سقوط آزاد دلار، سکه و طلا ادامه خواهد داشت\

سقوط آزاد دلار، سکه و طلا ادامه خواهد داشت

  • کد خبر: 214944
  • چاپ
  • انتشار: 27 آبان 1397 - 14:22

در روزهای اخیر بازار ارز و طلا شاهد افت قیمت شدیدی بوده است. با توجه به بحران شکل گرفته در بازار پس از خروج آمریکا از برجام، شاید کمتر کسی گمان می‌کرد که بازار جذاب ارز و طلا، چنین روزهایی را به خود ببیند

به گزارش استناد؛  در ادامه روند سقوط نرخ ارز و طلا در بازار تهران، بازار در آغاز هفته جدید نیز شاهد کاهش قیمت‌ها بود و بدین ترتیب نرخ دلار روز گذشته به ۱۱۸۵۰ تومان در بازار آزاد رسید. همچنین سکه امامی وارد کانال سه میلیون و 800 هزار تومان شده و با قیمت سه میلیون و ۸۲۰ هزار تومان در بازار معامله شد.

 بر این اساس، بهای سکه طرح قدیم به سه میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، نیم‌سکه بهار آزادی با قیمت یک میلیون و ۹۷۰ هزار تومان و ربع سکه یک میلیون و ۷۰ هزار تومان داد و ستد شد. هر گرم طلای ۱۸عیار نیز در اولین روز هفته حدود ۳۴۲هزار تومان قیمت‌گذاری شد.

در روزهای اخیر بازارارز و طلا شاهد افت قیمت شدیدی بوده است. با توجه به بحران شکل گرفته در بازار پس از خروج آمریکا از برجام، شاید کمتر کسی گمان می‌کرد که بازار جذاب ارز و طلا، چنین روزهایی را به خود ببیند.

بر اساس اعلام محمد کشتی آرای- رئیس ­کمیسیون تخصصی­ طلا و جواهر- هفته گذشته شاهد کاهش 15 درصدی نرخ طلا و هشت درصدی نرخ دلار در بازار بوده‌ایم. روند کاهش قیمت در بازار ایران به کنترل قیمت ارز توسط بانک مرکزی بستگی دارد به همین دلیل، برخی از کارشناسان کاهشی شدن بازار را نتیجه سیاست‌های صحیح بانک مرکزی دانسته‌اند. برخی دیگر معتقدند به دلیل رفتارهای سیاسی در روزهای اخیر در فضای تبلیغاتی و رسانه‌ای، اکنون این بازار روند نزولی را طی می‌کنند.

قیمت واقعی دلار هشت‌هزار تومان است

در همین ارتباط نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران جهش نرخ ارز را اقدام تبلیغاتی دشمن دانسته و می‌گوید: افزایش نرخ دلار تا حدودی که چند وقت قبل، پیش رفت یک کار تبلیغاتی بود که هیچ پایه و اساسی نداشت. علاء میرمحمد صادقی اظهار کرد: در واقع افزایش نرخ دلار توهمی بیش نبود و به نوعی پیش اظهاری‌ها درمورد افزایش نرخ، منجر به التهاب فضای روانی جامعه و در نهایت جهش بی‌سابقه نرخ ارز شد. او با اشاره به اینکه نرخ فعلی دلار نیز منطقی نیست، تاکید کرد: با وجود کاهش نرخ دلار طی چند روز گذشته ما همچنان معتقدیم که نرخ دلار باید کمتر از این حد باشد، یعنی حدودا در کانال 8 هزار تومان قرار گیرد.

این فعال بخش خصوصی خاطرنشان کرد: متقاصیان دلار یعنی واردکنندگان کالا و انتقال‌دهندگان سرمایه با افزایش نرخ به شدت متضرر می‌شوند؛‌ زیرا واردات با نرخ بالا اصلا مقرون به صرفه نیست و کالای گران به فروش نمی‌رسد و در نهایت رکود به همراه خواهد داشت. صادقی درباره آینده بازار ارز تصریح کرد: ادامه این روند بستگی به اقدامات دولت دارد؛ به طوری که دولت باید افشاگری‌هایی در جهت ایجاد شفافیت انجام دهد و همچنین ارزش واقعی ریال را اعلام کند، زیرا ایران کشور ثروتمندی است و پول آن بیش از الان ارزش دارد.

هجوم اخبار منفی؛ عامل افزایش قیمت‌ها

همچنان که بازار شاهد سقوط نرخ ارز و طلاست، برخی از صاحب‌نظران بر تداوم این روند تاکید می‌کنند و افزایش قیمت ماه‌های اخیر را تنها ناشی از عوامل روانی دانسته‌اند. هجوم اخبار منفی سیاسی و اقتصادی به فضای روانی جامعه در تابستان امسال، سبب نگرانی مردم از آینده اقتصاد شد. به همین سبب تقاضا در بازار افزایش یافت و در نتیجه آن قیمت‌ها سیر صعودی به خود گرفت. در این ارتباط، وحید شقاقی گفت: در مورد روند کاهش نرخ دلار در بازار آزاد ارز می‌توان گفت یکی از مهمترین عوامل ثبات نسبی کنونی، پیش‌خور کردن تمام اخبار منفی در نیمه نخست سال است.

او عامل دیگر را فروکش کردن تقاضای ارز از سوی مردم دانست. ولی‌اله سیف نیز در نخستین گفت‌وگوی خود پس از کناره‌گیری از ریاست بانک مرکزی، در سخنانی با تاکید بر اثرگذاری مولفه‌های روانی بر بازار، اظهار کرد: نکته مهمی که بازار ارز نسبت به آن به شدت حساس است نوع انتظارات و باورهای اجتماعی است. انتظارات مثبت و امید و اطمینان نسبت به آینده قطعا منجر به استمرار آرامش و ثبات در فضای اقتصادی می‌شود.

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به روند نزولی قیمت ارز در روزهای اخیر گفت: روند کاهشی نرخ ارز در روزهای آینده هم ادامه خواهد یافت. سید ناصر موسوی لارگانی در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین اظهار کرد: بعد از آغاز دور جدید تحریم‌ها نه تنها قیمت ارز افزایش نیافت بلکه روند کاهشی را طی کرد و بنابراین بر خلاف آنچه که برخی عنوان می‌کردند، تحریم‌های 13 آبان هیچ تاثیری بر افزایش قیمت ارز نگذاشت. وی در ادامه افزود: افزایش نرخ ارز در ماه‌های گذشته بیشتر جنبه روانی داشت و از مولفه‌های اقتصادی پیروی نمی‌کرد و قیمت‌ها کاملا حبابی و غیر واقعی بود.

موسوی لارگانی با بیان اینکه بخش زیادی از افزایش صعودی قیمت دلار در ماه‌های گذشته به دلیل فضاسازی سودجویان و سوداگران بود، گفت: کشور ما در 40 سال اخیر همواره با تحریم‌های آمریکا مواجه بوده و بنابراین ما با راهکارهای مقابله با تحریم‌ها آشنایی کامل داریم اما آنچه که بازار را ملتهب می‌کرد، جوسازی‌های فرصت طلبان و سوداگران بود. او همچنین عنوان کرد: در صورت اعمال مدیریت صحیح و اصولی از سوی دولت و جلوگیری از رانت بازی و دلال بازی، روند کاهشی قیمت ارز باز هم ادامه خواهد یافت و ثبات به بازار بازمی گردد.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار