واکسن به تنهایی افراد را در برابر آنفلوانزا به ایمنی کامل نمی رساند\

واکسن به تنهایی افراد را در برابر آنفلوانزا به ایمنی کامل نمی رساند

  • کد خبر: 2111103575
  • چاپ
  • انتشار: 18 مهر 1402 - 18:39

متخصص بیماری های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تاکید بر هشدار فراگیری و لزوم تزریق واکسن آنفلوآنزا به افراد پُرخطر گفت که البته این تصور نادرست که تزریق واکسن به تنهایی می تواند فرد را در برابر این بیماری مصون کند باعث شده تا افراد ملاحظات بهداشتی لازم در این زمینه را رعایت نکنند.

 

به گزارش استناد نیوز، دکتر فرهنگ بابامحمودی  روز سه شنبه با بیان این مطلب، افزود:ویروس بیماری هایی همچون آنفلوآنزا همیشه در سطح جامعه وجود دارد اما اینکه چرا در فصول سردسال بیشتر این بیماری ها شایع می شود نشات گرفته از حضور بیشتر افراد در محیط های بسته و غالبا بدون تهویه است.

وی ادامه داد:‌ بخاطر سرمای هوا افراد بیشتر در محیط های بسته حضور دارند و این موضوع بر افزایش انتشار ویروس در میان افراد جامعه تاثیر دارد و افراد پرخطر که دارای بیماری های زمینه ای هستند و سالمندان زودتر و بیشتر به این بیماری تنفسی مبتلا می شوند.

رییس بخش عفونی بیمارستان رازی قائمشهر توضیح داد:‌ تجربه تاریخی بشر نشان می دهد ویروس بیماری های کرونا و آنفلوآنزا طی سالهای مختلف همه گیر شده و افراد زیادی را مبتلا کرد و بسیاری جان باختند که غالب جان باختگان و مبتلایان از همین قشر افراد پرخطر هستند.

وی گفت:‌واکسن به عنوان اصلی ترین عامل در پیشگیری از این نوع بیماری ها بازخورد خوب خود را نشان داده است و در موارد همه گیری این بیماری ها واکسیناسیون همگانی موجب کنترل بیماری و تلفات ناشی از آن شده است.

دکتر بابامحمودی اضافه کرد:‌ اما در کنار تمام این نکات و تاکید در خصوص تزریق واکسن رعایت اصول بهداشتی از قبیل استفاده از ماسک، ‌ شست و شوی دست ها باید رعایت شود چرا که واکسن به تنهایی نمی تواند این افراد را در برابربیماری مصون نگه دارد.

وی توضیح داد: اثربخشی واکسن آنفلوآنزا براساس سیستم دفاعی و ایمنی در افراد از ۷۰تا ۹۰ درصد است یعنی افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند ایمنی آنها ۷۰ درصد است و افراد با سیستم بالای ایمنی بدن اثربخشی واکسن حداکثری خواهد بود.

این متخصص بیماری های عفونی گفت:‌ آنفلوآنزا بیماری ویروسی تنفسی با علامت تب و شروع سریع بیماری و خود کنترل شونده است که از روز چهارم تب فروکش می کند و در صورت تداوم تب نشان دهنده درگیری ریه فرد است.

وی افزود: در موارد ابتلا به آنفلوآنزا عادی تا سه هفته سرفه فرد باقی می ماند.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار