مازندران رتبه دوم تولید کلزا در کشور را به خود اختصاص داد/ پرداخت 86میلیارد تومان به کشاورزان کلزاکار\

مازندران رتبه دوم تولید کلزا در کشور را به خود اختصاص داد/ پرداخت 86میلیارد تومان به کشاورزان کلزاکار

  • کد خبر: 214129
  • چاپ
  • انتشار: 12 مهر 1397 - 09:57

استنادنیوز؛عنایتی مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران افزود: مازندران در تولید کلزا توانسته رتبه دوم کشور را به خود اختصاص دهد


 به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، حسن عنایتی در همایش کشت پاییزه که در شهرستان گلوگاه برگزار شد اظهار کرد: سال زراعی 97-96 را سپری کردیم و با مدیریت کشاورزان و کارشناسان جهاد کشاورزی توانستیم پایداری تولید در برخی از محصولات را در استان شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه دنیا به بحث‌ها و عوامل محیطی توجه کرده است و مدیریت در تولید را تقویت کرده است، ادامه داد: کشورهای پیشرفته عوامل‌ مدیریتی را توانمند و مهیا کرده است تا بتواند به تولید پایدار دست یابد و ما هم ناگزیریم خود را نسبت به تکنولوژی روز دنیا و دانش فنی توانمند کنیم.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: سال زراعی جدید و طبق سیاست‌های وزارتخانه، محوریت کشت پاییزه را در مازندران دانه روغنی کلزا قرار دادند.

این مسؤول با بیان اینکه در مازندران 180 هزار هکتار از اراضی شالیزاری و خشکه زاری به کشت پاییزه اختصاص داده شد، گفت: در کشور 330 هزار تن کلزا در سطح 170 هزار هکتار تولید شد و به این معنا است که 140 هزار تن روغن مصرفی و 210 هزار تن کنجاله کشور را تامین کردیم.

عنایتی با اشاره به اینکه وابستگی زیادی درصنعت دام و طیور به کنجاله داریم، ادامه داد: تامین 210 هزار تنی کنجاله در کشور به این معنا است که در کشور صرفه‌جویی ارزی 450 میلیون دلاری داشتیم.

وی اضافه کرد: نمی‌توانیم در تولید کلزا به ضریب خوداتکایی صددرصدی دست یابیم اما بنا داریم در یک برنامه 10 ساله به حدود 70 درصد روغن مصرفی و 50 درصد کنجاله دست یابیم.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران افزود: مازندران در تولید کلزا توانسته رتبه دوم کشور را به خود اختصاص دهد.

این مسؤول با بیان اینکه سال گذشته 17 هزار و 100 هکتار از اراضی شالیزاری و خشکه زاری به کشت کلزا اختصاص داده شد، گفت: افزایش سطح زیرکشت به این معنی است که هم از لحاظ دانش فنی قوی‌تر هستیم و هم عملکردها افزایش پیدا کرده است.

عنایتی اظهار کرد: به عنوان نمونه در یک هکتار مزارعی که به کشت کلزا اختصاص پیدا می‌کند و ارقامی که در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد راندمان و پتانسیل عملکرد این بذرها بیشتر از سه تن است.

وی با بیان اینکه کشاورزان سال گذشته 31 هزار و 600 تن کلزا تحویل مراکز خرید دادند که 86 میلیارد تومان پول به کشاورزان استان پرداخت شد، گفت: مقرر شد امسال 30 هزار هکتار از مزارع شالیزاری و خشکه‌زاری استان کلزا کشت شود و باید کشت کلزا در مناطق میانبند و بالادست رونق گیرد تا شاهد بهبود اوضاع اقتصادی کشاورزان باشیم.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه ارقام متنوعی داریم که متناسب با کشت در هر منطقه است، افزود: تلاشمان این است کشت کلزا را به مناطق سرد و ارتفاع ببریم.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار