۷۵ درصد آبندان های قائمشهر آبگیری شد/ پروژه تثبیت بستر رودخانه تالار ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد\

۷۵ درصد آبندان های قائمشهر آبگیری شد/ پروژه تثبیت بستر رودخانه تالار ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

  • کد خبر: 2111103140
  • چاپ
  • انتشار: 01 خرداد 1402 - 13:32

مدیر منابع آب شهرستان قائمشهر با اعلام اینکه تنش اولیه مشکل کم آبی در این شهرستان مرتفع شد، گفت: تاکنون ۷۵ درصد از آبندان های این شهرستان آبگیری شده است.

 

به گزارش روز دوشنبه استناد نیوز، قنبرعلی نجفی با اعلام اینکه براساس آمار شرکت آب منطقه ای میزان بارندگی از مهرماه سال گذشته تا اردیبهشت ماه امسال ۳۷۶ میلی متر به ثبت رسیده که نسبت به سال گذشته با ۲۱ درصد کاهش بارندگی مواجه بوده ایم، افزود: یکی از اصلی ترین مساله در بحث بارندگی ها، میزان بارش برف در زمستان است که متاسفانه امسال با کمبود برف در بالادست مواجه بوده ایم و این مساله باعث شد تا میزان دبی آب در رودخانه های تلار و سیاه رود در فصل زراعی به ۱.۵ میلی متر مکعب در منطقه سوادکوه شمالی برسد.

وی با اعلام اینکه خوشبختانه مشکل اولیه تنش آبی در این شهرستان مرتفع شد، گفت: به دلیل بارش باران در چند روز گذشته تا حدودی مشکل آب شالیکاران این شهرستان مرتفع شد اما بعضی از اراضی شالیزاری در روستاها هم دچار آبگرفتگی شدند.

مدیر منابع آب شهرستان قائمشهر با بیان اینکه آب اراضی این شهرستان از محل دو سد مخزن آیت الله  صالحی مازندرانی و سد زمزم تامین می شود، افزود: سد ایت الله صالحی مازندرانی یکهزار و 300 هکتار از اراضی پایین دست شبکه البرز و سد زمزم هم ۴۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان را تحت پوشش دارد.

نجفی بیان کرد: علاوه بر سد آیت الله صالحی مازندرانی و سد زمزم؛ ۶۲ قطعه آبندان با حجم آبگیری ۱۰ میلیون متر مکعب و همچنین بیش از ۱۳ هزار حلقه چاه اراضی کشاورزی این شهرستان را تحت پوشش دارد.

به گفته وی تاکنون ۷۵ درصد آبندان های این شهرستان آبگیری شده است.

مدیر منابع آب شهرستان قائمشهر به پروژه های درحال اجرا این شهرستان اشاره ای کرد  و ادامه داد:  یکی از مهم ترین پروژه تثبیت بستر رودخانه تالار در پایین دست است که با 85 درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است .

نجفی گفت: تاکنون برای حفظ سیفون این پروژه از محل اعتبارات ملی و سد البرز ۷۵ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی دیگر پروژه مهم در دست اجرا را ایستگاه پمپاژ شهرود با اعتبار ۱.۵ میلیارد اعلام کرد که  با  ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است.

مدیر منابع آب شهرستان قائمشهر در پایان اعتبار اولیه برای طرح ایستگاه پمپاژ بارفیکلا و بالا رستم را ۱۵  میلیارد و 500 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: هم اکنون  پیمانکار با ۵ میلیارد و ۹۰۰ تومان مشغول به فعالیت است.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار