع شیلاتی با افزایش سرانه آبزیان اقدمات خوبی انجام شد مازندران تنها استانی که صنایع شیلاتی به صورت متمرکز دارد از فیله ماهی گرفته تا سایر صنایع مرتبط با شیلات .ظرفیت تولید در سال ۹۷ - ۱۰۵ هزار تن در مقایسه با سال قبل بیش از ۱۰ درصد رشد داشته و حدود ۱۲ هزار نفر نیز به صورت مستقیم با فعالیت های شیلات مشغول به کارند.

محمدزاده به بازار فروش آبزی اشاره کرد و گفت: درآمد حاصله از شیلات ۱۷۳۰ میلیارد تومان است بیش از ۷ هزار محصولات شیلاتی به خارج از کشور صادر شده است  و درآمد ارزی این صادرات ۳۰ میلیون دلار است.

در تمام دنیا نوع پرورش ماهیان خاویار ایران یک برند است  این علت فروش ماهی خاویار ایران با قیمت بالاتری شده است .
در سه ماهه اول سال حدود ۶۵۰ تن صادرات داشته عمدتا صادرات در نیمه دوم سال افزایش پیش رو داریم.
پیش بینی می شود با اقدامات انجام شده امسال تولید آبزیان اعم از صید ۱۰ درصد مانند سال گذشته افزایش دهیم بالای ۱۱۵ هزار تن برسیم.
مازندران کانون و قطب ماهی های خاویار کشور است
این مسئول در ادامه گفت: بیش از ۵۲ درصد خاویار  پرورشی در مازندران تولید می شود. ۲۵ مزرعه خاویار فعال با ۲۵۰۰ تن گوشت ، ۷ مزرعه خاویار در حال احداث،۵ نفر هم پروانه تاسیس در استان داریم.

ماهی غذا داروست
وی افزود: سرانه مصرف آبزیان در مازندران ۱۴ کیلوگرم و سرانه مصرف در کشور ۱0 کیلوگرم و سرانه مصرف آبزیان در دنیا ۱۰ کیلوگرم است.  واما در ژاپن سرانه مصرف آبزیان سالانه ۷۰ کیلوگرم است . از ۱۰۵ هزار تن آبزی استان نزدیک به نیمی از آن به استان های دیگر صادر می شود.
بیش از ۲۵۰ نوع غذا از ماهی های آبزی در دنیا آماده به طبخ و در کشور ما بیش از ۵۶ نوع است.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار