خواسته‌های شخصی و سیاسی نباید موجب شود که کشورهای توسعه یافته محیط زیست را به خطر بیندازند\
  • رئیس جمهور در اجلاس مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار؛

خواسته‌های شخصی و سیاسی نباید موجب شود که کشورهای توسعه یافته محیط زیست را به خطر بیندازند

  • کد خبر: 2111103452
  • چاپ
  • انتشار: 18 شهریور 1402 - 11:31

پیشنهاد من به این نشست آن است که به دور از هرگونه شائبه‌های سیاسی به یک مشکل مشترک فکر شود و در این رابطه استفاده از مراکز علمی و تحقیقاتی و پژوهش‌های آنان بسیار مهم است.

به گزارش استناد نیوز به نقل از مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در اجلاس بین المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار که صبح امروز شنبه در سالن اجلاس سران برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: دغدغه محیط زیست دغدغه‌ای عمومی است و مربوط به کشور خاصی نیست.

وی افزود: خطر به مخاطره افتادن محیط زیست برای امنیت غذایی و جامعه انسان‌ها وجود دارد، جدی است و همه کشورها را وا می‌دارد که به هم‌اندیشی و همکاری برای حفظ محیط زیست روی بیاورند.

رئیس جمهور ادامه داد: آنچه که در خصوص پدیده گرد و غبار و حفظ محیط زیست لازم است، این است که همه ما بدانیم خداوند متعال قانونی را در طبیعت قرار داده است و اگر از آب و خاک و هوا بهره‌برداری می‌کنیم باید به قوانین حاکم بر طبیعت احترام بگذاریم. اگر قانون طبیعت، دریاها، جنگل‌ها و محیط زیست شکسته شد خطر آن برای همه برای طبیعت است.

رئیسی اظهار داشت: شناخت قوانین حاکم بر طبیعت بسیار مهم است و احترام به قانون حاکم بر طبیعت بر حافظان محیط زیست و همه دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای کشف این قوانین و احترام به آن و نشکستن آنها لازم است و لذا همه باید در حفظ آن خود را موظف بدانند.

وی با اشاره به پدیده گرد و غبار افزود: یکی از دلایل وقوع پدیده گرد و غبار مسئله خشکسالی است.

رییس جمهور با تاکید بر اهمیت حفظ محیط زیست افزود: مناسبات سیاسی و دیپلماتیک باید در جای خود باشد ولی برای حفظ محیط زیست یک کمیته مشترک تشکیل شود و به صورت یک موضوع مشترک به آن اندیشیده و راهکارهای مناسب را برای آن مشخص و عمل کرده و بدون هیچ وقفه‌ای کار را دنبال کرد.

رئیسی با اشاره به اهمیت حفظ محیط زیست در قانون اساسی گفت: در قانون اساسی تاکید شده است که رشد و توسعه با حفظ محیط زیست باید باشد لذا لازم است توجه داشت؛ توسعه بله و به خطر افتادن محیط زیست خیر، زیرا محیط زیست نباید به خطر بیفتد.

رییس جمهور اظهار داشت: پیشنهاد من به این نشست آن است که به دور از هرگونه شائبه‌های سیاسی به یک مشکل مشترک فکر شود و در این رابطه استفاده از مراکز علمی و تحقیقاتی و پژوهش‌های آنان بسیار مهم است.

 

موضوع محیط زیست مربوط به یک اقلیم یا یک کشور خاص نیست

وی افزود: مراکز علمی ایران و دانشگاهی ایران در این خصوص فعالیت کردند و صاحب نظر هستند زیرا موضوع محیط زیست مربوط به یک اقلیم یا یک منطقه یا یک کشور خاص نیست و ما حاضریم همه تحقیقات و دریافت‌های علمی کشورمان را با همه به اشتراک بگذاریم.

رئیس جمهور با اشاره به مسائل مالی و نیازهای مالی برای حفظ محیط زیست تاکید کرد: کشورهایی که با هم همکاری می‌کنند لازم است صندوقی را تاسیس کنند و به عنوان صندوق پشتیبانی مالی اقدامات محیط زیستی را حمایت کنند. این صندوق مشترک بین کشورها می‌تواند پشتیبانی خوبی برای اجرای تصمیمات حفظ محیط زیست و تهدیداتی که در این رابطه وجود دارد، باشد.

حجت الاسلام رئیسی با اشاره به اهمیت فعالیت فرهنگی و رسانه‌ای در عرصه حفظ محیط زیستی گفت: هر اقدامی نیازمند پیوست فرهنگی و رسانه‌ای است و فرهنگ سازی در این رابطه اهمیت بسیار زیادی دارد.

 

یکجانبه گرایی حفظ محیط زیست را به خطر می‌اندازد

وی با تاکید بر اهمیت حفظ منابع آبی تصریح کرد: نگاه نابرابر و ناعادلانه و یکجانبه گرایی موجود در مناسبات بین‌المللی، حفظ محیط زیست را به خطر می‌اندازد.

رئیسی اذعان داشت: به نظرم در نشست قبلی این اجلاس کارهای خوبی انجام گرفته است و با شرکت خوبی که کشورها و سازمان‌های بین‌المللی در نشست اخیر دارند، می‌توان با هم اندیشی و همکاری که بین سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای مختلف صورت می‌گیرد، برای حفظ جان انسان‌ها و اقلیم‌ها تلاش‌های صورت گیرد و من امیدوارم اقداماتی که انجام می‌شود و هم اندیشه‌ی ها و همکاری‌ها و همگرایی‌هایی که صورت می‌گیرد به همراه تصمیمات خوبی که در این زمینه اخذ می‌شود، موجب حفظ محیط زیست شود که امری بسیار ضروری برای منطقه‌ها ما و همه مناطق جهان است.

وی ادامه داد: خواسته‌های شخصی و سیاسی نباید موجب شود که کشورهای توسعه یافته محیط زیست را به خطر بیندازند.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار