آغاز مذاکرات با سوریه به تشویق مسکو/دمشق با کردهای سوری وارد معامله شد\

آغاز مذاکرات با سوریه به تشویق مسکو/دمشق با کردهای سوری وارد معامله شد

  • کد خبر: 213434
  • چاپ
  • انتشار: 06 مرداد 1397 - 12:34

استنادنیوز؛ مذاکرات رسمی در دمشق زمانی آغاز شد که اتحادیه دموکراتیک کردها، یگان‌های مدافع خلق کرد و شورای سوریه دموکراتیک متوجه شد که آمریکایی‌ها آنها را تنها خواهند گذاشت.

نیروهای سوریه دموکراتیک که یگان‌های کرد ستون اصلی آنها هستند، کنترل ۳۰ درصد از شمال سوریه را در دست دارند و دومین گروه قدرتمند در سوریه پس از ارتش این کشور هستند.

ریاض درار، رئیس مشترک شورای سوریه دموکراتیک در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تاکید کرد: هیئتی از شورا بنا بر درخواست دولت سوریه اولین سفر رسمی خود به دمشق را آغاز کرد.

درار گفت: ما برای دستیابی به راه حلی درخصوص شمال سوریه تلاش می‌کنیم، ما هیچ پیش شرطی برای مذاکرات نداریم و آرزو داریم مذاکرات برای بررسی وضعیت شمال سوریه کاملا مثبت باشد.

هیئتی که روز پنجشنبه وارد دمشق شد، شامل رهبران سیاسی و فرماندهان نظامی کرد به ریاست الهام احمد، رئیس مشترک شورای سوریه دموکراتیک بود.

عمر اوسی، عضو کرد پارلمان سوریه نیز به خبرگزاری فرانسه گفت: این اولین مذاکرات علنی با دمشق است.

اوسی افزود: مذاکرات رسمی در دمشق زمانی آغاز شد که اتحادیه دموکراتیک کردها، یگان‌های مدافع خلق کرد و شورای سوریه دموکراتیک متوجه شد که آمریکایی‌ها آنها را تنها خواهند گذاشت.

این عضو کرد پارلمان سوریه در ادامه از گروه‌های کرد خواست همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد آمریکا قرار ندهند.

وی افزود: در مذاکرات درباره تسهیل ورود نیروهای ارتش سوریه به شرق فرات یعنی مناطق غالبا کردنشین و فعالیت دوباره نهادهای دولتی در آنجا در مقابل به رسمیت شناختن کردها در قانون اساسی سوریه و اعطای حقوق فرهنگی‌شان گفت‌وگو خواهد شد.

به گفته درار، رئیس مشترک شورای سوریه دموکراتیک، این مذاکرات در درجه اول بر ابعاد خدماتی در مناطق شمال سوریه متمرکز خواهد بود و در رتبه‌های بعدی درباره وضعیت سیاسی و نظامی مطابق با فضای مذاکرات گفت‌وگو خواهد شد.

یک مسؤول برجسته در شورای سوریه دموکراتیک در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة نیز درباره سفر هیئتی از این شورا به دمشق و آغاز مذاکراتی با سوریه به تشویق مسکو گفت: این مذاکرات به منزله آغاز همکاری‌های نظامی با دمشق و اعطای نقشی بزرگتر به این شورا است که آن را از تمرکز بر کرد بودن آن دور می‌کند.

این منبع در ادامه به آمادگی نیروهای قسد برای حرکت به سمت ساحل غربی رودخانه فرات جهت تامین امنیت مرزها با عراق و کمک به مبارزه با داعش در جنوب سوریه اشاره کرد.

درار نیز در گفت‌وگو با الحیاة اظهار داشت: گفت‌وگوها با دمشق درباره مسائل خدماتی مانند سد فرات و برق آغاز شده است.

درار افزود: تمرکز بر خدمات اطمینان ایجاد کرده و به بهبود شرایط انسانی سوری‌ها کمک می‌کند.

درار تاکید کرد: شورای سوریه دموکراتیک تمایل دارد ویژگی‌ کرد بودن خود را لغو کرده و مانع از تقسیم سوریه شده و از حقوق گروه‌ها و تشکل‌ها دفاع کند.

این مسؤول شورای سوریه دموکراتیک در ادامه گفت: مذاکرات در مسیر درستی در حرکت است و شورا همچنان بر لزوم ایجاد سوریه‌ای دموکرات و غیرمتمرکز و بدون کنترل مستقیم دمشق تاکید دارد.

وی فاش کرد: دستور جلسه شورا باز و شامل مسائل خدماتی و دیگر مسائل سیاسی و نظامی است.

درار گفت: قسد دارای نیروهای سوری و کاملا واجد شرایط بوده و برای کمک به پایان دادن به خطر داعش در سویدا و نیز همکاری با هر طرفی از جمله دمشق برای مبارزه با افراط گرایی آماده است.

یک منبع روس نیز به الحیاة گفت: مسکو، دمشق را به گفت‌وگو با کردها تشویق کرده و در راستای حل مساله شرق فرات و شمال سوریه و استفاده از آن برای پیشبرد راه حل خود برای بحران سرویه تلاش کرد.

این منبع گفت: مسکو همزمان تلاش می‌کند دمشق را به گفت‌وگو با کردها که کنترل ۳۰ درصد خاک سوریه را در دست دارند و نیز امتیازدهی به آنها تشویق کند تا از این مساله برای فشار بر ترکیه و آمریکا در پرونده‌های پناهجویان سوری و راه حل سیاسی مطابق با رویکرد خود استفاده کند.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار