مدارس آینده باید دانش آموزانی خلاق، قانونمند و مشارکت جو تربیت کنند\
  • مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در همایش مدارس آینده ایران:

مدارس آینده باید دانش آموزانی خلاق، قانونمند و مشارکت جو تربیت کنند

  • کد خبر: 218311
  • چاپ
  • انتشار: 09 مرداد 1398 - 12:39

استناد نیوز، مدیر کل آموزش و پرورش مازندران در همایش مدارس آینده ایران که در سالن همایش دانشکده هنر و معماری بابلسر برگزار شد، گفت: مدارس آینده باید دانش آموزانی خلاق، قانونمند و مشارکت جو تربیت کنند.


به گزارش استناد نیوز؛ عسکری نیکزاد در این همایش مدرسه را به عنوان یک نهاداجتماعی دانست و افزود: در جامعه چهار برداشت از مدرسه تلقی می شود که عمومی ترین تعریف آن این است که مدرسه فضایی است که عده ای درآن به عنوان کارگزار و معلم فعالیت می کنند و وظیفه آنها انتقال علم و آموزش تربیت صحیح است.

وی مدرسه را  مکانی دارای هدف توصیف کرد و اظهار داشت: مدرسه یک نهاد و سازمان رسمی است که یک سری وظایف و هدفهای معین و نظم و سلسله مراتب اداری مبتنی بر مقررات رسمی کشور دارد و از طرف دولت و نظام های سیاسی ایجاد می شود.

او با بیان اینکه رسالت آموزش و پرورش، انتقال فرهنگ، باورها و تمدن به نسل جدید است، خاطرنشان کرد: مدرسه مجموعه ای است که در مسیر تربیت اجتماعی حرکت می کند و یکی از اهداف مهم مدرسه نهادینه کردن الگوهای پایدار و هدف دار در بین دانش آموزان است.

مدیر آموزش و پرورش مازندران در ادامه تصریح کرد: برخی از نهادها و موسسات به خصوص موسسات ورزشی از عنوان مدرسه استفاده نادرست می کنند که این موضوع خلاف قانون است و آموزش و پرورش باید در این موضوع ورود پیدا کند تا از عنوان این مکان مقدس سوءاستفاده نشود.

نیکزاد گفت: اگر مدرسه ای بتواند مسئولیت انتقال فرهنگ و تمدن به دانش آموزان را به درستی انجام دهد می شود از آن مدرسه به عنوان مدرسه مطلوب و ممتاز نام برد.

این مسئول مدرسه را به عنوان محور توسعه در تمام دنیا دانست و بیان کرد: همه دنیا و همه بزرگان تعلیم و تربیت به این نتیجه رسیدند که اگر قرار باشد اصلاحات و توسعه در کشور صورت گیرد باید از مدرسه شروع شود.

او با بیان این که نزدیک کردن دانش و نگرش کمک به سزایی به آموزش می کند، گفت: ما باید در مدرسه، آموزشی را ترویج دهیم که دانش آموزانی ماهر، خلاق، قانون مند، مسئولیت پذیر، نقد پذیر، پرسشگر و مشارکت جو تربیت شوند.

مدیر کل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اینکه مدرسه آینده باید بازی محور و کودک محور باشد، یادآور شد: رسانه ها با استفاده از تجهیزاتی که در اختیار دارند، سرعت تاثیر گذاری آنها بر روی کودکان بسیار زیاد است. بازیهای الکترونیکی تربیت دانش آموزان را مشخص می کند و اگر ما در این موضوع ورود پیدا نکنیم و فضای مجازی را به خوبی نشناسیم، دچار مشکلات جدی خواهیم شد و نمی توانیم فرزندان خود را به خوبی کنترل کنیم.

نیکزاد ادامه داد: باید برنامه درست و هدفمند داشته باشیم و با استفاده از ساختارهای حکومتی در برنامه های فضای مجازی نفوذ کنیم تا تاثیر گذاری و کنترل ما بر دانش آموزان بیشتر شود.

او اظهار داشت: امروزه زبان کودکان در زبان برنامه کودک و بازی های کودکانه است به همین خاطر مسیر آموزش ابتدایی  را به طرف بازی محوری و مهارت محوری می برند تا بتوانند بر روی دانش آموزان مقطع ابتدایی تاثیر بگذارند.

این مسئول استانی با بیان اینکه در سند تحول بنیادین دو عنوان حیات طیبه و پرورش دانش آموزان دانا و توانا بسیار جلب توجه می کند، گفت: وقتی بحث دانایی را به میان می آوریم یعنی خردورزی نه تعصب و خردورز کسی است که به تحلیل داده ها بپردازد. اگر کسی نتواند داده ها را تحلیل کند نمی تواند مسیر درست خود را پیدا کند.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه تحولات فناوری، نحوه آموزش آینده را مشخص می کند، خاطرنشان کرد: ساختار آموزشی باید تغییر کند و مسیر به طرفی برود تا قدرت تحلیل دانش آموزان افزایش یابد. تمام هدف ما این است که دانش آموزانی تربیت کنیم تا قدرت تحلیل داده ها را داشته باشند.

نیکزاد با بیان این که اکوسیستم آموزش در حال تغییر است، گفت: آموزش باید خود را با دانش آموز تطبیق دهد. در آموزش آینده، تحلیل داده ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می شود.

وی در ادامه اذعان داشت: در مدارس آینده ایران، کلاسهای آنلاین از کلاس های مدرسه پیشی خواهند گرفت و گوشی های دانش آموزان یک دانشگاه آنلاین خواهد بود.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران نقش معلم را در مدارس آینده بسیار مهم دانست و گفت:معلم خوب باید خلاق و مبتکر باشد و معتقدیم قبل از اینکه معلم خلاق بسازیم باید ساختار آموزشی را به درستی فراهم سازیم.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار