نشست خبری حسن روحانی و الهام علی اف / تاکید بر افزایش همکاری ها در زمینه های مختلف\
  • امروز در تهران

نشست خبری حسن روحانی و الهام علی اف / تاکید بر افزایش همکاری ها در زمینه های مختلف

  • کد خبر: 211401
  • چاپ
  • انتشار: 15 اسفند 1395 - 13:24

حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در نشست خبری خود با الهام علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان، بر لزوم گسترش همکاری های منطقه ای و مسیرهای ترانزیتی بین دو کشور و سرمایه گزاری های مشترک تاکید کرد.

به گزارش استناد نیوز، روحانی در این نشست خبری مشترک گفت: روابط دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان در طول سه سال گذشته پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته که این پیشرفت از لحاظ سیاسی، ارتباطات سیاسی بین دو کشور، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، اقتصادی و فرهنگی بوده است.

 

رئیس جمهور ادامه داد: حجم تجارت 10 ماهه امسال میان ایران و جمهوری آذربایجان نشانگر آن بوده که دو کشور به سمت پیشرفت و توسعه روابط تلاش می‌کنند.

وی تصریح کرد: در زمینه ترانزیت ایران و آذربایجان نقش مهمی در ترانزیت جنوب- شمال برعهده دارند و با اتصال راه آهن آستارا- آستارا اولین قدم موثر در این زمینه برداشته شد، همچنین جمهوری آذربایجان در راه آهن رشت به آستارا مشارکت خواهد کرد و این کشور با مشارکت ایران مسیر مهم ترانزیتی را از رشت به آستارا آغاز خواهد کرد.

 

رئیس جمهور به لزوم همکاری دو کشور در زمینه مسائل انرژیاشاره کرد و گفت: جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران در زمینه سوآپ نفت و فرآورده‌های نفتی از آمادگی لازم برخوردار بوده اند و امیدواریم فعالیت بیشتری میان دو کشور شکل بگیرد.

 

حسن روحانی در مورد همکاری در زمینه خودرو و دارو گفت: ایران و آذربایجان در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک در جمهوری آذربایجان در زمینه ساخت خودرو و دارو گام‌های موثری اتخاذ کردند و امیدواریم این طرح‌های مشترک به زودی به نتیجه برسد.

 

روحانی افزود: دو کشور در ساحل دریاچه خزر قرار دارند از این‌رو مسئله عدم آلودگی این دریاچه و مسائل زیست محیطی بسیار حائز اهمیت است، بر این اساس بخشی از مسائلی که در جلسات خصوصی و عمومی مورد بررسی قرار گرفت مربوط به این حوزه بود تا بتوانیم کنوانسیون‌های 5 کشور را اجرایی کنیم و شاهد قدم‌های موثری در راستای حفظ محیط زیست دریای خزر باشیم. در زمینه بررسی مسائل مربوط به دریای خزر توافقاتی بر مسائل حقوقی مطرح شد که بایستی با اجماع 5 کشور حاصل شود.

 

رئیس قوه مجریه اظهار داشت: در زمینه بهره‌برداری از منابع نفتی در دریای خزر که پیش از این دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان مذاکره داشتند امروز نیز بحث استفاده از منابع این دریا ادامه پیدا کرد و وزرای نفت دو کشور بررسی این موضوع را تا رسیدن به نتیجه مورد نظر ادامه خواهند داد.

 

رئیس جمهور تصریح کرد: مسائل سه جانبه نیز جزء مباحث مطرح شده در جلسات امروز بود. همکاری سه جانبه میان ایران، آذربایجان و روسیه، همکاری‌های سه جانبه میان ایران، آذربایجان و ترکیه همچنین همکاری ایران، آذربایجان و گرجستان مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در بررسی همکاری‌های سه جانبه ایران، آذربایجان، روسیه گام‌های مهمی در گذشته اتخاذ و اجلاسی سه جانبه هم در سطح سران برگزار شد همچنین در زمینه همکاری سه جانبه ایران، آذربایجان و ترکیه اقدامات قابل توجهی تاکنون صورت گرفته که البته باید ادامه پیدا کند.

 

روحانی با تاکید بر حل مسائل مختلف با گفت و گو گفت: ایران معتقد است که تمامیت ارضی کشورها باید به رسمیت شناخته شود و مشکلات سیاسی کشورها باید از طریق گفت و گو حل شود. بر این اساس امیدواریم مسئله قره‌باغ از طریق گفت و گو حل شود.

 

در ادامه این نشست خبری الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان با تشکر از دعوت و مهمان نوازی جمهوری اسلامی ایران صحبت های خود را آغاز کرد.

وی گفت: در سال گذشته چندمین مرتبه‌ای است که از جمهوری اسلامی ایران بازدید می‌کنم. طی 3 سال گذشته 8 مرتبه با رئیس جمهور ایران دیدار داشتیم و این نمونه‌ای از گسترش روابط بین دو کشور به شمار می‌آید.

 

علی اف ادامه داد: روابط ایران و آذربایجان متکی بر تاریخ و فرهنگ مشترک ما است و براساس این اشتراکات عمیق روابط بسیار مطلوبی برقرار کردیم، روابط سیاسی دو کشور در سطح مطلوبی در جریان بوده و در تمامی سازمان‌های بین‌المللی از یکدیگر حمایت می‌کنیم، از ایران به جهت تلاش برای رفع مناقشه قره باغ تشکر می‌کنیم. اقدام ایران در رفع بحران قره باغ متکی بر تمامیت ارضی، عدالت و انصاف است، باید بر حفظ تمامیت ارضی کشورها احترام گذاشت.

 

الهام علی اف با ابراز رضایت از توافقات انجام شده در مسائل اقتصادی دو کشور، افزایش 70 درصدی حجم تجارت جمهوری آذربایجان در سال گذشته را حاصل آن دانست.

وی در این خصوص گفت: تمام اسناد به امضا رسیده اقتصادی به اجرا رسیده و یا در آینده‌ای نزدیک به اجرا خواهد رسید. در جریان سفر رئیس جمهور ایران به باکو و سفر بنده به ایران 18 سند همکاری به امضا رسید.

 

رئیس جمهور آذربایجان ضمن تأکید بر گسترش روابط دو کشور خاطرنشان کرد: ما به گسترش روابطمان با تهران علاقمند بوده و برای آن ارزش بسیاری قائلیم و سفر امروز ما برای توسعه رابطه دوجانبه دو کشور تأثیرگذار خواهد بود.

 

الهام علی اف رابطه نزدیک تهران- باکو را هدیه‌ای برای کشورهای منطقه دانست و در پایان ضمن تشکر دوباره از مهمان نوازی ایران، از رئیس جمهور ایران برای سفر به باکو دعوت کرد.

 



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار