برای اولین بار در تاریخ؛ محصولات مازندران به سبد غذایی مردم روسیه راه می یابند\
  • دستاورد سفر استاندار به روسیه؛

برای اولین بار در تاریخ؛ محصولات مازندران به سبد غذایی مردم روسیه راه می یابند

  • کد خبر: 2111103319
  • چاپ
  • انتشار: 01 مرداد 1402 - 15:39

استاندار مازندران سفر شش روزه به روسیه را برای افزایش مراودات تجاری و رفع موانع صادراتی دارای دستاوردهای بسیار ملموس و غیرقابل پیش بینی دانست.

به گزارش استناد نیوز، ظهر روز یکشنبه مورخ یک مردادماه، نشست خبری استاندار مازندران با اصحاب رسانه به منظور تشریح دستاوردهای سفر به روسیه برگزار شد.

حسینی پور با اشاره به راهبرد دولت سیزدهم برای بی اثر کردن تحریم ها، گفت: گسترش تعامل و ارتباط با کشورهای مشرق رویکرد موثری است که استان مازندران تاکنون از مزیت های مرزی و همسایگی خود با پنج کشور حاشیه دریای خزر استفاده نکرده است.

استاندار مازندران ادامه داد: با توجه به بنادر ویژه و فرودگاه های بین المللی، توسعه تعاملات با کشورهای همسایه بخصوص روسیه فرصت مناسبی بود برای استان که به همین منظور از ۱۸ ماه گذشته دیپلماسی اقتصادی را با کشورهای همسایه در پیش گرفتیم.

وی با اشاره به ارسال دعوتنامه رسنی استانداران مختلف کشور روسیه، گفت: با توجه به بررسی های صورت گرفته یک هیئت بلند پایه و کاربردی با محوریت فعالین اقتصادی استان به روسیه اعزام شد تا بتوانیم بیشترین بهره اقتصادی را از این سفر ببریم و در این راستا جلسات متعددی با مسئولین و فعالین اقتصادی روسیه برگزار شد و به دستاوردهای بسیار مناسب و بعضا غیرقابل پیش بینی دست یافتیم.

حسینی پور دستیابی به نتایج ملموس در این سفر بخصوص در حوزه رفع موانع صادرات و گسترش مراودات تجاری را از برنامه های اصلی این سفر عنوان کرد و گفت: تجارت ۱۰ میلیون تنی در حوزه محصولات غذایی با روسیه مدنظر قرار گرفت و قراردادی با مجموعه فروشگاه های زنجیره ای مگنت روسیه منعقد گردید تا برای اولین بار در تاریخ دو کشور محصولات غذایی مازندران در سبد غذایی روسیه قرار گیرد که ارزش این قرارداد ۲۰۰ میلیون دلار برآورد می شود که شرط اجرای آن نیز رعایت استانداردهای طرف روسی و صادرات محور کردن تولیدات باغی استان است.

وی در پاسخ به سوال استناد نیوز درخصوص مشکلات زیرساخت ترابری دریایی، گفت: نقش ترابری دریایی و نقش کشتی ها بویژه کشتی های رورو کامیون و قطار از موضوعات اصلی سفر بود که در آینده نزدیک مذاکرات دیگری نیز در این خصوص انجام خواهد شد و طرف روسی آمادگی کامل خود را برای تامین کشتی ها اعلام کرده است، ما باید هماهنگی هایی داشته باشیم تا این ظرفیت را فعال کنیم.

مقام عالی دولت در استان مازندران در پایان این نشست خبری، افزود:فعال کردن کریدور شمال به جنوب برای ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که طی سالیان از این مزیت غافل بوده ایم و اجازه داده نشد این ظرفیت به درستی شکل بگیرد، با فعال شدن این کریدور در بحث غلات و نهاده های دامی تحول بزرگی رخ مي دهد و می‌توانیم با قیمت مناسب و از مسیر دریا نیاز کشور را تامین نماییم.

استاندار مازندران افزود: طی مذاکراتی که با رئیس گمرک کشور روسیه داشتیم مقرر شد موانع موجود در این حوزه به سرعت رفع گردیده و محصولات استان در مدت کمتر از ۳ روز از گمرک ترخیص شوند، درحالی که پیش از این گاها بیش از یک ماه محصولات در گمرک باقی می‌ماندند.

 

 



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار