به تمام وعده هایم به مردم پایبندم/تورم 45درصدی را تک رقمی کردیم/همه در برابر قانون یکسانند،هیچ نهاد،حزب و رسانه ای حاشیه امن ندارد\
  • روحانی در مراسم رونمایی از منشور حقوق شهروندی:

به تمام وعده هایم به مردم پایبندم/تورم 45درصدی را تک رقمی کردیم/همه در برابر قانون یکسانند،هیچ نهاد،حزب و رسانه ای حاشیه امن ندارد

  • کد خبر: 21553
  • چاپ
  • انتشار: 29 آذر 1395 - 14:12

رئیس جمهوری در مراسم رونمایی از منشور حقوق شهروندی گفت: خوشحالم که به یکی دیگر از وعده های خود عمل کردم، این منشور اول از همه توسط دولت اجرا می شود و از آنجا که بر چارچوب قانون اساسی است عملا باید مورد اجرای قوای دیگر هم قرار گیرد.

به گزارش استناد نیوز به نقل از خبرگزاری ها، حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز با حضور در همایش «قانون اساسی و حقوق ملت» که به منظور رونمایی از منشور حقوق شهروندی در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: ماه ربیع ماه مبارزه با تبعیض ناروا، ظلم و اجحاف و ماه تولد رحمت برای همه جهانیان است. ماه ولادت امام صادق(ع) امام علم و دانش و امام آزادی بیان و امام صاحب کرسی های آزاد اندیشی است. آذر، ماه صدور فرمان هشت ماده ای امام راحل است.

 

رییس جمهور تاکید کرد: بسیار خوشحالم و خرسندم که امروز به یکی از وعده های مهم من به ملت ایران جامعه عمل پوشانده می شود و هم به یکی از آرزوهای دیرین خود می رسم، حقوق شهروندی. منشور حقوق شهروندی در ماه ربیع و ماه آذر در ماه رحمت و علم، در ماه آزادی بیان و در ماه قانون اساسی رونمایی می شود.

 

وی با بیان اینکه اسلام و حکومت اسلامی چیزی جز حکومت قانون نیست، تصریح کرد: هیچ کس از قانون مستثنا نیست. همه باید در چارچوب قانون حرکت کنیم. تمام اتباع کشور در برابر اجرای قانون مساوی هستند. حکومت اسلامی، حکومتی است که پیامبر بعنوان نبی و امام و بالاترین مقام حق نداشت ذره ای از قانون الهی تخلف کند. اسلامی که در کتاب آسمانی قرآن پیامبر اسلام را از انحراف از مسیر حق بیم می دهد.

 

روحانی ادامه داد: این صریح اصل قانون اساسی است. اگر ما می خواهیم کشور قانون و حکومت قانون داشته باشیم ، هیچ کس هیچ نهاد و هیچ فرد و هیچ گروه و حزب و رسانه نباید حاشیه امنیتی داشته باشد.

وی افزود: تا تبعیض هست، انقلاب تمام نشده است، تا فساد هست، انقلاب تمام نشده است، تا گردنکشی‌ها هست، انقلاب تمام نشده است، ما باید به روزی برسیم که شاهد حکومت عدل اسلام در سراسر سرزمین باشیم. از آغاز، یکی از وعده‌هایم  تدوین منشور حقوق شهروندی بود. من راجع به حقوق جوانان و بانوان وعده دادم و پای این وعده‌ام ایستاده‌ام. من برای حقوق اقلیت‌های دینی، مذهبی و اقوام وعده دادم و پای وعده ایستاده‌ام. به مردم وعده های دیگری هم داده بودم و بر پای همه آن وعده ها تا آخرین روز مسئولیتم خواهم ایستاد. 

 

رییس جمهوری با بیان اینکه اقتصاد کشور را نجات می دهم، اظهارداشت: گفتم اقتصاد ایران را نجات خواهم داد، نجات اقتصاد ایران یکی از وعده های من به ملت ایران بود. امروز در آخرین سال دولت یازدهم خوشحالم که مردم ما هم شاهد تورم تک رقمی هستند و هم شاهد رشد اقتصادی 6 ماهه اول امسال در مقایسه با سال گذشته با رشد 7.4 هستند. 

روحانی افزود: تابستان امسال در مقایسه با تابستان پارسال شاهد اشتغال خالص بیش از 700هزار نفر در کشور هستیم. تورم و رکود و بیکاری به عنوان مهمترین مسئله در اقتصاد و بعد آن، سرمایه‌گذاری خارجی، رشد صادرات و بقیه بخش‌ها بدانیم، توازن در صادرات و واردات، بخش کشاورزی و حرکت در مسیر خودکفایی، خودکفایی در تولید گندم در کشور و ده‌ها نمونه دیگر است این درحالی است که در سال 91 رشد اقتصادی ما منفی 6.8 بود و اوایل سال 92 تورم ما 45 درصد بود و پنج ساله 85 و سال‌های بعد تا 90 و 91، در این سال‌ها اشتغال خالص ما تقریباً صفر بوده است. وعده من به مردم این بود که سانترفیوژ می چرخد کارخانه ها هم به حرکت خود ادامه خواهند داد.

 

وی تصریح کرد: اما سانترفیوژهایی که ir1 آن فقط فعال بود امروز ir8 که مدرن ترین سانترفیوژی است که ایران به آن دست یافته فعال است. علاوه بر آن فرمان شروع فعالیت پیشران هسته ای بعنوان یک حرکت بزرگ در زمینه فعالیت های صلح آمیز هسته ای از طرف رئیس جمهور صادر شده است. دیروز به آژانس بین المللی هسته ای اعلام کردم که در ساخت پیشران باید آژانس از لحاظ فنی به ایران کمک کند، تنها سانترفیوژها به حرکت نیست به زودی پیشران هم به حرکت در خواهد آمد.

 

روحانی در ادامه پیرامون منشور حقوق شهروندی گفت: منشور حقوق شهروندی، قانون اساسی نیست، اما این منشور راه را برای اجرایی کردن قانون اساسی تسهیل می‌کند. منشور حقوق شهروندی، قانون موضوعه کشور نیست، اما تضادی هم با این قوانین ندارد. منشور حقوق شهروندی در اجرای اصل 113 و 134 و 121 قانون اساسی است.

 

وی با بیان اینکه برخی تحمل ندارند بعضی از اصول قانون اساسی را بشنوند، یاداور شد: چرا اجرای قانون اساسی بر عهده رئیس جمهور است؟ به این دلیل که تنها فردی که در کشور با رای عموم مردم در سطح ملی انتخاب می شود فقط رئیس جمهوری کشور است. بسیاری از افراد منتخب با رای حوزه انتخابیه خود منتخب می شوند و برخی منتخبین با رای استان خود مثل خبرگان انتخاب می شوند برخی غیر مستقیم با رای نمایندگان انتخاب می شوند مثل رهبری نظام که با رای خبرگان انتخاب می شوند مثل وزرا که از نمایندگان برای فعالیت رای اعتماد می گیرد اما فقط یک نفر هست که با رای مستقیم و ملی در سراسر کشور برگزیده می شود. لذا قانون اساسی این وظیفه را بر دوش رئیس جمهوری گذاشته است و چقدر وظیفه سختی و چقدر وظیفه سنگینی است. برخی تحمل ندارند بعضی از اصول قانون اساسی را بشنوند و حقوق ملت که از اصل 19 تا 42 است را باید قایم کنیم.

 

روحانی اظهارداشت: منشور حقوق شهروندی، برنامه و خط مشی دولت یازدهم است. دولت یازدهم با رونمایی از حقوق شهروندی می‌خواهد عزم خود را برای اجرای حقوق شهروندی به نمایش بگذارد. دولت یازدهم از آغاز فعالیت حقوق شهروندی را حائز اهمیت می‌دانست، پس کسی نگوید که در این سه سال چه شده است!

 

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت از آغازین روز فعالیتش مقید به اجرای قانون بوده است، گفت: حتی لوایح بودجه که تقدیم مجلس می‌کنیم در ماه آذر است. در سال‌های پیش چه زمانی را سراغ دارید که دولت بودجه را در ماه آذر تقدیم کند؟ دولت یازدهم جزء سال گذشته که به خاطر برجام،‌ ارائه لایحه بودجه را عقب انداخت تا ارقام بودجه مشخص شود، در دیگر سال‌ها به موقع ارائه داد.

 

رییس قوه مجریه ادامه داد: ما قبل از هرکس به معنای دولت و قوه مجریه و رئیس جمهوری و همه وزرا و معاونین و همه کارگزاران دستگاه اجرایی و همه کارمندان دولت خود را موظف به اجرای تک تک مواد منشور حقوق شهروندی می دانیم. برای ما یعنی دولت این منشور الزام آور است، رئیس جمهور در چارچوب قانون اساسی این منشور را به عنوان برنامه و خط مشی دولت یازدهم اعلام می کند و همه کارمندان دولت در سراسر کشور موظف به اجرای این منشور هستند. در عین حال این منشور چون مقتبس از قانون اساسی است عملا این منشور باید مورد اجرای همگان قرار گیرد لذا ما از دو قوه دیگر هم درخواست می کنیم که دولت را در اجرای حقوق شهروندی کمک کنند. اجرای حقوق شهروندی به نفع همه ما و طنین ندایی است از ملت ایران برای برخی کشورهای غربی پرادعا که فکر می‌کنند در حقوق بشر و شهروندی از ملت‌های جهان سوم پیشی گرفته‌اند. همه امکانات و حقوق مساوی طبق قانون اساسی برای همه یکسان است. این حقوق شهروندی ایجاد وحدت می کند و برای همه یکسان است تفاوتی نمیکند از چه دینی و چه جناحی باشد.

 

وی افزود: از همه افراد، گروه ها، رسانه ها، روزنامه ها، زنان، فضای حقیقی، فضای مجازی ، اساتید دانشجویان مردم و همه کارمندان می خواهم که حقوق شهروندی را اجرا کنند، حقوق شهروندی اول دانستنی است، مدارس ما ، دانشگاه های ما ، مطبوعات و نویسندگان و فرهیختگان، شعرا و هنرمندان در همه جا حقوق شهروندی را بدانند. می گویند حقوق گرفتنی است درست است اما اول دانستنی است بعد خواستنی است و همه باید بخواهیم تا هر مسئول و رئیس جمهوری سر کار می آید خود را در مقابل حقوق شهروندی مسئول بداند.

 

وی ادامه داد: اسلام به ما گفته که این حقوق را اجرا کنیم، قانون اساسی گفته که اجرا کنیم، قرآن می گوید ممکن است با فردی دشمنی و اختلافی و حتی پدرکشی داشته باشیم با این حزب بدی با آن جناح بدی... مبادا عداوت و دشمنی و شکاف بین فردی یا گروهی شما را وادار کند که عدل و انصاف و قسط را فراموش کنید حتی نسبت به دشمن.

 

روحانی در ادامه با قرائت بند 6 فرمان 8 ماده‌ای امام خمینی(ره) گفت: در این بند آمده است «هیچکس حق ندارد به خانه یا مغازه و یا محل کار شخصی بدون اذن صاحب آن وارد شود و یا کسی را جلب کند و یا به نام کشف جرم و یا ارتکاب به گناه تعقیب کند و یا نسبت به فردی اهانت نموده و اعمال غیرانسانی و اسلامی مرتکب شود و یا به تلفن و یا نوار ضبط صوت دیگری به نام کشف جرم یا گناه گوش کند.» این‌ها برای همین انقلاب اسلامی است!

وی به بخش دیگری از فرمان هشت ماده ای امام اشاره کرد و یادآور شد: یا اینکه برای کشف گناه و جرم هرچند گناه بزرگ باشد شنود بگذارد... و یا دنبال اسرار مردم باشد، و تجسس از گناهان غیر نماید، یا اسراری که از غیر به او رسیده ولو برای یک نفر فاش کند... (سایت و روزنامه ، جلسات جناحی و این ها که هیچ) تمام این ها جرم و گناه است . مرتکبین هرکدام از امور فوق مجرم و بعضی مستوجب حد شرعی هستند. امیدوارم گاهی صداوسیما گاهی روزنامه ها کلمات امام را پخش کنند و بیان کنند. ما پیرو این امام هستیم.

 

وی تاکید کرد: امیدوارم گاهی صدا و سیما و گاهی روزنامه‌های ما سخنان و پیام امام را پخش و بیان کنند راه انقلاب اسلامی راه امام است، راه رهبری است، راه  عدالت و اخلاق است.

 



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار