معاون وزیر بهداشت: گام های بلندی ایران در ثبت بالاترین رکوردها در کشف مواد مخدر\

معاون وزیر بهداشت: گام های بلندی ایران در ثبت بالاترین رکوردها در کشف مواد مخدر

  • کد خبر: 2110812
  • چاپ
  • انتشار: 27 آذر 1398 - 20:25

استناد نیوز- معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: جمهوری اسلامی ایران با پیگیری یک راهبرد جامع و متوازن، ضمن پیگیری اقدامات منحصر به فرد در عرصه مبارزه با قاچاق مواد مخدر، ثبت بالاترین رکوردهای متصور در کشف و توقیف انواع محموله‌های مواد مخدر در سطح جهانی، هم در عرصه کاهش تقاضا از جمله در حوزه‌های درمان، بازتوانی و پیشگیری، گام‌های بلندی را برداشته است.

به گزارش استناد نیوز، علیرضا رئیسی روز چهارشنبه در مراسم افتتاح مرکز منطقه ای درمان اختلالات ناشی از سوءمصرف مواد مخدر که در مرکز ملی مطالعات اعتیاد در بیمارستان فارابی تهران برگزار شد، افزود: نتیجه مطالعات سی ساله در حوزه مواد مخدر و بخصوص تریاک نشان می دهد که مواد مخدر در تشدید سرطان دستگاه گوارش نقش برجسته ای داشته و کاملا ثابت شده و ضرورت گسترش درمان و کاهش آسیب را می طلبد.

وی ادامه داد: با تصمیم گیری خوبی که طی سه دهه گذشته صورت گرفته، شاهد این هستیم که علاوه بر کاهش میزان درصد معتادان تزریقی در کشور، انتقال ویروس «اچ ای وی» از راه تزریق هم از ۹۰ درصد به ۶0 درصد رسیده است.

معاون وزیر بهداشت کاهش این امر را ناشی از اقدام دقیق توزیع سرنگ به افراد معتاد عنوان کرد و گفت: افرادی که غیر علمی و کارشناسی اظهار نظر می کنند باید به این امر توجه داشته باشند. امیدواریم این مرکز تحقیقات پاسخ قاطع و دندان شکن به افرادی بدهد که مخالف آموزش هستند.

آموزش در حوزه پیشگیری در اولویت است

رئیسی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه آموزش در حوزه پیشگیری باید در اولویت و رکن اصلی قرار گیرد، یادآور شد: یکی از اقداماتی که در کشور باید در اولویت قرار دهیم آموزش است. در حوزه کاهش آسیب از سال۹۳ تا کنون، ۱۸۰۰ کارشناس سلامت روان بکارگیری کردیم.

وی ادامه داد: ایران یکی از قوی ترین شبکه بهداشت و درمان در منطقه و دنیا را دارد و در حوزه درمان نزدیک به 9 هزار مرکز داریم که هفت هزار مرکز در مشارکت بخش خصوصی فعال است.

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: همچنین برای نخستین بار در سطح منطقه، مراکز کاهش آسیب و ترک اعتیاد را در نظام شبکه بهداشت و درمان ادغام کردیم که در استان سیستان و بلوچستان به عنوان پایلوت اجرایی، 31 مرکز راه اندازی شده است.

وی افزود: بیش از 140 مرکز «دی ای سی» (خدمات سرپایی) در حال فعالیت است ضمن اینکه همه پاتوق هایی که افرادی در آن روزگار می گذرانند و نیاز به رسیدگی دارند شناسایی شده است.

رئیسی ادامه داد: یک ماه پیش، ۱۵ موبایل کلینیک در سطح کشور راه اندازی کردیم که می توانند در پاتوق ها حضور پیدا کنند. همچنین 130 تیم سیار هم در محل های پرخطر ارایه خدمت خواهند داد.

وی گفت:‌ با اقداماتی که در حوزه کاهش آسیب و ترک اعتیاد در حال اجرا است، آینده خوبی در پیش رو داریم. در حوزه الکل، مواد مخدر، هپاتیت سی و ایدز هم همزمان اقدام میکنیم تا کاهش آسیب شود.

معاون وزیر بهداشت، افزایش رفتار پرخطر در میان افرادی که دچار اعتیاد و سوءمصرف مواد هستند را چالش دیگر اعتیاد در کشور دانست و گفت: این افراد دارای رفتار پرخطر جنسی هستند که ‌شانس انتقال بیماری را بالا می برند. بنابراین وقتی پیشگیری می کنیم اطمینان خاطر داریم که سرمایه گذاری مناسب برای کاهش انتقال بیماری ها هم انجام داده ایم.

وی یادآور شد: اکنون بیش از 10 دانشگاه و مرکز، در حوزه کاهش آسیب، تحقیقات فعالی دارند که می توانند به این مرکز بپیوندند و از همکاری دوجانبه موفق تر عمل کنند.

گام های بلندی ایران در ثبت بالاترین رکوردها در کشف مواد مخدر

سفیر و نماینده دائم ایران در وین نیز در مراسم افتتاح مرکز ملی مطالعات اعتیاد گفت: جمهوری اسلامی ایران با پیگیری یک راهبرد جامع و متوازن، ضمن پیگیری اقدامات منحصر به فرد در عرصه مبارزه با قاچاق مواد مخدر، ثبت بالاترین رکوردهای متصور در کشف و توقیف انواع محموله‌های مواد مخدر در سطح جهانی، هم در عرصه کاهش تقاضا از جمله در حوزه‌های درمان، بازتوانی و پیشگیری، گام‌های بلندی را برداشته است.

کاظم غریب آبادی ادامه داد: بخشی از این اقدامات در سه حوزه مقابله، درمان و پیشگیری، از سوی نمایندگان دائم جمهوری اسلامی ایران در وین به طور ماهانه به اطلاع مقامات دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سایر کشورها می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه مبارزه با مواد مخدر ترکیبی، مواد روان گردان جدید و مواد پیش ساز نیز جمهوری اسلامی ایران فعالانه عمل کرده و با توجه به پیچیدگی‌های موجود در این زمینه، آماده تبادل کمک‌های فنی و آموزش‌های تخصصی از طریق دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل هستیم.

غریب آبادی با بیان اینکه تعیین مرکز ملی مطالعات اعتیاد به عنوان مرکز منطقه‌ای پژوهش و ظرفیت سازی درمان اعتیاد در توافق میان دفتر مقابله با ستاد مبارزه با مواد مخدر، گام بسیار مثبت و ارزشمندی برای ارائه آموزش‌های لازم، ترویج پژوهش‌های تخصصی و تبادل ظرفیت و تجربیات ذی ربط در سطح منطقه است، تصریح کرد: این اقدام می‌تواند همکاری‌های محتوایی منطقه‌ای و بین المللی را شکل دهد. ضمن اینکه ایران چه در عرصه مقابله با عرضه مواد مخدر و چه در عرصه کاهش تقاضا و مسائل مرتبط با آن، از ایجاد یا تقویت هر گونه مکانیسم همکاری منطقه‌ای استقبال کرده و آماده همکاری در این حوزه‌ها در اشکال مختلف است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که میان تولید کنندگان عمده مواد مخدر قرار گرفته و خسارات جانی و مالی سنگینی را متحمل شده، از جامعه جهانی و کشورهای توسعه یافته انتظار دارد تا موضوع مبارزه با مواد مخدر را فارغ از ملاحظات سیاسی در دستور کار قرار داده و به مسئولیت مشترک خود در ارائه مساعدت‌های لازم عمل کند. بدون تردید، منافع حاصل از این همکاری بین المللی، متوجه تمامی کشورها و نه فقط جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

ایران از کشورهای پیشرو در ارایه خدمات نو در مقابله با مواد مخدر است

مدیر بخش تجزیه و تحلیل سیاست‌ها و روابط عمومی دفتر مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل متحد نیز در بخشی دیگر از این مراسم، با بیان اینکه این مرکز به دنبال دیدار نمایندگان سازمان ملل و ایران در ۱۴ اکتبر ۲۰۱۹ در شهر وین مقر سازمان ملل که به امضای تفاهمنامه ای ختم شد، افتتاح می شود، گفت: از این فرصت استفاده می کنم تا قدردانی سازمان ملل را از ستاد مبارزه با مواد مخدر و مرکز مطالعات اعتیاد ایران ابراز دارم و عنوان کنم که اطلاعات و دانش در حوزه مواد مخدر به این برنامه کمک می کند.

ژان لوک لماهیو ادامه داد: این مرکز ارگانیک است که می تواند برای ایران و منطقه استفاده شود و می تواند بستری برای ارتقای برنامه های علمی منطقه ای باشد.

وی با بیان اینکه ایران با بیش از 9 هزار مرکز، جز کشورهای پیشرو در ارائه خدمات نو در مقابله با مواد مخدر و ایدز است، یادآور شد: با این روند ایران می تواند تجربه خوبی برای کشورهای منطقه داشته باشد. ضمن اینکه با همکاری مراکزی مانند این مرکز می توان مسیرهای درمان را گسترش داد و ابزارهای متعدد درمانی را جایگزین مجازات و زندان کرد.

لماهیو افزود: باید دانست چالش های مواد مخدر در جهان جدی است و باید با یکدیگر همکاری و ابزارهایی برای پیشگیری ابداع کرد. جمهوری اسلامی ایران، دانش و درس های فراوانی می تواند برای کشورهای منطقه و جهان به صورت نمونه ارائه دهد و به عنوان یک مرکز عالی برای آموزش فعالیت داشته باشد تا افراد آموزش دیده کمک فراوانی به افراد مبتلا به اعتیاد کنند.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار