دانشگاه آزاد اولا تقویت شود، ثانیا نظام مند شود\

دانشگاه آزاد اولا تقویت شود، ثانیا نظام مند شود

  • کد خبر: 212640
  • چاپ
  • انتشار: 01 خرداد 1397 - 07:23

استنادنیوز؛ دبیر شورای  عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید دانشگاه آزاد اولا تقویت شود، ثانیا نظام مند شود، ثالثا اگر اشکالات و اختلالاتی در بخش‌های مختلف آن  وجود دارد، دارای یک نظام منسجم شود که حاصل و برآیندش در اختیار کشور و نظام قرار بگیرد.

محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگویی مشروح با اشاره به تحولات دانشگاه آزاد در سال‌های اخیر، این تحولات را با توجه به اینکه در چارچوب قوانین صورت می‌پذیرد را رو به بهبودی اعلام کرد و گفت: دانشگاه آزاد باید تقویت و نظام مند شود و اگر اشکالات و اختلالاتی در بخش‌های مختلف آن چه مدیریت، چه پژوهش، چه آموزش، چه مسائل مالی و اقتصادی وجود دارد، باید دارای یک نظام منسجم شود که حاصل و برآیندش در اختیار کشور و نظام قرار بگیرد.

مخبردزفولی تاکید دارد که اگر رویکردهای دانشگاه آزاد به دور از شائبه‌های سیاسی استمرار پیدا کند، تقویت شود و از جوانب مختلف به آن مشورت داده شود؛ نواقص این دانشگاه  برطرف خواهد شد.

به گفته وی، کسی که کار علمی در دانشگاه‌های کشور می‌کند باید به منافع ملی و ارزش‌هایی که این مردم به آن پایبند هستند، توجه کند.

مخبر دزفولی: دکتر ولایتی بعد از ارتحال آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی ( ره ) از طرف مقام معظم رهبری به‌عنوان رئیس هیات موسس انتخاب شدند و مسئولیت پیدا کردند. چون دانشگاه آزاد یک سرمایه نظام است. دانشگاه آزاد با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 61 ایجاد شده و همه بزرگان نظام در اینکه این دانشگاه برای کشور مورد نیاز است از قبل اتفاق نظر داشته‌اند و الان هم همین‌طور است.فارس: تغییر و تحولات در دانشگاه آزاد را چطور می‌بینید؟

* دانشگاه آزاد باید تقویت شود

حتما باید دانشگاه آزاد اولا تقویت شود، ثانیا نظام مند شود، ثالثا اگر اشکالات و اختلالاتی در بخش‌های مختلف آن چه مدیریت، چه پژوهش، چه آموزش، چه مسائل مالی و اقتصادی وجود دارد، دارای یک نظام منسجم شود که حاصل و برآیندش در اختیار کشور و نظام قرار بگیرد.

آقای ولایتی حتما از همه ظرفیت‌های خوب دانشگاه آزاد در ابعاد مختلف چه نیروی انسانی و چه به لحاظ ساختاری استفاده خواهند کرد و من فکر می‌کنم ان‌شاءالله با ظرفیت‌سازی که آقای دکتر ولایتی و آقای دکتر رهبر و دوستانی که الان در دانشگاه آزاد اسلامی مسئولیت دارند و خودشان را هم مقید به حرکت کردن در چارچوب قوانین می‌دانند به سمت خوبی می‌رویم.

مثلا جزو اولین دیدگاه‌هایی که آقایان مطرح کردند اینکه ما خودمان را در چارچوب آمایش آموزش عالی می‌بینیم که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است. چه در بخش سلامت و چه در بخش آمایش آموزش عالی در حوزه غیرپزشکی. یا بحث کیفیت در دانشگاه آزاد که می‌دانید توجه و تمرکز روی کمیت بیش از اندازه حتما کیفیت را دچار آسیب می‌کند. یا مساله متناسب‌سازی گروه‌های تحصیلات تکمیلی با ظرفیت‌های فنی و تخصصی در دانشگاه آزاد که بخشی از آن استاد و بخشی تجهیزات و امکانات است.

*  اگر رویکردهای دانشگاه آزاد به دور از شائبه‌های سیاسی استمرار پیدا کند، نواقص دانشگاه آزاد  برطرف می‌شود

من فکر می‌کنم اگر این رویکردها به دور از شائبه‌های سیاسی استمرار پیدا کند، تقویت شود و از جوانب مختلف به آن مشورت داده شود؛ نواقص دانشگاه آزاد  برطرف خواهد شد.

اشکالاتی که در بعضی از موارد وجود دارد هم باید برطرف شود و بتواند دانشگاه آزادی شود که تراز انقلاب اسلامی است. الان شما ملاحظه بفرمایید در بخش‌هایی که دانشگاه آزاد، دانشجو به‌خصوص در رشته‌های علوم انسانی گرفته به لحاظ متن، استاد و کم و کیف تدریس اشکالاتی وجود دارد. نمی‌گویم در دانشگاه دولتی ممکن است وجود نداشته باشد، آنجا هم ممکن است وجود داشته باشد، اما اینکه بخش عمده‌ای از دانشجویان در رشته‌های علوم انسانی پذیرش شوند با این گمان و فکر که علوم انسانی دیگر آزمایشگاه و تجهیزات گوناگون نمی‌خواهد و یک کلاس و یک استاد که درس دهد، دیگر کفایت می‌کند، این تفکر صحیح نیست. درحالی که این استاد باید متن مناسب داشته باشد، دایره علمی ‌یا ظرفیت علمی‌اش قابل قبول باشد. دانشجویان هم هدفدار انتخاب شده و آمده باشند که این رشته‌ها را بخوانند. چون سیل بی‌رویه پذیرش دانشجو منجر به افزایش بیکاری فارغ‌التحصیلان می‌شود. باید کارآمدی و کارایی جزو اولویت‌ها قرار بگیرد و باید در دانشگاه آزاد جزو برنامه‌ها قرار گیرد.

یکی از مشکلات دانشگاه آزاد همسو نبودن اساتید این دانشگاه است، تعدادی از اساتید این دانشگاه در چارچوب ارزش‌های جامعه و انقلاب قرار نمی‌گیرند، آیا گزارش‌هایی در این زمینه داشته‌اید؟

 مخبردزفولی: همیشه گزارش‌ها در این مورد نادر بوده است. هم در دانشگاه آزاد و هم در دانشگاه دولتی مواردی را داشته‌ایم. این‌گونه نیست که فکر کنیم هرکسی که در دانشگاه درس می‌دهد خودش را در چارچوب ارزش‌های این جامعه، انقلاب، کشور و نظام قرار می‌دهد.

*‌ کسی که در دانشگاه کار علمی می‌کند باید به منافع ملی و ارزش‌ها توجه کند

ما حتی بعضی وقت‌ها نمی‌گوییم فردی که کار علمی ‌می‌کند لزوما باید ویژگی‌های یک عنصر انقلابی و متدین را داشته باشد. ولی باید به منافع ملی و ارزش‌هایی که این مردم به آن پایبند هستند، توجه کند. اگر کسی به اینها توجه نکرد چه در دانشگاه دولتی باشد و چه در دانشگاه آزاد خلاف رویه است. منتها اینها بسیار معدود، اندک و به قول معروف موارد شاذ و نادر هستند.

یک وقتی کسی هست که در کلاس و درس، نقدی را متناسب با درس علمی‌اش می‌کند، جای خودش را دارد اما اگر توهین، افترا و تشکیک در باورهای دینی جوانان ما باشد، محل سوال است.

 



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار