نیمی از عسل تولیدی مازندران صادر می‌شود/ صندوق حمایت از توسعه زنبورداری فعال می شود\

نیمی از عسل تولیدی مازندران صادر می‌شود/ صندوق حمایت از توسعه زنبورداری فعال می شود

  • کد خبر: 2110259
  • چاپ
  • انتشار: 25 آبان 1398 - 11:17

استناد نیوز، رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران گفت: 50 درصد عسل تولیدی مازندران به سایر استان‌ها و خارج کشور صادر می‌شود.

 

به گزارش استناد نیوز، سید علی ادیانی در جشنواره ملی عسل اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی به‌عنوان بهترین روش برای برون رفت از مسائل داخلی کشور باید در عمل به دست قانون‌گذاران در مجلس و مجریان در حوزه دولت و نهادهای حاکمیتی بروز و ظهور پیدا کند.

وی افزود: یکی از مصادیق بارز حمایت از اقتصاد مقاومتی حمایت از زنبورداران است چرا که این صنعت کمترین وابستگی را به خارج دارد و به‌عنوان محصول کاملا داخلی است.

ادیانی گفت: اگر قرار است با توجه به ظرفیت‌های داخل کشور به اقتصاد مقاومتی پایبند باشیم باید به تولیدات و محصولات کشاورزی داخل کشور به‌ویژه زنبورداری و تولید عسل و فرآورده‌های آن توجه کنیم.

نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه، سوادکوه شمالی، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: سالانه 90 هزار تن عسل در کشور تولید می‌شود که ارزش آن سه هزار میلیارد تومان است و در این راستا انتظارمان این است صندوق حمایت از توسعه زنبورداری به‌عنوان متولی این امر در جهت تقویت و حمایت از این صنعت گام بردارد.

ادیانی بیان کرد: وقتی می‌گوییم شهر عسل این کلمه باید نمود و ظهور داشته باشد و بر این اساس باید جایگاه‌هایی برای عسل و فرآورده‌های آن در حاشیه جاده‌ها تببین تا مسافرانی که از این جاده‌ها گذر می‌کنند اقدام به خرید کنند و این امر ایجاد اشتغال برای تولیدکنندگان را به همراه دارد.

وی اضافه کرد: اگر قرار است منابع طبیعی برای ایجاد جایگاه‌ها ورود پیدا کند پیگیری شود تا جایگاه‌هایی برای عرضه‌کنندگان محصولات کشاورزی، عسل و فرآورده‌های آن در اختیار قرار گیرد.

نیمی از عسل تولیدی مازندران صادر می‌شود

عزیزالله شهیدی‌فر در این جشنواره با بیان اینکه مازندران در زنبورداری و تولید عسل از جایگاه خوبی برخوردار است اظهار داشت: 10 درصد سهم بری تولید عسل در کشور مربوط به مازندران است.

وی افزود: سرانه مصرف عسل در کشور 900 گرم است و سرانه تولید این محصول در مازندران دو کیلوگرم است. سرانه تولید عسل در مازندران نشان می‌دهد، 50 درصد عسل تولیدی مازندران به سایر استان‌ها و خارج کشور صادر می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران به اختصاص تسهیلات کم بهره به فعالان صنعت زنبورداری اشاره کرد و افزود: تاکنون به 130 نفر از متقاضیان این بخش به مبلغ 3.5 میلیارد تومان تسهیلات کم بهره پرداخت شد که با این میزان پرداخت تسهیلات هشت درصد به تولید عسل استان کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه 700 هزار کندوی زنبور عسل در مازندران وجود دارد، ادامه داد: برخی از متقاضیان هنوز تسهیلات ارزان قیمت در اختیار آنان قرار نگرفت و با اختصاص این تسهیلات تولید عسل افزایش پیدا خواهد کرد و به جامعه زنبورداری استان اضافه خواهد شد.

شهیدی‌فر گفت: مازندران با تنوع کشت بالایی که دارد به عنوان نگین انگشتری کشاورزی کشور می‌درخشد و در حال حاضر 76 نوع محصول باغی، زراعی، دام و طیور و شیلات در مازندران تولید می‌شود که نشان از تنوع بالای کشت در استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: خوشبختانه رسما اعلام شد در سال 98 کشور در تولید برنج به خودکفایی رسید و ضرورتی برای واردات برنج نداریم.

وی با بیان اینکه تولید مرکبات در مازندران از دو میلیون و 500 هزار تن به دو میلیون و 700 هزار تن افزایش پیدا کرد، افزود: مصوبه ممنوعیت واردات میوه بجز چهار میوه استوایی اعلام شد.

شهیدی فر خاطرنشان کرد: با توجه به قیمت‌گذاری برای خرید مرکبات و تنظیم بازار شب عید که مقرر شد مرکبات با تحویل در بهمن ماه هر کیلوگرم چهار هزار و 500 تومان از باغداران خریداری شود، پیش بینی می‌شود در حال حاضر مرکبات از باغداران هر کیلوگرم دو هزار تومان خریداری شود تا باغداران به سود معقول دست پیدا کنند.

وی گفت: برای پروژه‌های ساخت جایگاه و خرید دام‌های سبک و سنگین، گلخانه و پرورش ماهیان خاویاری و ماهی در قفس بدون محدودیت به سرمایه‌گذاران وام‌های کم بهره پرداخت می‌شود.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار