مشکلات احتمالی ایمپلنت دندان/عوامل موثر در عدم موفقیت ایمپلنت\

مشکلات احتمالی ایمپلنت دندان/عوامل موثر در عدم موفقیت ایمپلنت

  • کد خبر: 217456
  • چاپ
  • انتشار: 15 تیر 1398 - 13:10

استنادنیوز؛ ایمپلنت دندان در حقیت یک پایه کوچک فلزی است که به روش جراحی درون استخوان فک کار گذاشته شده و دندان مصنوعی روی آن قرار می‌گیرد. وقتی ایمپلنت درون استخوان فک قرار گرفت ایمپلنتولوژیست اقدام به نصب دندان مصنوعی روی آن می‌کند.

درصد موفقت ایمپلنت دندانی بسیار بالا است اما در این میان برخی افراد نیز با مشکلاتی مواجه شده یا ایمپلنت دندانی برای آن‌ها با شکست مواجه می‌شود. بر طبق آمار تقریبا حدود 5 تا 10 درصد ایمپلنت‌های انجام شده، بلافاصله پس از تکمیل مراحل یا چند ماه یا سال پس از آن با شکست مواجه می‌شوند.

بنابراین اگر قصد انجام ایمپلنت دارید یا در حال حاضر این جراحی را انجام داده‌اید دانستن نکات زیر می‌تواند مفید باشد.

عوامل موثر در عدم موفقیت ایمپلنت

-        بیماری لثه

لثه‌های سالم یکی از شرایط اصلی و اولیه انجام ایمپلنت دندانی است و نمی‌توان روی لثه‌هایی که دارای بیماری فعال هستند، کار ایمپلنت را انجام داد.

بیماری لثه عفونتی است که می‌تواند به لثه‌ها و استخوان فک صدمه بزند. عفونت درمان نشده می‌تواند ایمپلت دندان را احاطه کرده و منجر به شکست روند ایمپلنت شود. بنابراین اگر دارای بیماری لثه هستید باید پیش از اقدام به انجام ایمپلنت به دندانپزشک مراجعه کرده و عفونت دهانی را درمان کنید.

-         سیگار کشیدن و استعمال دخانیات

سیگار کشیدن و استعمال دخانیات نیز می‌تواند باعث عدم موفقیت ایمپلنت شود زیرا سیگار کشیدن موجب محدود شدن جریان خون در لثه‌ها شده و در نتیجه رود درمان زخم جراحی ایمپلنت را کند کرده و با مشکل مواجه می‌سازد. بر طبق مطالعات و تحقیق‌های اخیر توسط انجمن ایمپلنتولوژی، میزان شکست روند ایمپلنت در افراد سیگاری بیش از 20 درصد است.

البته سیگاری بودن به این معنا نیست که نمی‌توان جراحی ایمپلنت را انجام داد. اغلب ایمپلنتولوژیست به این افراد توصیه می‌کند یک هفته پیش از انجام جراحی و حداقل دو ماه پس از انجام جراحی از سیگار کشیدن خودداری کنند.

-        عدم وجود تراکم استخوانی کافی در فک

یکی دیگر از دلایلی که در موفقیت ایمپلت دندانی نقش دارد وضعیت استخوان فک برای نگه داشتن ایمپلنت فلزی است. اگر حجم استخوانی کافی و سالم وجود نداشته باشد، ایمپلنتولوژیست نمی‌تواند پایه فلزی را درون فک جایگذاری کند.

از دست رفتن تراکم استخوان ممکن است در اثر پوکی استخوان اتفاق بیافتد و باعث کاهش حجم و تراکم استخوان‌های بدن شود. در این صورت استخوان‌ها شکننده شده و ریسک شکستن و مو برداشتن استخوان افزایش می‌یابد. بیماری لثه وخیم نیز می‌تواند موجب تحلیل رفتن استخوان‌های دهانی شود. در این شرایط اغلب ایمپلنتولوژیست جراحی را انجام نمی‌دهد یا توصیه‌های لازم را به بیمار می‌کند.

-        شرایط پزشکی خاص

اگر فرد دارای بیماری‌های خودایمن یا شرایطی شبیه به دیابت و آرتریت روماتوئید باشد نیز احتمال عدم موفقیت جراحی ایمپلنت افزایش می‌یابد زیرا این بیماری‌ها باعث کند شدن روند درمان و التیام جای زخم می‌شوند. کند شدن روند درمان و التیام زخم ممکن است از جوش خوردن استخوان در محل وارد کردن پایه فلزی جلوگیری کرده و استخوان فک را درگیر کند.

یکی دیگر از نکاتی که ایمپلنتولوژیست درباره آن تاکید دارد و از بیمار سوال می‌پرسد، داروهایی است که فرد مصرف می‌کند. مصرف برخی داروهای خاص می‌تواند منجر به عدم موفقیت ایمپلنت شود. بنابراین بسیار اهمیت دارد که در مراجعه به دندانپزشک تمامی سوابق پزشکی خود را دقیقا با او مطرح کرده و درصورتی که دارویی استفاده می‌کنید حتما پیش از شروع روند ایمپلنت با جراح ایمپلنتولوژیست در میان بگذارید.

برطبق تحقیقی که در سال در دانشگاه مک‌گیل انجام شد داروهایی که برای سوزش سر دل تجویز می‌شوند می‌تواند باعث کند شدن رشد استخوان شده و در نتیجه بر روی پروسه جایگذاری ایمپلنت در استخوان فک و التیام آن تاثیر می‌گذارد. علاوه براین در سال محققان دانشگاه بوفالو نیز به نتایج مشابهی درباره داروهای ضد افسردگی دست یافتند.

-        بهداشت دهانی نامناسب

رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان پس از انجام جراحی ایمپلنت یکی از نکات بسیار با اهمیتی است که دندانپزشک به آن تاکید می‌کند و در میزان موفقیت جراحی ایمپلنت تاثیرگذار است. اگر جز آن دسته از افرادی هستید که به دلایلی نمی‌توانید وقت زیادی را صرف تمیز کردن دهان و دندان خود بکنید، بهتر است اصلا به فکر انجام ایمپلنت نباشید.

-        مراجعه به ایمپلنتولوژیست غیرحرفه‌ای

عملکرد تمامی دندانپزشک ها و جراحان دهان و دندان یکسان نیست و مسلما توانایی و تخصص دندانپزشک در میزان موفقیت انجام این جراحی نقش زیادی دارد. بنابراین بهتر است پیش از هر چیز درباره ایمپلنتولوژیست خود به خوبی تحقیق کرده و پس از حصول اطمینان از حرفه‌ای و باتجربه بودن او اقدام به انجام جراحی کنید.

ایرانگان بانک اطلاعات مشاغل و کسب و کارها

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگانتولید شده و هرگونه کپی‌برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.

در مجله ایرانگان از مطالب علمی، آموزشی و تحقیقاتی بهرمند شوید و در سایت نیازمندی‌های ایرانگان همواره می‌توانید متخصصان مورد نیاز خود را در مشاغل مختلف آموزشی، خدماتی، پزشکی و صنعتی بیابید.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار