اجرای عملیات کپه کاری در سطح حدود 500 هکتار در مراتع ییلاقی آغاز شد\
  • کوهستانی رئیس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران :

اجرای عملیات کپه کاری در سطح حدود 500 هکتار در مراتع ییلاقی آغاز شد

  • کد خبر: 214175
  • چاپ
  • انتشار: 15 مهر 1397 - 10:18

استنادنیوز؛نعمت ا... کوهستانی گفت: اجرای عملیات کپه کاری در مراتع به منظور اصلاح و احیاء مراتع تخریب شده، افزایش تولید علافه، جلوگیری از فرسایش خاک و ... آغاز شده است

به گزارش روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری، نعمت ا... کوهستانی رئیس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری، گفت: اجرای عملیات کپه کاری در مراتع به منظور اصلاح و احیاء مراتع تخریب شده، افزایش تولید علافه، جلوگیری از فرسایش خاک و ... آغاز شده است.

کوهستانی عنوان کرد: عملیات کپه کاری با استفاده از بذور سازگار با مناطق اقلیمی استان در سطح حدود 500 هکتار در مراتع ییلاقی استان انجام خواهد شد.

وی افزود: مناطق کپه کاری شده به منظور موفقیت اجرای پروژه تا زمان استقرار نهال، مورد قرق قرار خواهند گرفت لذا از دامداران عزیز، تقاضا می شود که از ورود دام تا اطلاع ثانوی خودداری نمایند.

رئیس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری، اظهار کرد: کپه کاری در حقیقت، در زمین های مرتعی که به صورت تپه ماهور و کوهستانی هستند و گیاهان خوش خوراک و با ارزش در آن مراتع کاهش یافته، انجام می گیرد.

ایشان در خصوص روش کپه کاری، مطرح کرد: روش کپه کاری احتیاج به ماشین های کشاورزی ندارد.فقط با استفاده از تیشه، چاله های کوچکی ایجاد می شود و بذرهای مرتعی و علوفه ای دیم در آن چاله ها کشت می شود سپس روی چاله ها با مقداری خاک به طوری که بذرها در عمق مناسبی قرار گیرند، پوشانده می شوند.

نعمت ا.. کوهستانی در ادامه اشاره کرد: برای جلوگیری از حرکت خاک پشته ی مقابل چاله، بهتر است شیب چاله به داخل باشد. تعداد و فاصله چاله ها در مراتع مختلف، فرق می کند و معمولاً بین 5/1  تا 2 متر است.تعداد بذرهای کاشته شده در هر چاله، حداکثر 10 و حداقل 5 عدد توصیه می شود.

کوهستانی خاطر نشان کرد: افزایش تولید حاصل از اجرای روش کپه کاری بین 200 تا 300 کیلو در هر هکتار پیش بینی می شود.

رئیس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری، سطح مراتع حوزه این اداره کل را 387870 هکتار اعلام نمود که از این مساحت 66 درصد جزء مراتع خوب و مابقی جزء مراتع متوسط و ضعیف می باشند.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار