سواحل مُکران و چابهار می‌توانند تحریم‌ها را به زانو درآورند\

سواحل مُکران و چابهار می‌توانند تحریم‌ها را به زانو درآورند

  • کد خبر: 2111836
  • چاپ
  • انتشار: 20 بهمن 1398 - 12:17

استنادنیوز؛نماینده زابل در مجلس با بیان اینکه دولت از توسعه انرژی‌های نو در سیستان و بلوچستان غافل بوده است، گفت‌: سواحل مُکران و چابهار می‌توانند تحریم‌ها را به زانو درآورند.

 

 استان سیستان و بلوچستان پس از استان کرمان به عنوان دومین استان پهناور ایران 11 درصد مساحت کشورمان را دربرمی‌گیرد.

بادهای 120 روزه سیستان که شهرت جهانی دارد و گرمای استثنایی و سواحل زیبای مکران و منطقه آزاد و بندر زیبای چابهار تنها بخش کوچکی از ظرفیت این استان است که فقط درصد کمی از پتانسیل آن بالفعل شده است در حالی که این منطقه راهبردی که محل تلاقی خلیج فارس با دریای عمان است می‌تواند در آینده منطقه و کشورمان تاثیر گذار باشد.

عدم توجه دولت‌ به توسعه این منطقه باعث شد تا گفت‌وگویی با حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی بگیریم که از قضا استاندار همین استان هم بوده است.

وی در این گفت‌وگو می‌گوید: متاسفانه مسئولان زیاد حرف می‌زنند ولی در مقام عمل کاری نمی‌کنند در حالی که همین موضوع باعث ناراحتی مردم سیستان و بلوچستان می‌شود. ضمن اینکه اگر مدیری هم بخواهد کاری انجام دهد فضای عدم تعهد به قول‌ها و وعده‌ها مانع می‌شود.

دهمرده همچنین درباره آخرین وضعیت صید ترال می‌افزاید که این صید همچنان وجود دارد و باعث شده تا معیشت صیادان این منطقه تحت تاثیر قرار گیرد زیرا کشتی‌ها خارجی همچنان برای این نوع صید به منطقه تردد می‌کنند.

نماینده زابل می‌گوید که هر چند سند توسعه چابهار وجود دارد اما باید برنامه‌ریزی لازم در این خصوص صورت گیرد که متاسفانه آنطور که باید و شاید اقدام خاصی در این باره نشده ولی اگر توسعه منطقه آزاد چابهار و اطراف آن به خوبی محقق شود ظرفیت پذیرش دو تا سه میلیون ساکن را دارد.

دهمرده همچنین اظهار کرده که متاسفانه از درآمد زایی ویژه منطقه آزاد چابهار و سواحل مکران در کشورمان غافل بودیم و فرصت‌های زیادی را از دست داده‌ایم.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری برای توسعه شرق ایران طبق اسناد بالادستی گفت که مزیت موجود در این منطقه می‌طلبد که مسئولین و دولتمردان توجه ویژه‌تری نسبت به این موضوع داشته باشند اما آن طور که باید و شاید اقدام خاصی نشده است.

نماینده زابل در مجلس همچنین تصریح کرد: در استان سیستان و بلوچستان 3 بازارچه مرزی داشتیم که به دلیل عدم فراهم بودن زیرساخت‌های لازم تعطیل شده است در حالی که دولت مصوب کرده باید امکانات لازم به این بازارچه‌ها برسد و استانداران هم موظف هستند زیرساخت‌های لازم در بازارچه‌ها را فراهم کنند. این در حالی است که متاسفانه دولت در این خصوص توسعه اهمال کرده است.

وی با انتقاد از عدم توسعه زیرساخت‌های لازم برای استفاده حداکثری از انرژی‌های نو در سیستان و بلوچستان می‌گوید که با آنکه دولت مکلف به توسعه بوده اما از سوی قوه مجریه و وزارت نیرو اقدام خاصی صورت نگرفته است هر چند ردیف اختصاصی هم در بودجه دارد؛ انرژی باد با شهرت جهانی باد 120 روزه سیستان در این استان ظرفیت تولید بیش از هزار مگاوات برق را دارد امکان اشتغال هزار تا 1500 نفر در هر مزرعه وجود دارد که باید نهایت فرصت را از این موضوع ببریم.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار