\
  • مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – ساری:

عرصه های جنگلی مازندران تا پایان سال 97 سنددار می شوند

  • کد خبر: 216038
  • چاپ
  • انتشار: 13 اسفند 1397 - 10:46

استنادنیوز؛سید محسن موسوی تاکامی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – ساری اظهار داشت:عرصه های جنگلی استان مازندران تاپایان سال مالی ۹۷ سنددار می شوند و نسبت به تهیه نقشه کاداستر اقدام می‌شود

به گزارش استنادنیوز سید محسن موسوی تاکامی در آستانه هفته درختکاری در نشست با خبرنگاران با بیان اینکه همه ما باید در حفظ این ودیعه الهی بسیج شویم ،اظهار داشت : در حفظ منابع طبیعی نیازمند استفاده از ظرفیت مردمی هستیم وبدون استفاده از مردم امور منابع طبیعی پیش نمی‌رود.
وی افزود: : بر اساس آمار میانگین فرسایش خاک در هر هکتار در ایران حدود 16.7تن است که این فرسایش در این خطه شمال کشور از متوسط کشوری بیشتر است که باید تا افق 1404 آن را به 5 تا 8 تن در هکتار برسانیم.
تاکامی ادامه داد:دلیل ازیاد فرسایش خاک در مازندران ناشی از تغییر وضعیت جوی و افزایش باران های سیل آسا و مخرب دراین خطه شمال کشور است و راهکار غلبه بر فرسایش خاک اجرای طرح آبخیزداری و احیاء جنگل و مراتع است.
وی گفت : اگر به اجرای طرح های آبخیزداری در استان توجه نشود، در آینده نه چندان دور سدهای مازندران براثر گل و لای ناشی از فرسایش کارایی خود را از دست می دهند.
موسوی اظهار داشت:از 2 میلیون و 400 هزار هکتار مساحت مازندران حدود یک میلیون و 700 هزار هکتار را اراضی جنگلی و مراتع تشکیل می دهند که 70 درصد از این مساحت در مدیریت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری و بقیه در مدیریت اداره کل منابع طبیعی غرب مازندران منطقه نوشهر قرار دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – ساری با اعلام اینکه معیشت ۱۳ هزار و ۳۰۰ خانوار به مرتع وابسته است گفت: در بهره‌برداری از برداشت گیاهان دارویی اولویت با بهره‌برداران است.
این مسئول با اشاره به اینکه با توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها دنبال ارتقای وضع موجود هستیم، گفت: صنایع سلولزی را نباید وابسته به جنگل‌های هیرکانی با قدمت ۱۴۰ میلیون ساله کنیم.
وی در بخش دیگری با اشاره به اینکه در طرح میراث ماندگار ۴۳۰ هزار اصله درخت در استان توزیع شده است، خاطرنشان کرد: تاکنون به مناسبت هفته درختکاری تا کنون یک میلیون و ۹۰۰ هزار اصله درخت از نوع جنگلی، اکالیپتوس و صنوبر توزیع شده است.
مدیرکل منابع طبیعی مازندران -ساري به آفت شمشاد اشاره کرد و افزود : 7 هزار و 500 هکتار شمشادستان در حوزه اداره کل منابع طبیعی ساری وجود دارد که همه آن به آفت بلایت و شب پره شمشاد آلوده شده است .
وی گفت : آفت شمشاد از کشورهای دیگر وارد ایران شده و ما برای نجات شمشادستان‌ها در تلاشیم قلمه‌هایی را داخل خزانه بیاوریم و با آفت مبارزه کنیم تا بتوانیم جلوی انقراض این گونه را بگیریم.
این مسئول ادامه داد: تهیه نقشه کاداستر ۱۱۶ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی جزء وظایف ما بود و علاوه براین نیز ۵۷۰ هزار هکتار مازاد برقرارداد جزو برنامه ها است و تهیه کاداستر ۵۰۰ هزار هکتار از عرصه های ملی در قالب برنامه ۱۰۰ روزه انجام می‌شود.
موسوی ادامه داد: عرصه های جنگلی استان مازندران تاپایان سال مالی ۹۷ سنددار می شوند و نسبت به تهیه نقشه کاداستر اقدام می‌شود.
وی با اشاره به برگزاری جشن کاداستر و انفال در سوادکوه در هفته منابع طبیعی گفت : این جشن در سطح کشور نادر و مازندران در این حوزه پیشتاز است.
مدیرکل منابع طبیعی مازندران -ساري تصریح کرد:در سال 97 با موافقت مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی اعتبار 200 میلیون دلار معادل 700 میلیارد تومان با نرخ ارز3 هزارو 500 تومانی برای اجرای طرح آبخیزداری و مقابله با بحران آب در نظر گرفته شد که سهم مازندران 180 میلیارد ریال است
وی پیش بینی کرد که اعتبار طرح آبخیزداری که از محل صندوق توسعه ملی تامین می شود در سال جاری با گرانتر شدن نرخ ارز نسبت به سال جاری افزایش یابد.

 



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار