قائمشهری ها با مراسم های طشت گذاری و قلک شکنی به استقبال ماه محرم رفتند\

قائمشهری ها با مراسم های طشت گذاری و قلک شکنی به استقبال ماه محرم رفتند

  • کد خبر: 2111103306
  • چاپ
  • انتشار: 27 تیر 1402 - 21:27

با نزدیک شدن به ایام عزاداری ابا عبدالله حسین (ع) مراسم های آئینی طشت گذاری و قلک شکنی به روال هرساله در تکایا و هیات های مذهبی این شهرستان برگزار شد و مردم با حضور در این مراسم ها به استقبال ماه محرم رفتند.

 خبرنگار: مونا معینی 

به گزارش استناد نیوز، مراسم طشت گذاری ، رسمی دیرینه در بین مردم ایران به ویژه آذری زبان‌ها است که همه ساله در آستانه ماه محرم عزاداران حسینی با برگزاری این آیین سنتی به استقبال عزای سید و سالار شهیدان می روند.

عزاداران حسینی در این آئین، به صورت دسته جات منظم همراه با طشتی که اغلب بر دستان ریش سفیدان محله حمل می شود همراه با سینه زنی به مسجد می روند و مردم هم در طول مسیر نذورات خود را داخل این طشت ها می ریزند.

در ادامه طشت‌ها در جاى مخصوص قرار گرفته و با خواندن دعاى مخصوص طشت‌ها پر از آب می‌شود و عزاداران هم از آب این طشت به عنوان تبرک نوشیده و یا با خود می برند.

نذر قربانی گوسفند هم از دیگر مراسم های این آئین است که توسط مردمی که نذر کرده بودند، ادا می شود.

**مراسم قلک شکنی

مراسم قلک شکنی با حضور عاشقان اباعبدالله حسین (ع ) برگزار می شود در این مراسم ، عاشقان سیدالشهدا (ع) و یاران با وفایش با پهن كردن پارچه‌های سبز در حسینیه ، قلك های نذری جمع آوری شده را روی آنها قرار می دهند و دور آن می نشینند و سپس یك قلك سفالی توسط یكی از پیرغلامان شكسته می شود و بقیه قلك ها كه بیشتر پلاستكی است توسط حاضران شكسته و وجوه داخل آنها شمارش می شود.

وجوه نذری شمارش شده به همراه كمك های مردمی كه در این آئین جمع آوری می شود ، طبق سنت باقی مانده از گذشتگان برای عزاداری های محرم هزینه می شود.

هیات امنا تکیه بربری محله قائمشهر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار استناد نیوز با بیان اینکه هفدهمین سالی است که مراسم قلک شکنی در این هیات برگزار می شود، گفت: نذورات جمع آوری شده درون قلکها، صرف هزینه اطعام دهی و عزاداری می شود.

غلامحسین افتخاری با اعلام اینکه این مراسم همه ساله با استقبال پرشور عزاداران حسینی برگزار می شود، ادامه داد: به تعداد قلک ها سال به سال افز وده می شود و مردم هم نذورات خود را درون قلک می اندازند.

وی با اعلام اینکه یکی از مراسمات این هیات علم کشی در شب هفتم است که به یاد حضرت اباالفضل عباس (ع) برگزار می شود، گفت: مردم اعتقاد خاصی به این علم و قربانی دارند و در این شب چندین قربانی زیر پای علم انجام می شود.

افتخاری در پایان دیگر مراسم های که در این هیات برگزار می شود را اجرای مراسم تعزیه خوانی در شب دهم محرم، نوحه مخصوص بربری محله در شب نهم محرم اعلام کرد.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار