باغدار موسی کلایی؛ استفاده حداکثری از ظرفیت گلخانه برای تولید انواع محصولات\

باغدار موسی کلایی؛ استفاده حداکثری از ظرفیت گلخانه برای تولید انواع محصولات

  • کد خبر: 2111103681
  • چاپ
  • انتشار: 15 آبان 1402 - 11:43

مازندران همواره به داشته های باغی و کشاورزیش معروف و مطرح است اما اینکه برخی افراد با توان بالا و بکارگیری شیوه ها و روش های منحصر بفرد توانسته اند در این زمینه گل بکارند جای بسی خرسندی دارد.

خبرنگار : مونا معینی 

"حمید سلیمانی"از اهالی روستای موسی کلا از توابع شهرستان سیمرغ از آن دست کشاورزانی است که می توان گفت با دست خالی و تنها به اتکای آورده شخصیش توانست گلخانه ای به وسعت بیش از 2 هکتار ایجاد کند و انواع محصولات در آن تولید کند و به یکی از تولیدکنندگان مازندران و تامین کننده محصولات مختلف استان باشد.

تولید به همراه اشتغالزیی ظرفیت گلخانه

"حمید سلیمانی" باغدار اهل روستای موسی کلا از توابع شهرستان سیمرغ در گفت‌وگو با خبرنگار استناد نیوز سطح زیر کشت محصولات کشاورزی خود را ۲ هکتار و ۲۰ هزار متر مربع اعلام کرد و گفت: با سرمایه گذاری شخصی اقدامات و امکانات مورد نیاز از قبیل برق، آب و گاز این فضا را فراهم کردم.

وی در خصوص سابقه فعالیت کشاورزی خود و اینکه حدود ۱۰ سال در زمینه کشت خیار فعالیت دارد ،‌توضیح داد‌:‌کشت اول این محصول آذرماه و از طریق گرمایش از کف انجام می شود و 2 ماه زمان باردهی این محصول است .

موسی کلا

سلیمانی میزان برداشت این محصول در هر هکتار را بیش از یک تن اعلام کرد که با توجه به شرایط آب و هوایی میزان تولید این محصول متفاوت است .

وی سابقه راه اندازی گلخانه اش را ۱۵ سال قبل برشمرد و گفت که در این گلخانه ۱۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به فعالیت هستند و در زمان برداشت با ما همکاری می‌کنند.

این باغدار موسی کلایی بازار عرضه و فروش محصولات خود را میدان میوه و تره بار قائمشهر و بابل اعلام کرد.

وی در خصوص کشت دوم این محصول نیز گفت: مرداد ماه زمان کشت دوم محصول است که البته در کشت دوم باردهی نسبت به کشت اول کمتر است .

سلیمانی با اشاره به اینکه مهم ترین مشکل ما در کشاورزی بحث آفات است افزود : درست است که کارشناسان جهاد کشاورزی به منظور کشت این محصول آموزش های لازم را ارائه می‌دهند اما به نظرم کشت خیار بحث تجربه است چرا که با تجربه موفق تر عمل می‌کنیم.

وی با اعلام اینکه تاکنون از هیچ ارگانی تسهیلاتی نگرفته و با آورده شخصی گلخانه را راه اندازی کردم، گفت : یکی دیگر از مشکلات ما خرید سم است که به صرفه نیست و هزینه ها بالا و به سختی مهیا می شود .

سلیمانی با اشاره به رویش علف های هرز، گفت: به منظور جلوگیری از علف های هرز در راهروهای گلخانه، کشت کدو حلوایی را در این مجموعه اجرایی کردم .

وی گفت به غیر از این محصول،خربزه و هندوانه دیگر محصولات کشاورزی است که در این گلخانه می کارم و به فروش می رسانم. 

تنوع تولید ،‌وجه متمایز گلخانه موسی کلا

سلیمانی با اشاره به اینکه به غیر از این محصولات به کشت بادمجان هم مشغول هستیم ، افزود : این محصول در فضایی به مساحت یک هکتار و ۱۰ هزار متر مربع کشت می شود .

وی گفت در ابتدای امر برداشت این محصول هر دو یا سه روز حدود 2تن برداشت می شد اما هم اکنون هر ده روز یک و نیم تن برداشت می شود .

ابن کشاورز درآمد سالانه محصولات خود را سه میلیارد تومان اعلام کرد وگفت: با عقد قرارداد با بانک نشا سالانه 400 تا 500 هکتار با مردم در بحث نشا شالی قراداد می بندیم .

موسی کلا

این باغدار موسی کلایی افزود که از بهمن ماه برای بحث نشا شالیزارها باکشاورزان قرارداد می بندم و انجام کار در ماه اخر سال انجام می شود .

وی تعداد سبدهای نشا را 200 هزار عدداعلام کرد و گفت این سبدها به دست کشاورز می رسد و دوباره باز میگردد بذر می کاریم تا در زمین مردم نشا شود .

وی گفت که هر 30 سبد برای یک هزار متر زمین است برای برنج گرم طارم و برای برنج شیرودی هم هر 25 سبد برای هزار متر زمین است .

 سلیمانی در پایان با اشاره به اینکه برنج ما در کارخانه است و کسی نمی خرد گفت که حدود 12 تن در کارخانه است و فروش به صرفه نیست چرا به ما قیمت 58 هزار تومان را گفته اند .

موسی کلا

حمایت راهبرد اساسی برای ادامه فعالیت کشاورزان

محمد رضایی شورای روستای موسی کلا نیز در این باره گفت:‌تعداد گلخانه داران روستای موسی کلا ۲۵ نفر است که در زمینی به مساحت هفت هکتار مشغول فعالیت هستند که سه هکتار آن به کشت سبزی و صیفی و مابقی آن به گلهای زینتی و آپارتمانی اختصاص داده شده است .

وی ادامه داد: برای روستا کلاسهای آموزش کشت گلها را در دو مقطع انجام شد که تعداد ۳۲ در این کلاسها شرکت کرده اند و مدرک از فنی و حرفه ای دریافت کردند .

وی میزان تسهیلات پرداختی به گلخانه داران روستا را حدود ۱۷۰۰۰۰۰۰۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با پیگیری‌های شورا و پایگاه مقاومت بسیج بدست آمد که همگی به بانک معرفی شدند و همگی وام را دریافت کرده اند



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار