علامه امینی الگویی برای ولایت‌‌مداری است\
  • آیت‌الله معلمی:

علامه امینی الگویی برای ولایت‌‌مداری است

  • کد خبر: 2111103267
  • چاپ
  • انتشار: 13 تیر 1402 - 22:21

به مناسبت دهه امامت و ولایت همایش علامه امینی  صاحب کتاب الغدیر  در سالن زنده یاد حسن‌پور زیراب سوادکوه برگزار شد.

 

خبرنگار: معظمه نقی پور

به گزارش استنادنیوز از سوادکوه، آیت‌الله علی معلمی عضو مجلس خبرگان در همایش "علامه امینی " در سوادکوه، با بیان علت نامیده شدن فاصله قربان تا غدیر به دهه امامت و ولایت، گفت: ابراهیم خلیل درجه اخلاصش او را به جایی رساند که همیشه‌ی تاریخ ماندگار است در عرصه نبوت آنچنان درخشید که مقام امامت گرفت، بت‌شکنی آغاز کرده بود او را تهدید به سوزاندن کردن و اجرا کردند، او استقامت کرد تا بسوزد اما ایمانش نسوزد، امتحانش را به خوبی پس داد.

وی افزود: در قربان هم امتحان خویش را به پایان برد و شایسته مقام امامت شد و عید قربان عید امامت هم بود و در ادامه عید غدیر .

عضو مجلس خبرگان درمورد علامه امینی، خاطرنشان کرد: علامه امینی جدش مجتهد برجسته عصر خود در تبریز بود برای احقاق حقوق مظلومین دعاوی را پیش او می‌بردند، پدرش هم عالم برجسته و خودش تحصیلات مقدماتی در تبریز گذراند و سپس عازم نجف شد، مدرک اجتهاد گرفت و به تبریز برگشت و دوباره به نجف بازگشت.

آیت‌الله معلمی،ادامه داد: انگیزه او برای تحقیق، پژوهش و نوشتن کتاب الغدیر به گفته خودش مظلومیت حضرت علی علیه‌الاسلام بود و می‌گفت:" به نتیجه رسیدم در میان اولیاء خدا مظلوم تر از علی نیافتم".

  امام جمعه قائمشهر ، تصریح کرد: نظم الهی مقدر کرد که هم مقدرات هدایت بشر فراهم شود و هم بشر مجبور نباشد، خدای رحمان هم سرمایه درونی به انسان داد به نام عقل و هم نقشه راه یعنی قرآن و تبیین کننده این نقشه را پیامبر و ائمه معصوم تعیین فرمود و در زمان غیبت نیز ولی فقیه، اما انسان برای آنچه که انجام می‌دهد از روی اختیار است تا استحقاق پاداش الهی باشد معصیت هم از روی اختیار است تا مستحق کیفر باشد.

وی افزود: بشر مجبور نبوده همیشه حق را بپذیرد حق و باطل مشخص و اختیار با انسان است که کدام راه را انتخاب کند.

آیت‌الله معلمی ، بیان کرد: علامه امینی ترجیح داد برای اثبات حقانیت امیرالمومنین  کار کند، منابعی که درمورد غدیر در کتب اهل سنت وجود داشت رفته رفته دستخوش تحریف قرار گرفت، علامه امینی زحمت فوق‌العاده‌ای متحمل شد.

وی خاطرنشان کرد: قبل سفر خارجه کتابخانه کربلا، بغداد ،نجف و حِله را بررسی و نسخه برداری کردند و بعد کتابخانه‌های ایران از جمله مشهد و کتابخانه خطی آستان قدس رضوی .

وی باتوجه به تلاش‌ها و زحمات علامه امینی، یادآور شد: علامه ۳۰ سال برای تهیه مآخذ و منابع تلاش کرد ،سخنران برجسته‌ای هم بود،  به سایر کتابخانه‌های  بزرگ ایران ازجمله یزد و شیراز نیز مراجعه کرده و سپس راهی کتابخانه‌های هند، پاکستان و سوریه شدند.

آیت‌الله معلمی با بیان اینکه ۱۲۰ سند از کتابهای اهل سنت درباره اصل اثبات غدیر است، اظهار داشت: علامه امینی بر روی دو قضیه کار کرد که یکی اثبات اصل قضیه غدیر بوده است.

وی افزود: اعتقاد ما به ولایت امیرالمومنین پنهانی نیست بلکه یک حقیقت جهانی است.

وی تصریح کرد: ای کاش کسانی که کنار امام راحل بودند و بعد امام کنار رهبری بودند،  ولایت مداری را از علامه امینی یاد می‌گرفتند، اگر مدیران ولایی بودند شرایط اقتصادی جامعه این نبود. 



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار