20 درصد دانش‌آموزان استان عضو فعال پژوهش‌سراها هستند\

20 درصد دانش‌آموزان استان عضو فعال پژوهش‌سراها هستند

  • کد خبر: 215990
  • چاپ
  • انتشار: 06 اسفند 1397 - 11:32

استنادنیوز؛معاون متوسطه آموزش‌وپرورش مازندران با بیان اینکه تقویت روحیه پژوهشگری دانش‌آموزان در گرو تقویت پژوهش‌سراهاست، گفت: 20 درصد دانش‌آموزان استان عضو فعال پژوهش‌سراها هستند.

 «اسفندیار نظری» در گردهمایی فصلی مدیران پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی مازندران که صبح امروز در اردوگاه شهدای دانش‌آموز شهرستان ساری برگزار شد، با بیان اینکه در عصر فناوری یکی از شاخص‌های رشد و ارتقای علمی در هر کشوری شکوفایی و تجلی خلاقیت است، گفت: جامعه‌ای که بتواند خلاقیت نسل جوان را شکوفا سازد، از میزان قابل توجهی رشد و توسعه علمی برخوردار خواهد شد.

او با بیان اینکه مازندران ۳۱ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی دارد که ۲۰ درصد جمعیت دانش‌آموزی استان عضو فعال این پژوهش‌سراها هستند، تأکید کرد: خلاق مترادف کلمه پر استعداد و باهوش نیست، بلکه فرایندی است که بر مبنای استعداد، آموزش و تفکر استوار است. خلاقیت به معنای تغییراتی در محیط است به شرطی که به منظور کشف ناشناخته‌ها و روابط جدید انجام شده باشد.

معاون آموزش متوسطه آموزش‌وپرورش مازندران شکوفایی خلاقیت در دانش‌آموزان را در گرو انتظار خلاقیت از آنان دانست که نیازمند روش‌های فعال در تدریس است: باید دانش‌آموزان را تشویق کنیم تا به پدیده‌های محیطی پیرامون خود عمیق‌تر نگاه کنند، کتاب‌های گوناگون مطالعه کنند و در خواندن یادداشت‌برداری کنند.

نظری از مدیران پژوهش‌سراها خواست که به المپیادها و جشنواره‌ها بخصوص جشنواره جوان خوارزمی توجه کنند و تأکید کرد: در پژوهش‌سراها باید کارآفرینی رخ دهد و انجمن‌های علمی دانش‌آموزی راه‌اندازی شود. پژوهش‌سراها را تبدیل به کلاس‌های خصوصی نکنید و سوالات غیرمعمول دانش‌آموزان را نادیده نگیرید.

وی با اشاره به تعریف پژوهش‌سرا مبنی بر اینکه مرکزی است که به منظور گسترش فرهنگ تحقیق و پژوهش در بین دانش‌آموزان و هدایت استعدادها و رشد خلاقیت آن‌ها با فراهم کردن امکانات و تجهیزات لازم تأسیس می‌شود، ادامه داد: تقویت روحیه پژوهشگری با تقویت پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی امکان‌پذیر است و ما در پژوهش‌سراها به دنبال دانشمندان آینده هستیم.

نظری تصریح کرد: پژوهش‌سراها با هدف ایجاد محیطی مناسب جهت انجام فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی دانش‌آموزان راه اندازی شده اند و در مازندران 7 پژوهش‌سرای مجهز به آزمایشگاه نانو، 10 پژوهش‌سرای مجهز به آزمایشگاه زیست فناوری و یک پژوهش‌سرا در نکا مجهز به آزمایشگاه پلاسمای فیزیک وجود دارد.

معاون آموزش متوسطه آموزش‌وپرورش مازندران خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان مازندرانی در رشته های مختلف اعم از المپیاد نانو، جشنواره نوجوان و جوان خوارزمی، جشنواره زیست فناوری، مسابقه شناخت مغز، مسابقات آزمایشگاهی و جشنواره دریا تاکنون 50 مدال جهانی و کشوری کسب کرده‌اند.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار