بانک داده‌های آزمایشگاهی رونمایی می‌شود\

بانک داده‌های آزمایشگاهی رونمایی می‌شود

  • کد خبر: 2111362
  • چاپ
  • انتشار: 24 دی 1398 - 14:18

استناد نیوز- دبیر سیزدهمین کنگره بین المللی و هجدهمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی ایران اعلام کرد: برای نخستین بار بانک داده‌های بزرگ آزمایشگاهی توسط انجمن دکترای علوم آزمایشگاه کشور همزمان با برگزاری این کنگره فروردین سال آینده رونمایی می‌شود.

 

به گزارش استناد نیوز به نقل از  انجمن علوم آزمایشگاهی کشور، امیرحسن زرنانی با بیان اینکه حدود ۵ هزار آزمایشگاه در کشور فعال است، افزود: داده، اطلاعات آزمایشگاهی است که به دنبال آزمایش نمونه بیماران حاصل می شود.

وی ادامه داد: روزانه صدها هزار آزمایش برروی نمونه‌های بیماران انجام شده و در نتیجه صدها هزار داده یا اطلاعات آزمایشگاهی در سطح کشور تولید میشود، به این ترتیب تعداد داده های تولید شده در طی یک ماه ده‌ها میلیون و در طی یکسال صدها میلیون خواهد بود.

زرنانی ادامه داد: این کنگره (۲۷ تا ۳۰ فروردین ۹۹) با سو گیری داده های بزرگ در آزمایشگاه تشخیص پزشکی سعی خواهد کرد نظر متخصصان و دست اندرکاران را برای بهره گیری از این داده های بزرگ ها آزمایشگاهی به منظور ترسیم سیاست های بهداشتی بهتر جلب کند و در حال حاضر، نگاه اصلی به این داده ها عموما به صورت فرد- محور و برای تشخیص بیماری یک فرد خاص توسط پزشک مورد بررسی قرار می گیرد.

زرنانی اضافه کرد: اینکه ما بتوانیم به صورت انبوه تمام این داده ها را یک جا داشته باشیم و نگاهی جامعه-محور به آنها داشته باشیم، در سطح کشور سابقه ندارد. در این کنگره برای اولین بار می خواهیم این رویکرد را القا کنیم.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد تشخیص بیماری ها بر اساس داده های آزمایشگاهی صورت می گیرد، افزود: تشخیص بیماری ها عموما به واسطه یافته های آزمایشگاهی انجام می شود و تفسیر این یافته های خام تنها در گرو مقایسه با مقادیر مرجع آزمایشگاهی است.

زرنانی اضافه کرد: تاکنون تفسیر نتایج آزمایشگاهی براساس مقادیر مرجع کشورهای خارجی صورت گرفته است، در حالی که این مقادیر از عواملی مانند نژاد، نوع تغذیه، عوامل زیست محیطی و بسیاری از متغیرهای دیگر متاثر می شوند. لذا استفاده از مقادیر مرجع غیربومی احتمالا تفسیر صحیح نتایج آزمایشگاهی را با مشکل مواجه می کند و تعیین مقادیر مرجع یکی از خروجی های اصلی داده های بزرگ آزمایشگاهی است.

به گفته زرنانی، با رویکرد استفاده از داده های بزرگ آزمایشگاهی، انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی با همکاری گروه آمار و اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران اولین کارآزمایی ملی را در تعیین مقادیر مرجع شروع کرده که انشاله نتایج آن در کنگره سال ۹۹ ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: تعیین مقادیر مرجع برای تستهای آزمایشگاهی تنها بخش کوچکی از ده ها استفاده ای است که می توان از داده های بزرگ آزمایشگاهی نمود. استفاده های متعدد دیگری از جمله تعیین فراوانی بیماریها و بررسی نحوه عملکرد کیتهای آزمایشگاهی از جمله خروجی های دیگر داده های بزرگ آزمایشگاهی است.

زرنانی گفت: این یک گزارش ملی و ارزشمند است که تحت عنوان داده های بزرگ و برنامه الکترونیک بهداشت سلامت، در کنگره پیش رو مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و نتایج اولیه آن نیز ارائه خواهد شد.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار