بیماری های دامی مازندران 76.4 درصد کاهش یافت\

بیماری های دامی مازندران 76.4 درصد کاهش یافت

  • کد خبر: 2111103794
  • چاپ
  • انتشار: 06 دی 1402 - 10:30

مدیرکل دامپزشکی استان مازندران در خصوص کنترل بیماری های دام و طیور در مازندران گفت: با اقدامات مدیریتی و زحمات کارکنان دامپزشکی این استان بیماری های دام و طیور در استان 76.4 درصد کاهش یافت.


به گزارش روز چهارشنبه استناد نیوز و به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی مازندران دکتر آقاپور کاظمی با اعلام اینکه اقدامات دامپزشکی مازندران باعث کاهش بیماری نسبت به سال های گذشته شده است گفت: بر اساس اقدامات صورت گرفته در مدت 9 ماهه سال جاری 76.4 درصد بیماری های دامی در استان کاهش یافت.

وی با اشاره به خدمات ارائه شده در حوزه واکسیناسیون دامی گفت: یکی از خدمات مهم سازمان دامپزشکی و ادارات کل دامپزشکی مازندران در راستای حفظ سرمایه های دامی کشور ارائه خدمات واکسیناسیون دام و طیور به ویژه در مناطق محروم و بالا دست است که اداره کل دامپزشکی مازندران در نه ماهه سال جاری 5 میلیون و 769 هزار و78 راس دام سبک و سنگین، تک سمی و سگ را واکسینه کرد.

مدیر کل دامپزشکی مازندران ادامه داد: اقدامات دامپزشکی در حوزه بیماری های دامی به واکسیناسیون ختم نمی شود و در حوزه مراقبت ها، رصد و پایش بیماری ها نیز 10 هزار و 704 تست سل و 19 هزار و 764 تست بروسلوز صورت گرفته است.

وی با اشاره به میزان سمپاشی از ابتدای سال گفت: با توجه به شرایط جغرافیایی و آب و هوایی استان و لزوم توجه به مراقبت و مدیریت بهداشت جایگاه دامی در مدت نه ماهه سال 1402 بیش از 611 هزار رأس دام سمپاشی و 1 میلیون و 670 هزار متر مربع جایگاه دام سمپاشی گردید.
این مقام مسئول در خصوص مدیریت بیماری های طیور در استان گفت: با توجه به اینکه استان مازندران یکی از استان های برخوردار در صنعت طیور در کشور بوده و جز استان های معین تامین گوشت مرغ در استان تهران است حساسیت ها بر روی آن نیز بیشتر و با اولویت رشد تولید در استان سعی در کاهش و کنترل بیماری های محتلف داشته که حاصل آن کاهش بیماری 75 درصد طیور در کشور است.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته گفت: در بحث واکسیناسیون طیور بومی با توجه به اشتغال روستا و حمایت از روستای اقتصادی بیش از 5 میلیون 700 قطعه طیور واکسینه شدند.
وی با اشاره به ورود به فصل سرما و ورود پرندگان مهاجر در استان و احتمال بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان گفت: با تشکیل ستاد مبارزه و پیشگیری از بروز این بیماری در اداره کل و شهرستان، بیش از 50 نشست تخصصی با حضور انجمن کلینیسین ها، اتحادیه ها، مدیران و نمایندگان واحد های مرتبط با حوزه دامپزشکی و دستگاه های اجرایی، اساتید مجرب دانشگاه ها برگزار شد و تصمیمات لازم جهت جلوگیری از بروز این بیماری در استان اتخاذ و اجرا گردید.
آقاپور کاظمی گفت: تا کنون از واحدهای مختلف پرورشی و مراکز حساس بیش از 4700 نمونه برداری و 6450 آزمایش مرتبط با بیماری آنفلوآنزا صورت گرفت.
وی با تاکید بر لزوم آموزش بهره برداران و احاد جامعه در خصوص مقابله و مواجه با موارد مشکوک به این بیماری گفت: تاکنون 76دوره آموزشی برای 1149 نفر برگزار گردید و مسائل مرتبط بهداشتی با آن آموزش داده و بروشور های آموزشی نیز توزیع گردید.
مدیر کل دامپزشکی مازندران با توجه به فصل سرما از مردم خواست این بیماری را جدی گرفته دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند و در صورت مشاهده موارد مشکوک حتما به اداره دامپزشکی شهرستان و یا از طریق سامانه ارتباط مردمی اداره کل دامپزشکی با شماره 1512 اطلاع دهند.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار