صدور بیش از ۱۰ هزار سند برای اراضی موقوفات کشور\

صدور بیش از ۱۰ هزار سند برای اراضی موقوفات کشور

  • کد خبر: 2111103558
  • چاپ
  • انتشار: 16 مهر 1402 - 10:45

مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه از رشد ۱۸۳ درصدی تثبیت مالکیت اراضی وقف در کشور خبر داد و گفت: در ۶ ماهه سال جاری ۱۰هزار و ۷۰۰ سند مالکیت در کل کشور اخذ شده که با مساحت ۸۴هزار هکتار تثبیت مالکیت در بانک اطلاعاتی کاداس سازمان ثبت اتفاق افتاد.


به گزارش روز یکشنبه استناد نیوز و به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه مازندران، مجتبی باقرزاده در همایش متولیان موقوفات استان با اشاره به تقارن هفته وقف در سال جاری با هفته وحدت، اظهار کرد: وقف می‌تواند محوری برای وحدت باشد، چرا که به‌عنوان وجه مشترکی در جهان اسلام است.
وی با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری، افزود: وقف به‌عنوان یکی از بزرگترین آموزه‌های اسلام است، در حدیث مشهور نبوی به این تعریف شده که منافع هر چیزی که به مردم برسد وقف است که الان با پیشرفت تکنولوژی معانی مختلفی دارد، همچون سهام برخی از شرکت‌ها، حقوق معنوی و غیره.
باقرزاده وقف را پشتوانه مردمی در جهت رفع نیازهای جامعه دانست و افزود: وقف همیشگی بوده و زندگی با آیندگان است، در واقه زیباترین تجلی ایثار و ماندگارترین صدقه جاریه از مردم برای مردم است.
مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: به فراخور نیازهای هر جامعه موقوفاتی اتفاق افتاده که ما میراث‌دار آن‌ها هستیم، پس موقوفات باید در نقش مشکلات امروز جامعه نقشآفرینی کنند، اولین گام این است که خروجی وقف در همان وقوع ملک وقف مشاهده شود.
این مسوول اجرای امینانه نیت واقفین بزرگترین ترویج و تبلیغ وقف دانست و از سیستم حمایت و نظارتی توسط اوقاف خبر داد و افزود: ماهیت اداره موقوفات باید از سیستم سنتی خارج شود، الان باید از سیستم اجاره‌داری خارج شود‌.
وی با اعلام اینکه سازمان اوقاف در جهت ارتقای بهره‌وری موقوفات ۱۵ شرکت دانش‌بنیان دارد و در حوزه دانش‌های نوین اقتصاد دریا، زنجیره‌های کشاورزی، پزشکی، درمانی، خیریه و غیره کار می‌کند، تاکید کرد: متصدیان و متولیان وقف چند وظیفه مهم دارند، اولین وظیفه آنان حفظ اصل وقفیت، بعد ارتقای بهره‌وری و در نهایت اجرای امینانه نیت واقفین است.

باقرزاده خاطرنشان کرد: باتوجه به قانون کاداس املاک و بحث تثبیت اراضی به‌صورت حدنگار شده ما هم باید این بحث را دنبال کنیم، البته تفاهم نامه‌هایی در جهت رفع تثبیت مالکیت نیز امضا کردیم و تسهیل‌گری موانع انجام شد.
مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: قبل از انقلاب بسیاری موقوفات برای مدت خاصی طی قراردادهای مختلف در اختیار متولی قرار داده می‌شد اما پس از پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۸، کلیه اسناد اجاره باطل و تکلیف به به‌روزرسانی انجام شد، ماده واحده قانون ابطال نیز مسیر را هموار کرد، تا جایی که در بحث تثبیت مالکیت که اقدامی پیشگیرانه از طرح دعوی مانع خاصی وجود ندارد.
این مسؤول همچنین تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ در تثبیت مالکیت موقوفات کشور ۸۹هزار هکتار اراضی وقفی و در سال ۱۴۰۱، ۲۵۳ هزار هکتار از املاک و اراضی وقفی ثبت شد که با رشد ۱۸۳ درصدی همراه بود؛ در ۶ ماهه سال جاری ۱۰هزار و ۷۰۰ سند مالکیت در کل کشور اخذ شده که با مساحت ۸۴هزار هکتار تثبیت مالکیت در بانک اطلاعاتی کاداس سازمان ثبت اتفاق افتاد.
وی با اعلام اینکه قانون کاداس یک الزام قانونی است، عنوان کرد: کلیه اسناد قدیمی از نقل و انتقال خارج خواهد شد و هیچ سندی دیگر قابل پذیرش نیست، پس تثبیت مالکیت باید به‌صورت حدنگاری شود.
باقرزاده با اشاره به پاسخ مقام معظم رهبری در پاسخ به این سوال که آیا پذیره اولیه موقوفات عواید موقوفه است یا خیر، خاطرنشان کرد: پذیره اولیه بخشی از عین وقف است که باید سرمایه‌گذاری شده و عواید آن اجرای نیت شود، ما به درخواست متقاضی، متصرف یا مستاجر نه بلکه باید مصلحت وقف را لحاظ کنیم، در این رابطه درباره پذیره‌ها اعلام آمادگی میکنیم تا صلاح وقف رعایت شود.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار