برداشت سوغات زمستانه از روستای ریکنده قائمشهر\

برداشت سوغات زمستانه از روستای ریکنده قائمشهر

  • کد خبر: 2111103916
  • چاپ
  • انتشار: 03 بهمن 1402 - 07:49

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائمشهر با اعلام اینکه سطح زیر کشت نیشکر در این شهرستان  105 هکتاراست، گفت: امسال 263 تن شکر قهوه ای از محصول نیشکر در این شهرستان استحصال شده است.

 

نیشکر یکی از محصولات تولیدی بخش کشاورزی استان مازندران است که محصول آن به عنوان شکر قرمز طرفداران زیادی در طب سنتی دارد. نیشکر یا (لَلِه شیرین) سابقه تاریخی در روستای ریکنده قائمشهر دارد و هنوز هم رایج است . از گیاه نیشکر دو محصول کف و شکر قرمز به دست می آید و برداشت «نیشکر» و تولید شکر قرمز از مشاغل اصلی این روستا محسوب می‌شود.

علی درویش نیا روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار استناد نیوز، سطح زیر کشت نیشکر در این شهرستان را 105 هکتار اعلام کرد و افزود: قائمشهر از لحاظ کشت و تولید نیشکر دومین رتبه را در استان مازندران دارد.

وی گفت که امسال 263 تن شکر قهوه ای از محصول نیشکر در این شهرستان استحصال شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائمشهر با اعلام اینکه 18 کارگاه نیمه صنعتی نیشکر در روستای ریکنده فعال است ، گفت: همچنین 71 واحد کارگاه سنتی خانگی هم در این روستا فعال است.

درویش نیا با بیان اینکه فصل برداشت نیشکر از اوایل آذر ماه آغاز و تا اواخر بهمن ماه ادامه دارد، افزود: عملکرد این محصول در هر هکتار 2 هزار و 500 کیلوگرم می رسد و قمیت هر کیلوگرم فرآورده شکر سرخ 130 هزار تومان است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائمشهر در پایان در خصوص عملیات کاشت و برداشت این محصول، گفت که عملیات کاشت و برداشت نیشکر در 10 روستاهای آهنگرکلا، پرچینک، سید ابوصالح، سیف کتی، شهرودکلا، چپی، گل افشان، کرچنگ، قادیکلای بزرگ و واسکس بدست بهره برداران انجام می شود.

روستاي ريكنده مهم ترين كانون كشت نيشكر در شهرستان قائمشهر است كه به گفته اهالي كشت اين محصول قدمتي 300 ساله در آن دارد .

نيشكر اوايل فروردين ماه در مناطق روستائي قائمشهر كشت مي شود و زمان برداشت آن هم ماه آذر است .

گياه نيشكر پس از برداشت با طي كردن مراحلي مانند جدا كردن برگ ها از ني و قطعه قطعه شدن ني براي عصاره گيري آماده مي شود . براي اين كار قطعات ساقه نيشكر از ماشين مخصوص عصاره گيري عبور داده مي شود و بعد از آن عصاره به دست آمده صافي مي شود تا مواد زائد از آن جدا شود.

عصاره صاف شده در مرحله بعد درون ديگ مخصوص اين كار ريخته مي شود حرارت مي بيند تا غليظ شود.

كف شيري رنگ شكر در اين مرحله به دست مي آيد و آنچه داخل ديگ باقي مي ماند شكر قهوه اي رنگ خميري است كه به بازار عرضه مي شود .



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار